TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Do 2020 r. linie lotnicze zapłacą prawie 3 mld euro rocznie za zakup na unijnym rynku handlu emisjami (ETS) pozwolenia na emisję CO2.
reklama
W 2012 r. przewoźnicy lotniczy operujący z państw na terenie UE będą musiały zakupić ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2, resztę otrzymają nieodpłatnie. Według wyliczeń Komisji Europejskiej, bilety na trasach transatlantyckich podrożeją nawet do 12 euro.
Kraje UE będą przyznawały operatorom lotniczym startującym bądź lądującym z ich portów darmowe pozwolenia na emisję CO2 od 2012 r. Od przyszłego roku linie lotnicze otrzymają za darmo pozwolenia na 85 proc. emisji, zaś w latach 2013 - 2020 - ok. 82 proc. potrzebnych pozwoleń.
Jak powiedział w minioną środę Ulrich Schulte-Strathaus, sekretarz generalny Stowarzyszenia Przewoźników Europejskich (AEA) - Nowe zasady będą kosztowały przemysł lotniczy ok. 3,1 mld euro rocznie do 2020 r., a z tego 1,1 mld euro pójdzie do rządów państw europejskich. Według niego - Parlament Europejski opracował program [ETS], który będzie miał znaczący wpływ nie tylko na stabilność finansową europejskich przewoźników, ale także na wzrost gospodarczy i turystykę - szczególnie w nowych krajach przystępujących do UE, a będzie to skutkować ledwo mierzalnym obniżeniem emisji CO2 na całym świecie.
Podkreślił ponadto, że należałoby poszukać w tej kwestii rozwiązań o zasięgu globalnym. Skupianie się na samej Europie nie będzie miało istotnych konsekwencji dla reszty świata. Ponadto, jak powiedział Schulte-Strathaus - Niektóre rządy sygnalizują swój zdecydowany sprzeciw wobec jednostronnych działań podejmowanych przez UE. Chodzi o nałożenie ETS na linie lotnicze spoza Unii, jak np. USA i Chiny. KE chciała, aby również USA i Chiny zastosowały odpowiednie w stosunku do tych europejskich środki zmniejszania emisji CO2 w branży lotniczej.
Według sekretarza KE, Polska może w trakcie prezydencji odegrać w tej kwestii znaczącą rolę. Jak stwierdził - Kryzys ekonomiczny, niepewność linii lotniczych odnośnie swojej przyszłości, wahania ruchu pasażerskiego, do tego dodatkowe koszty związane z emisją CO2 - Polska może doprowadzić do politycznej dyskusji, która może wskazać, w jak trudnej sytuacji są i będą linie lotnicze po nałożeniu na nich dodatkowych kosztów. Nie jest jeszcze wszystko stracone.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami