TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-01-14 - Uda się przeprowadzić rewolucję na kolei?

Pod koniec stycznia Komisja Europejska przedstawi program mający na celu przyspieszenie otwarcia na międzynarodową konkurencję przewozów pasażerskich w całej Unii. Podstawą czwartego pakietu kolejowego mają być: usprawnienie procedur wydawania pozwoleń na dopuszczenie pojazdów kolejowych do eksploatacji, otwarcie krajowych rynków pasażerskich na konkurencję oraz reformy zarządzania na rynku infrastruktury kolejowej

reklama


Trzeci filar obejmuje głównie rozdzielenie przewoźnika od firmy zarządzającej torami, czyli swobodny dostęp firm z całej Wspólnoty do rynków krajowych. Obecnie w Polsce tak nie jest. Zarządca sieci, PLK, wchodzi w skład holdingu PKP SA, do którego należą m.in. PKP Intercity.

Ponadto każdy przewoźnik uzyska pozwolenia na realizowanie połączeń na liniach wewnętrznych innego państwa UE. A co za tym idzie wkrótce każdy przewoźnik europejski będzie mógł świadczyć usługi na terenie nie swojego kraju. I tak np. Deutsche Bahn wcale nie będzie potrzebował koncesji chcąc realizować połączenia na trasie Kraków - Warszawa, a Trenitalia - między Poznaniem a Wrocławiem.

Mało tego przewoźnik, który zdecyduje się na rozpoczęcie działalności na terenie innego państwa Unii będzie mógł wybrać sobie najbardziej intratne połączenia.

W celu wyodrębnienia przewoźnika na obsługę konkretnych tras będą wszczynane przetargi, w których udział wezmą dowolni przewoźnicy. A nie tak jak dotychczas tylko spółki należące do samorządów. Należy wymienić tutaj Koleje Mazowieckie i Koleje Dolnośląskie.

Jeśli proponowane zmiany wejdą w życie, pierwszych owoców tej pracy należy spodziewać się w przyszłym roku. Zmiany w przepisach to przede wszystkim nadzieja pasażerów na poprawę jakości usług i być może obniżka cen przejazdów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com