TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-07-25 - Kto może pracować w informacji turystycznej?

W sezonie wakacyjnym praca w informacji turystycznej do najłatwiejszych nie należy. Co roku przekonują się o tym kolejni śmiałkowie, podejmujący się zatrudnienia w tym zawodzie. Okazuje się bowiem, że znajomość języka obcego i miła aparycja to kropla w morzu oczekiwań, jakim sprostać muszą pracownicy informacji turystycznych.

reklama


Tymczasem jest to praca niezwykle twórcza. Do obowiązków pracowników należy nie tylko obsługa turystów, udzielanie informacji na temat zabytków i najciekawszych atrakcji w mieście, ale także przygotowanie zaplecza promocyjnego dla przyjezdnych. Oprócz tego prowadzą inicjatywy turystyczne, dbają o wizerunek miasta i regionu, są autorami tekstów promujących okoliczne atrakcje, opracowują statystyki. Zdarza się, że udzielają dziennie nawet kilkuset porad.

Co trapi turystów? Naturalnymi przerywnikami, pośród gąszczu zapytań dotyczących historii miasta, miejscowych ciekawostek, noclegów są tematy bardziej przyziemne - o najbliższą toaletę. Niejednokrotnie wiedza pracowników informacji turystycznej musi mocno wykraczać poza tą dostępną w książkach. Do takich niestandardowych zapytań zaliczyć można: "Jak dojechać do Zakładów Cukierniczych "Jutrzenka" w Dobrym Mieście?", w Olsztynie absolutnym hitem jest pytanie "Czy to ta wieża, na której prezydent Małkowski i jego sekretarka...?". Cóż, jak widać łatwo nie jest.

Grunt to chęć niesienia pomocy. Bo jak niby reagować na zapytanie o konkretne produkty lub usługi? Tekstylia, butle gazowe lub dobre buty dla dzieci? Na szczęście z pomocą przychodzi internet. Ostatnio ktoś zadzwonił do olsztyńskiej informacji turystycznej i prosił o udzielenie mu instrukcji jak przewieźć zwłoki bez ich uprzedniej sekcji. Na samą myśl robi się niedobrze?

Jak opisuje Gazeta, w Trójmieście nie jest lepiej. Jak mówią pracownicy tamtejszej informacji turystycznej co roku pojawiają się nowe perełki pośród gąszczu zapytań przyjezdnych. Czy na Helu żyją pingwiny? Gdzie tu można kupić sopocką ciupagę? Jedna z pracownic punktu na Długim Targu z rozrzewnieniem wspomina turystę, który zadzwonił, że zostawił okulary w Katedrze Oliwskiej i prosił ją o to, by mu je odnalazła i wysłała.

Jak sprecyzować zadania zawodowe i zakres obowiązków pracowników informacji turystycznej? Na pomoc przychodzi Baza Zawodów - Zielona Linia, w której czytamy: Pracownik informacji turystycznej wykonuje zadania zawodowe i czynności związane z kompleksową obsługą klienta w zakresie informacji turystycznej. Doradza klientom w wyborze optymalnych tras turystycznych, bazy noclegowej, gastronomicznej, sportowej, rekreacyjnej i leczniczej. Opracowuje bazy danych dotyczące atrakcji turystycznych regionu, jego zagospodarowania turystycznego i dostępności oraz promuje i popularyzuje walory turystyczne regionu. Udziela porad z zakresu rekreacji i turystyki. Bezpośredni kontakt z klientem krajowym i zagranicznym polega na odpowiadaniu na pytania klienta, informowaniu, konsultowaniu oraz doradzaniu w wyborze oferty turystycznej. W zawodzie tym duże znaczenie ma także łatwość wypowiadania się oraz umiejętność jasnego i precyzyjnego formułowania myśli. Niemniej ważna jest rzetelność w udzielaniu informacji. Pracownika informacji turystycznej powinna cechować również dobra pamięć, słuch i wzrok oraz prawidłowa wymowa... Czyżby mit o znudzonym i niesympatycznym pracowniku informacji turystycznej podupadał? Najwyższa pora!

Jak widać jest to zawód, który wbrew pozorom wymaga wielu umiejętności, a i obowiązków nie brakuje. To co chyba nie odróżnia go od innych specjalizacji to nastawienie, iż lepiej wykonamy swoją pracę jeśli będziemy czuć do niej powołanie. Wydaje się, że w tym zawodzie takie podejście sprawdza się idealnie.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com