TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Jak kształtowały się ceny imprez turystycznych w ostatnim tygodniu? Które biura podróży najbardziej obniżyły ceny wyjazdów? Które kierunki podrożały?
reklama
TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej przesyła odbiorcom pierwszą Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Dotyczą one okresu wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli okres największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie, a ostatnio również i w naszym kraju.
W zestawieniach Analizy Cen Lata wykorzystano również, a może przede wszystkim rezultaty najnowszego projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich (w wybranych 12 terminach) pakietów turystycznych pod względem ich opłacalności dla nabywców.
Wynikiem porównań cen i użyteczności jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu na dany kierunek i w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te (na dzień 24.10.2014) dla wyjazdów w okresie zimowych ferii, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawarto w załączonych w prezentacji tabelach. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest na portalu Wczasopedia.
Tabele zawarte w Analizie nie zawierają na razie odniesień średnich cen na poszczególnych destynacjach do cen z ubiegłego roku ponieważ zestaw touroperatorów, którzy przedstawili swoje oferty już w listopadzie tego roku jest istotnie różny niż w listopadzie 2013, a w związku z tym wyniki byłyby w znacznym stopniu nieporównywalne. Takie porównania będą zawarte w tabelach przedstawianych czytelnikom począwszy od grudnia tego roku.
Wydarzenie tygodnia w turystyce wyjazdowej.
Informacja tygodnia pochodzi z biura podróży Exim Tours, które poinformowało o wstępnych rezultatach jego działalności w sezonie 2014 (do października). Jak powiedział szef polskiego Eximu Tomas Husar do tej pory uzyskano wzrost przychodów o 24 procent, a dynamika ta może jeszcze ulec poprawie ponieważ w końcowych miesiącach 2013 roku nie wysyłano turystów do Egiptu ze względu na sytuację polityczną panującą wówczas w tym kraju.
Husar przewiduje, że do końca roku liczba turystów wysłanych z Polski za granicę osiągnie liczbę 75-78 tysięcy. Należy przy tym zwrócić uwagę, że może to być kolejny organizator (po biurach Itaka, Grecos Holiday oraz najprawdopodobniej Rainbow Tours), którego rezultaty biznesowe będą lepsze niż branży jako całości i to nawet biorąc pod uwagę udany tegoroczny sezon dla zorganizowanej turystyki wyjazdowej. Według obecnych częściowych danych (w miarę dokładne są jedynie do czerwca 2014) wynika, że liczba klientów wzrośnie w tym sezonie o około 17-18 procent, w tym czarterowych o ponad 22 procent, a przychody o około 23 procent.
Organizator poinformował również, że w tegorocznym sezonie znacznie zwiększył, czyli z 9 do 54, liczbę biur agencyjnych współpracujących z nim na szczególnych zasadach, czyli tak zwanych Exim Partnerów. Biura te są w całości zwizualizowane w oparciu o materiały promocyjne Eximu, a w zamian dostają wyższą prowizje za sprzedaż imprez Eximu i mogą korzystać z ułatwień we współpracy i wyjazdów studyjnych na preferencyjnych zasadach.
Exim Tours w sezonie lato 2015 do swoich kierunków dodał kolejne, czyli greckie wyspy Zakintos i Leros. Jak informuje dyrektor Husar, tej ostatniej nie posiada dotychczas w ofercie żaden inny touroperator. Podobnie jak Itaka i Grecos również Exim przewiduje w kolejnym roku wzrost w granicach do 15 procent, co oznacza niższą, ale pragmatyczną i dostosowaną do słabszych prognoz gospodarczych dynamikę wzrostu biznesu firmy. Ważnym elementem w strategii Eximu wydaje się być koncentracja na kierunkach, z którymi jest on tradycyjnie kojarzony, czyli na Egipcie i Tunezji. Powinno to sprzyjać przyszłej odporności tego organizatora na przyszłą konkurencję ze strony tanich linii i najprawdopodobniej uczyni z niego stabilnego i długoterminowego partnera biznesowego dla polskich biur agencyjnych.
Ceny lata 2014 nie zawierają jeszcze całości ofert takich organizatorów jak Itaka i Exim Tours, a także ofert niektórych atrakcyjnych cenowo organizatorów (np. Alfa Star i 7islands), tym niemniej obecny układ cen pozwala już na pierwsze wnioski, które mogą być reprezentatywne dla pierwszego okresu sprzedaży. Na czele najtańszych organizatorów są wprawdzie małe biura Best Reisen i Prima Holiday, ale symptomatyczna jest też grupa dużych biur, która proponuje ceny znacznie bardziej korzystne od rynkowej średniej.
Obejmuje ona takich organizatorów jak Itaka, Grecos, Exim i Rainbow Tours. Ponieważ korelacja pomiędzy dynamiką sprzedaży wycieczek, a ich opłacalnością dla statystycznego klienta jest jedną z najsilniejszych w turystyce, to należy domniemywać, że ci touroperatorzy mają duże szanse na kolejne sukcesy i dalszy wzrost swoich udziałów w rynku. Natomiast tradycyjnie najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju nadal pozostają biura Neckermann i TUI .
Na chwilę obecną z zestawień wynika, że generalnie najwyższą opłacalność na okres wakacyjnego sezonu wykazują destynacje tunezyjskie i bułgarskie, a w zakresie niższych kategorii hoteli kierunki greckie oraz Maroko. Z kolei w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysokie wskaźniki opłacalności mają kierunki egipskie, a 4 i 5-gwiazdkowych Turcja Egejska.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami