TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-11-03 - Polscy agenci odbiegają strukturą sprzedaży od zachodnich standardów?

Jak kształtowały się ceny imprez turystycznych w ostatnim tygodniu? Które biura podróży najbardziej obniżyły ceny wyjazdów? Które kierunki podrożały?

reklama


TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom pierwszą Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Dotyczą one okresu wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli okres największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie, a ostatnio również i w naszym kraju.

W zestawieniach Analizy Cen Lata wykorzystano również, a może przede wszystkim rezultaty najnowszego projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich (w wybranych 12 terminach) pakietów turystycznych pod względem ich opłacalności dla nabywców.

Wynikiem porównań cen i użyteczności jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu na dany kierunek i w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te (na dzień 24.10.2014) dla wyjazdów w okresie zimowych ferii, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawarto w załączonych w prezentacji tabelach. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest na portalu Wczasopedia.

Tabele zawarte w Analizie nie zawierają na razie odniesień średnich cen na poszczególnych destynacjach do cen z ubiegłego roku ponieważ zestaw touroperatorów, którzy przedstawili swoje oferty już w listopadzie tego roku jest istotnie różny niż w listopadzie 2013, a w związku z tym wyniki byłyby w znacznym stopniu nieporównywalne. Takie porównania będą zawarte w tabelach przedstawianych czytelnikom począwszy od grudnia tego roku.
Wydarzenie tygodnia w turystyce wyjazdowej.

Informacja tygodnia pochodzi z biura podróży Exim Tours, które poinformowało o wstępnych rezultatach jego działalności w sezonie 2014 (do października). Jak powiedział szef polskiego Eximu Tomas Husar do tej pory uzyskano wzrost przychodów o 24 procent, a dynamika ta może jeszcze ulec poprawie ponieważ w końcowych miesiącach 2013 roku nie wysyłano turystów do Egiptu ze względu na sytuację polityczną panującą wówczas w tym kraju.

Husar przewiduje, że do końca roku liczba turystów wysłanych z Polski za granicę osiągnie liczbę 75-78 tysięcy. Należy przy tym zwrócić uwagę, że może to być kolejny organizator (po biurach Itaka, Grecos Holiday oraz najprawdopodobniej Rainbow Tours), którego rezultaty biznesowe będą lepsze niż branży jako całości i to nawet biorąc pod uwagę udany tegoroczny sezon dla zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Według obecnych częściowych danych (w miarę dokładne są jedynie do czerwca 2014) wynika, że liczba klientów wzrośnie w tym sezonie o około 17-18 procent, w tym czarterowych o ponad 22 procent, a przychody o około 23 procent.

Organizator poinformował również, że w tegorocznym sezonie znacznie zwiększył, czyli z 9 do 54, liczbę biur agencyjnych współpracujących z nim na szczególnych zasadach, czyli tak zwanych Exim Partnerów. Biura te są w całości zwizualizowane w oparciu o materiały promocyjne Eximu, a w zamian dostają wyższą prowizje za sprzedaż imprez Eximu i mogą korzystać z ułatwień we współpracy i wyjazdów studyjnych na preferencyjnych zasadach.

Exim Tours w sezonie lato 2015 do swoich kierunków dodał kolejne, czyli greckie wyspy Zakintos i Leros. Jak informuje dyrektor Husar, tej ostatniej nie posiada dotychczas w ofercie żaden inny touroperator. Podobnie jak Itaka i Grecos również Exim przewiduje w kolejnym roku wzrost w granicach do 15 procent, co oznacza niższą, ale pragmatyczną i dostosowaną do słabszych prognoz gospodarczych dynamikę wzrostu biznesu firmy. Ważnym elementem w strategii Eximu wydaje się być koncentracja na kierunkach, z którymi jest on tradycyjnie kojarzony, czyli na Egipcie i Tunezji. Powinno to sprzyjać przyszłej odporności tego organizatora na przyszłą konkurencję ze strony tanich linii i najprawdopodobniej uczyni z niego stabilnego i długoterminowego partnera biznesowego dla polskich biur agencyjnych.

Ceny lata 2014 nie zawierają jeszcze całości ofert takich organizatorów jak Itaka i Exim Tours, a także ofert niektórych atrakcyjnych cenowo organizatorów (np. Alfa Star i 7islands), tym niemniej obecny układ cen pozwala już na pierwsze wnioski, które mogą być reprezentatywne dla pierwszego okresu sprzedaży. Na czele najtańszych organizatorów są wprawdzie małe biura Best Reisen i Prima Holiday, ale symptomatyczna jest też grupa dużych biur, która proponuje ceny znacznie bardziej korzystne od rynkowej średniej.

Obejmuje ona takich organizatorów jak Itaka, Grecos, Exim i Rainbow Tours. Ponieważ korelacja pomiędzy dynamiką sprzedaży wycieczek, a ich opłacalnością dla statystycznego klienta jest jedną z najsilniejszych w turystyce, to należy domniemywać, że ci touroperatorzy mają duże szanse na kolejne sukcesy i dalszy wzrost swoich udziałów w rynku. Natomiast tradycyjnie najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju nadal pozostają biura Neckermann i TUI .

Na chwilę obecną z zestawień wynika, że generalnie najwyższą opłacalność na okres wakacyjnego sezonu wykazują destynacje tunezyjskie i bułgarskie, a w zakresie niższych kategorii hoteli kierunki greckie oraz Maroko. Z kolei w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysokie wskaźniki opłacalności mają kierunki egipskie, a 4 i 5-gwiazdkowych Turcja Egejska.





Szczególnie wysokie średnie wskaźniki opłacalności na kierunkach tunezyjskich (z dużych biur) posiadają produkty Exim Tours i Sun & Fun, a bułgarskich Sun & Fun oraz Rainbow Tours. Warto zauważyć, ze na obu tych kierunkach opłacalną dla klientów ofertę posiadają też biura małe, takie jak Net Holiday i Sunshine Holiday. Na kierunkach greckich dużą opłacalność wykazują produkty Rainbow Tours, Itaki oraz Grecosa, a w Maroku Itaki i Rainbow Tours. Również w obu tych przypadkach wysoce opłacalne dla klientów okazują się oferty małego biura Net Holiday.

W 5-gwiazdkowych hotelach na kierunkach egipskich opłacalne są propozycje Eximu, Rainbow Tours oraz Itaki, a w niższych kategoriach Eximu. Wysokie wskaźniki oferty egipskiej mają też mniejsze biura Ecco Holiday oraz Best Reisen. Z kolei Turcja Egejska to obszar wysokiej opłacalności ofert biur Itaka i Rainbow Tours.
Warto zauważyć, że na kierunkach greckich i w Maroku wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert maleje, a na kierunkach egipskich jest odwrotnie - wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert wyraźnie rośnie.

Według stosowanej metodologii najmniej opłacalnymi kierunkami, podobnie jak w zestawieniach cen imprez zimowych, pozostają wyspy Cypr i Lanzarote, które w tym okresie są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą zaoferować turystom. Różnica między nimi jest taka, że relatywna opłacalność tego pierwszego rośnie wraz ze wzrostem kategorii hotelu, a w przypadku Lanzarote sytuacja jest odwrotna.

Polscy agenci coraz bardziej odbiegają strukturą swojej sprzedaży od biur agencyjnych w zachodniej Europie. W tym ostatnim przypadku szybko rosnącą rolę odgrywa aranżowanie wyjazdów dla klientów w oparciu o przeloty tanimi liniami oraz coraz powszechniejsze hotelowe platformy rezerwacyjne. Stale zwiększa się liczba krajów w których udział aranżacji jest większy niż sprzedaż gotowych pakietów touroperatorskich. Do takich należą m.in. Włochy i Francja, a niedługo dołączy do nich również Wielka Brytania. W naszym kraju tak zwana aranżacja stanowi nadal margines, który wynika zarówno z małej liczby "słonecznych" połączeń lotniczych, jak i z powodu wstrzemięźliwości agentów wobec takiej formy działalności.

Należy jednak pamiętać, że zostawianie klientów sam na sam z systemami rezerwacyjnymi prowadzi do przyzwyczajania ich do samodzielnego aranżowania sobie wypoczynkowych wyjazdów. Nie pozostanie to bez wpływu na przyszłe postrzeganie biur agencyjnych przez klientów, gdy tanie linie wejdą na turystyczny rynek z dużo większą ofertą niż ma to miejsce obecnie.

Garść informacji o bieżącej popularności głównych kierunków turystycznych we wrześniu w Niemczech podał wiodący system rezerwacyjny dla agentów Traveltainment. Według jego danych w miesiącu tym nastąpił bardzo duży wzrost liczby rezerwacji do Hurghady, bo aż o 146 procent, co jednakże w znacznym stopniu było efektem niskiej zeszłorocznej bazy. Bardzo dużą popularnością cieszyły się kierunki greckie (wzrosty od 22 do 40 procent), a sporo mniejszą Turcja, o 7 procent. Popyt na Wyspy kanaryjskie był podobny jak przed rokiem, na Tunezję o 3 procent niższy, a najbardziej ucierpiała Majorka, na którą popyt spadł aż o 13 procent.

Cała analiza znajduje się poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20141103_wczasopediapartner20141103latoagent.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com