TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-11-08 - Dobry moment na sprzedaż hotelu?

Wiele wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach na sprzedaż zostanie wystawionych nawet kilkaset obiektów noclegowych. Wśród nich znajdą się nie tylko hotele, ale także pensjonaty, ośrodki wczasowe, niektóre nawet nieskategoryzowane. Większość przedsiębiorców będzie starała się sprzedać obiekt w kwotach równych pierwotnej inwestycji. Tutaj może pojawić się problem z nabywcami. Mimo to część zdeterminowanych właścicieli, którzy ponoszą straty z tytułu działalności ulegnie i sprzeda obiekt poniżej tych kosztów - prognozują eksperci.

reklama


Większość oferty stanowią obiekty z 30-40 pokojami, zarządzane przez indywidualnych przedsiębiorców. Szukają oni z reguły wsparcia sieci hotelowych, nie rzadko nie są w stanie spełnić wymogów poszczególnych marek, szczególnie zagranicznych. Już dziś na sprzedaż wystawionych jest około 300 takich obiektów. Z czego 100 jest własnością spółek z udziałem Skarbu Państwa.

Podobna tendencja staje się coraz bardziej zauważalna w całej Europie. Jak wykazał raport HSV London, sprzedaż hoteli w ubiegłym roku wyniosła 7,1 mld euro, dając tym samym 9-proc. wzrost w porównaniu z 2010. Z kolei dane opublikowane w European Hotel Transactions wykazały, że w 116 transakcjach właściciela zmieniły 264 hotele mające przeszło 43 tys. pokoi. Obecnie do największych rynków inwestycji hotelowych należy W. Brytania (2,7 mld euro wartości transakcji w ub. roku), Francja (1,3 mld euro) oraz Niemcy (817 mln euro) i Hiszpania (601 mln euro).

Spośród marek, które chętnie przyjmą niestandaryzowane obiekty są chociażby Best Western oraz Ibis Style. Większych nakładów finansowych wymaga dołączenie do klubu Accor, InterContinental, czy Hilton.

Mimo przesytu na polskim rynku sprzedaży obiektów hotelowych, spektakularnych transakcji nie brakuje. Jak chociażby warszawski hotel InterContinental, który został sprzedany za bagatela 100 mln euro. W ubiegłym roku branża świętowała sprzedaż m.in. Hotelu Bristol (19,5 mln euro), Jan III Sobieski (50 mln euro) oraz Mercure Chopin (31 mln euro). To i tak kropla w morzu inwestycji w najpopularniejszych europejskich metropoliach. Tutaj do najdroższych zalicza się sprzedaż hotelu Marriott w Paryżu - 215 mln euro oraz hotelu Ritz Carlton w Moskwie za 415 mln euro.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com