TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Spółka PKP Intercity podjęła decyzję o wypłacie odszkodowań wszystkim pasażerom, którym na przestrzeni roku przed wydaniem wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odmówiła w postępowaniach reklamacyjnych wypłaty odszkodowań za opóźnienia pociągów międzynarodowych i krajowych EIC/Ex powstałe na skutek działania siły wyższej.
reklama
Pasażerowie, którym w okresie od 27 września 2012 r. do 26 września br. przewoźnik odmówił wypłaty odszkodowania za opóźnienie pociągu krajowego Express InterCity (EIC), Express (Ex) lub pociągu międzynarodowego jadącego do/z krajów UE, mogą więc występować o ponowne rozpatrzenie reklamacji.
Decyzja PKP Intercity to echo wyroku TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci Unii Europejskiej z 26 wrzeÅ›nia 2013 r. w sprawie skargi wniesionej przez austriackie przedsiÄ™biorstwo kolejowe ÖBB-Personenverkehr AG. Organ ten potwierdziÅ‚, że RozporzÄ…dzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczÄ…ce praw i obowiÄ…zków pasażerów w ruchu kolejowym nie przewiduje żadnych wyjÄ…tków od prawa do uzyskania ustalonej w nim wysokoÅ›ci rekompensaty za opóźnienie pociÄ…gu, jeżeli powstaÅ‚o ono na skutek dziaÅ‚ania siÅ‚y wyższej.
Z powodu takich zdarzeń przedsiębiorstwa kolejowe mogą uwolnić się jedynie od wypłaty odszkodowań w zakresie naprawy szkody, jaką pasażer poniósł w związku z opóźnieniem pociągu (np. art. 471 Kodeksu cywilnego i art. 62 ust. 2 Prawa przewozowego), natomiast rekompensaty będące częścią ceny biletu powinny być wypłacane bezwarunkowo.
Art. 17 ust. 1 unijnego rozporządzenia stanowi, że minimalna kwota rekompensaty wynosi 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut i 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej. Trzeba pamiętać powyższy przepis na terenie Polski obowiązuje obecnie wyłącznie w odniesieniu do pociągów międzynarodowych i krajowych Express InterCity (EIC).
Wyłączenie stosowania tego przepisu dla pozostałych pociągów obowiązuje do 3 grudnia 2014 roku (podstawa: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów rozporządzenia WE nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym).
W pisemnych wystąpieniach do przewoźnika niezbędne jest dostarczenie oryginału biletu, ale nie jest wymagane, by znajdowało się na nim poświadczenie o opóźnieniu. Wszystkie opóźnienia są zapisywane w systemie dyspozytorskim i na tej podstawie można zweryfikować punktualność określonego pociągu - nawet po wielu miesiącach od daty przejazdu.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami