TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-06-26 - Nowa infrastruktura na lotnisku

W Katowice Airport, zgodnie z deklarowanym dwa lata temu terminem, zakończono budowę nowej infrastruktury liniowej. Kosztem 81 mln zł, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA zarządzające Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, rozbudowało płaszczyznę postoju samolotów i zmodernizowało trzy drogi kołowania (E1, E2 i D).

reklama


Samoloty przylatujące na śląskie lotnisko skorzystają z nowej infrastruktury w drugiej połowie lipca br. Dzięki rozbudowie lotnisko jest gotowe na przyjęcie dwukrotnie większej liczby samolotów niż dotychczas.

Prace przy rozbudowie pÅ‚yty postojowej i modernizacji dróg koÅ‚owania rozpoczęły siÄ™ w czerwcu 2011 roku i trwaÅ‚y dwa lata. Ich wykonawcÄ… byÅ‚ polski oddziaÅ‚ niemieckiej firmy Max Bögl. DziÄ™ki inwestycji lotnisko zyskaÅ‚o blisko 15 ha nowych nawierzchni lotniskowych. Projekt ten byÅ‚ jednym z dwóch zadaÅ„ realizowanych w ramach najwiÄ™kszej w dotychczasowej dziaÅ‚alnoÅ›ci portu inwestycji. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej".

Na nowej pÅ‚ycie postojowej o powierzchni 110 tys. m kw. może stanąć jednoczeÅ›nie trzynaÅ›cie Å›redniodystansowych statków powietrznych: 10 samolotów kodu C (np. Airbus 320) i 3 kodu D (Boeing 757) lub zamiennie 7 samolotów kodu C i 5 kodu D. Z kolei wyremontowane drogi koÅ‚owania przystosowane sÄ… do obsÅ‚ugi szerokokadÅ‚ubowych samolotów wielkoÅ›ci Jumbo Jet’a.

"Zakończyliśmy realizację jednej z najważniejszych i największych w dotychczasowej historii pyrzowickiego lotniska inwestycji. Jej efekt docenią zarówno pasażerowie, jak i przedstawiciele linii lotniczych. Dwa razy więcej miejsc postojowych dla samolotów, szersze drogi kołowania,
a w niedalekiej przyszłości dłuższa droga startowa (3200 metrów) z systemem ILS CAT II, który umożliwi lądowanie w niemal dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie sprawią, że Katowice Airport wejdzie do czołówki portów z najnowocześniejszą infrastrukturą liniową w Europie Środkowej. Wierzymy, że wzrost naszej atrakcyjności i konkurencyjności, dzięki zrealizowanym inwestycjom, zaowocuje rozszerzeniem siatki dalekodystansowych połączeń czarterowych i cargo"
- mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

Prace budowlane przy rozbudowie płyty postojowej i modernizacji dróg kołowania przebiegały zgodnie z planem, a w czasie ich trwania port zachował pełną zdolność operacyjną. Zakres prac inwestycyjnych przy budowie płaszczyzny postoju samolotów obejmował m.in.: wyburzenie starej płyty oraz fragmentów dróg kołowania E1 i E2, budowę systemu odwadniającego, infrastruktury teletechnicznej i energetycznej oraz ułożenie nowych nawierzchni lotniskowych.

Płyta postojowa składa się z czterech warstw: z warstwy stabilizacji podłoża, odsączającej i mrozoochronnej oraz dwóch warstw z betonu cementowego. Znaczącym zadaniem przy rozbudowie płyty dla postoju samolotów była budowa infrastruktury retencyjnej, której koszt stanowił około 30 proc. wartości całego kontraktu na roboty budowlane. Została ona wyposażona w urządzenia do wychwytywania wycieku substancji ropopochodnych, w tym paliwa lotniczego, a także system podczyszczania i odprowadzania ścieków deszczowych, czym spełniono wymagania określone w decyzji środowiskowej oraz pozwoleniach wodnoprawnych.

Równocześnie z budową płyty postojowej prowadzone były prace przy modernizacji dróg kołowania E1, E2 i D. W tym celu, zgodnie z wymogami Aneksu 14 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym (ICAO), poszerzono je do parametrów samolotów kodu E (szerokość 23 m oraz symetryczne umocnione pobocze po 10,5 m) oraz wyposażono w niezbędną infrastrukturę towarzyszącą. Do dróg kołowania E1, E2 i D łącznie dobudowano 39 tys. m kw nowych nawierzchni lotniskowych.W celu zapewnienia pełnej funkcjonalności lotniska w okresie trwania inwestycji, przebudowa dróg kołowania odbywała się etapami. W pierwszej kolejności oddana została do użytku zmodernizowana droga kołowania D oraz skrzyżowanie dróg D z E. Pierwszy samolot kołował tą nawierzchnią po 16 miesiącach od przekazania Wykonawcy terenu budowy.

Rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów wraz z modernizacją dróg kołowania było pierwszym i zarazem jednym z dwóch - obok budowy nowego pasa startowego o długości 3200 m - zadań realizowanych w ramach projektu pn. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Wartość całego przedsięwzięcia, które zakończyć ma się w II kwartale 2015 roku to prawie 268 mln zł brutto. Projekt ten realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania wyniesie połowę kosztów kwalifikowanych inwestycji.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com