TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-08-24 - Rozmowy o nowym funduszu w turystyce

Kiedy upada biuro podróży, mimo podwyższonych progów gwarancji ubezpieczeniowych wciąż nie wystarcza pieniędzy dla wszystkich turystów. Od niedawna mówi się o powołaniu dodatkowego funduszu, na którego budżet składałyby się same biura.

reklama


O potencjale tego rozwiązania mówi Mariusz Górski, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych TU Europa SA wyspecjalizowanego w ubezpieczaniu biur podróży - gość portalu Bankier.pl.

Zdaniem eksperta utworzenie funduszu mogłoby skutecznie wspomóc dotychczasową formę ochrony klientów biur podróży. Ten sposób zabezpieczenia klienta sprawdza się w wielu europejskich krajach, m.in. w Danii, Anglii, a od niedawna w Rosji. Dzięki funduszowi klienci biur otrzymaliby pełny zwrot wpłaconych pieniędzy, a przecież to jest najważniejsze z punktu widzenia turysty. Tworząc takie rozwiązanie ważne byłoby zróżnicowanie opłaty na fundusz w zależności od charakteru działalności danego touroperatora. Część biur specjalizuje się w wyjazdach czarterowych, inne w autokarowych, a to są mocno zróżnicowane koszty. Ponadto utworzenie funduszu może w efekcie spowodować obniżenie sum gwarancyjnych dla touroperatorów.

Zdarza się, że ubezpieczyciel odmawia rozpatrzenia wniosku o wydanie gwarancji ubezpieczeniowej touroperatorowi. Powodem takiego działania jest brak zaufania względem współpracy z danym kontrahentem oraz niezrealizowanie postanowień z umowy w przeszłości. Głównie chodzi o niestabilną kondycję finansową biur.

Ryzyko takiego przedsięwzięcia jak fundusz gwarancyjny wiązałoby się głównie z wysokimi kosztami obsługi funduszu oraz brakiem możliwości skutecznego egzekwowania składek od touroperatorów.

Udzielenie gwarancji przez ubezpieczyciela oczywiście kosztuje, a towarzystwo wymaga od touroperatora ustanowienia zabezpieczeń adekwatnych do ryzyka generowanego przez dany podmiot. Jednym z czynników decydujących o cenie oraz wielkości zabezpieczeń jest wysokość samej gwarancji. Tak więc towar, jakim jest gwarancja, będzie tym droższy, im wyższa będzie suma gwarancyjna. W przypadku dalszego podnoszenia minimalnych sum gwarancyjnych może się okazać, że wzrośnie liczba biur podróży, których na taki towar nie stać.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com