TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2014-02-18 - Ile samorządy wydają na promocję?
642 mln zł - tyle samorządy planowały wydać na promocję w 2013 roku. Rok wcześniej (w 2012 roku) wydały 628 mln zł (w 2011 r. - 684 mln zł). Tak przynajmniej wynika z danych resortu finansów. Sytuację ratowały dotacje z Unii Europejskiej, bez których większości projektów nie udałoby się zrealizować.
reklama
Największe miasta z roku na rok zmniejszają wydatki na działania promocyjne. Jakie kwoty na ten cel wydawano w 2013 roku?
Publikujemy raport przygotowany przez serwis MarketingMiejsca.com.pl, z którego można się również dowiedzieć na jakie działania samorządy wydają najwięcej. Okazuje się, że wcale nie są to kampanie promocyjne, a koszty związane z organizacją lub wsparciem wydarzeń kulturalnych/rozrywkowych i sportowych.
Poniżej wydatki miast na promocję w 2013 roku:
CZĘSTOCHOWA
Budżet: 1,4 mln zł.
Działania:
- Festiwal Kultury Alternatywnej Frytka OFF: 257 871,05 zł
- strategia miasta,
- materiały promocyjne.
BIAŁYSTOK
Budżet: 3,5 mln zł.
Działania:
- Promocja miasta podczas widowisk sportowych, kulturalnych lub rekreacyjnych oraz podczas uczestnictwa zespołu w rozgrywkach ekstraklasy piłki nożnej mężczyzn w Polsce. Realizowana przez Jagiellonie Białystok SSA,
- Promocja miasta podczas imprez o charakterze sportowym w tenisie stołowym - sponsoring tytularny Polskiej Superligi Tenisa Stołowego,
- Noc Restauracji to ogólnopolskie wydarzenie, którego celem jest zwrócenie uwagi na fenomen oryginalnej lokalnej kuchni oraz stworzenie oferty dodatkowych atrakcji, którym nie będą w stanie oprzeć się mieszkańcy i turyści.
- Multimedialne Centrum Informacji Turystycznej składające się z pięciu punktów informacji turystycznej. Realizacja przedmiotowego projektu wprowadziła innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie przekazu dotyczącego informacji turystycznej.
W nowopowstałych punktach informacji turystycznej zostały zainstalowane urządzenia multimedialne i interaktywne służące do nowatorskiego przekazu informacji o atrakcjach turystycznych i historii miasta.
BYDGOSZCZ
Budżet: 20,9 mln zł
Działania:
- Promocja miasta poprzez sport: 14,7 mln zł (kluby, Mistrzostwa Świata w Biegach przełajowych, Gala Boksu Zawodowego),
- Międzynarodowy Festiwal Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE - 2,5 mln zł,
- VI Bydgoski Festiwal Wodny STER NA BYDGOSZCZ - 420 tys. zł,
- promocja poprzez połączenia międzynarodowe realizowane z Portu Lotniczego w Bydgoszczy - 1,5 mln zł.
BYTOM
Budżet: 562 tys. zł.
Działania:
- Wewnętrzna promocja wydarzeń kulturalnych, sportowych itp. (przeprowadzono 20 kampanii billboardowych na terenie miasta),
- Promocja zewnętrzna. Na terenie całej aglomeracji śląskiej bezpłatnie kolportowany jest magazyn informacyjno-kulturalny "Rynek 7". Nakład - 20 tys. egzemplarzy. Miesięcznik z bieżącym informacjami trafia również do kilkudziesięciu miejsc najchętniej odwiedzanych przez mieszkańców Bytomia.
- Projekt "Tajemniczy Bytom. Miasto pełne tajemnic", czyli odkrywanie podziemnych tajemnic Bytomia. Odkryte niedawno schrony przeciwlotnicze z okresu II wojny światowej mają być udostępnione zwiedzającym. - Przygotowania do obchodów 760-lecia nadania praw miejskich w 2014 roku. Wydanie trzech bogato ilustrowanych przewodników turystycznych oraz serii autorskich miejskich kalendarzy na 2014 rok "Bytom wczoraj i dziś".
- Udział w konkursie "Milka. Moje miasto się przytula" i zwycięstwo w nim. Choć nagrodą była kampania promocyjna w mediach o wartości 500 tys. zł, to jednak wartość wszystkich materiałów o mieście, które pojawiły się w mediach, wycenia się na ponad 2 miliony złotych.
GDAŃSK
Budżet: 6 mln zł.
Działania:
- Badania wizerunkowe (w Polsce, Niemczech, Skandynawii i Hiszpanii), poprzedzone ewaluacją i opracowaniem strategii marki i strategii komunikacji na lata 2014-2020;
- Wizyty studyjne dziennikarzy, touroperatorów i blogerów,
- Projekt submarki "Gdańsk światową stolicą bursztynu",
- Aktywność w internecie, w tym w mediach społecznościowych,
- Strategiczne eventy i wydarzenia w mieście, jak choćby Blog Forum czy innowacyjne projekty o charakterze gospodarczym.
GDYNIA
Budżet: 4,5 mln zł.
Działania:
- Kampania Gdyńskie Poruszenie promująca aktywny tryb życia mieszkańców Gdyni,
- Kampania telewizyjna "Gdynia. The future is here" (wizerunkowa kampania, której ideą przewodnią jest największy w Polsce park naukowo-technologiczny),
- Działania promujące otwarcie najnowocześniejszego w Polsce Centrum Nauki Experyment,
- Działania promujące miejsca i wydarzenia: Gdynia InfoBox, Open'er festiwal itp.
GORZÓW WIELKOPOLSKI
Budżet: 2,5 mln zł
Działania:
- Gorzowskie Wiadomości Samorządowe - 64,8 tys. zł,
- Produkcja filmu promującego miasto - 13,5 tys. zł,
- Zakup materiałów promocyjnych - 19,7 tys. zł,
- Gorzów FIM Speedway Grand Prix of Poland - 2,5 mln zł
KATOWICE
Budżet: 8,5 mln zł,
Działania:
- Europejski Kongres Gospodarczy - zakup pakietu usług promocyjnych (zamieszczenie loga w materiałach promocyjnych, rozstawienie stoiska miasta),
- realizacja filmu fabularnego w reżyserii Magdaleny Piekorz pt. "Zbliżenia",
- udział Katowic w targach Expo Real w Monachium,
- promocja miasta podczas Mistrzostw Świata w Siatkówce Mężczyzn 2014 - w tej kwocie, zgodnie z umową, zawiera się: emisja logo lub nazwy miasta jako gospodarza MŚ w ramach edycji poszczególnych meczów ligi światowej, stoisko promocyjno-reklamowe, materiały poligraficzne, gadżety reklamowe, film promocyjny, promocja w Internecie i telewizji Polsat, przeprowadzenie akcji społecznej (znani sportowcy i aktorzy zachęcali do uprawiania tej dyscypliny sportu, rozdano 2014 piłek do siatkówki z nadrukowanym logo przyszłorocznych MŚ), zorganizowanie wystawy fotograficznej, organizacja turnieju siatkówki mężczyzn dla drużyn miast partnerskich,
- promocja podczas Tour de Pologne.
KIELCE
Budżet: 3 mln zł.
Działania:
- 800 tys.zł. organizacja XVI Światowych Letnich Igrzysk Polonijnych Kielce 2013 (Kielce odwiedziło ok. 1500 uczestników z 31 krajów świata),
- wydatki dot. promocji miasta poprzez sport - m.in. promocja realizowana przez KS VIVE Targi Kielce.
KRAKÓW
Budżet: 5,5 mln zł (Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta w tym realizacja programów unijnych: kwota 1,4 mln zł.)
Działania:
- Kampanie promocyjne (kampania "Ulokuj swój podatek w Krakowie", kampania "Kraków to stan umysłu"). Koszt ok. 400 tys. zł,
- Organizacja działań PR/przedsięwzięć o charakterze promocyjnym/koordynacja działań promocyjnych miasta (w tym m.in. promocja aplikacji mobilnej Graj Hejnał, współorganizacja zawodów Red Bull Kart Fight). Kwota ok. 450 tys. zł,
- Promocja Krakowa w liniach lotniczych ok. 1 000 000 zł.
LUBLIN
Budżet: 2 mln zł.
Działania:
- Carnaval Sztuk-Mistrzów (jako kampania produktowa marki miasta Lublin) - blisko 600 tys. zł.
ŁÓDŹ
Budżet: 7,2 mln zł.
Działania:
- Promocja miasta w ramach FashionPhilosophy Fashion Week Poland (edycja wiosenna i jesienna) organizowany przez Moda Forte Agencja. Dzięki Fashion Week (a także Fotofestiwalowi i Festiwalowi Designu) Łódź otrzymała nagrodę "Miasto doskonałe 2010" od redakcji magazynu "Twój Styl",
- Promocja miasta w ramach realizacji Międzynarodowego Konkursu dla projektantów mody "Złota Nitka", organizowany przez Międzynarodowe Targi Łódzkie,
- Międzynarodowy Festiwal Design - organizowany przez Łódź Art Center,
- Promocja miasta w ramach Gali Dyplomowej Akademii Sztuk Pięknych - organizowana przez Akademię Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego,
- Promocja miasta w ramach Konkursu The Look of the Year - organizowany przez Agencję Impresaryjną IGO-ART,
- Zakup powierzchni reklamowej i pod ogłoszenia w prasie ogólnopolskiej i regionalnej,
- Ogólnopolska kampania "W Łodzi będzie głośno" - reklama Łodzi jako miasta wielkich wydarzeń artystycznych,
- Produkcja materiałów do emisji telewizyjnej i zakup czasu - cykle programów telewizyjnych realizowanych i emitowanych przez TVP Łódź i TV Toya "Łódź kreatywna", "Zmieniamy Łódź", "Nowe centrum Łodzi", "Strefa Piotrkowska", "O co chodzi w tej Łodzi".
OLSZTYN
Budżet: 1,9 mln zł.
Działania:
- Warmiński Jarmark Świąteczny,
- Koncert "Lato z Radiem",
- Festiwal Folkloru Warmia, - Akcja "Olsztyn Aktywnie",
- Uruchomienie Miejskiej Informacji Turystycznej działającej w olsztyńskim ratuszu.
POZNAŃ
Budżet: 5 mln zł.
Działania:
- Konsorcjum Marki Poznań i Akademicki Poznań,
- kampania zagraniczna,
- miejski portal fotograficzny,
- badania wizerunkowe,
- działania z zakresu media relations,
- Festiwal Rzeźby Lodowej, Film Commision
RZESZÓW
Budżet: 4,5 mln zł.
SUWAŁKI
Budżet: 169 tys. zł.
Działania:
- uruchomienie strony internetowej Suwałk www.um.suwalki.pl w nowej szacie graficznej z podziałem na trzy główne kategorie: dla mieszkańca, dla turysty i dla inwestora - 17,5 tys. zł,
- wyprodukowano 15-sekundowy spot reklamowy dotyczący "Pogodnych Suwałk" oraz atrakcji turystycznych w mieście i regionie oraz "Suwałki Blues Festivalu". Emisja spotu odbywała się całą dobę na ekranach informacyjnych zamontowanych w warszawskim metrze w terminie 17-23 czerwca 2013 r. oraz na ekranach LCD w autobusach na terenie Aglomeracji Śląskiej i w Białymstoku w terminie 7 czerwca-7 lipca 2013 r. Koszt: 19,8 tys. zł.
SZCZECIN
Budżet: 4,2 mln zł.
Działania:
- Kampania "Ambasador - Szczecin z całego serca polecam" - ok. 290 tys. zł,
- Program "Akademicki Szczecin" - ok. 185 tys. zł,
- Działania w ramach programu "Turystyczny Szczecin" - ok. 360 tys. zł.
TORUŃ
Budżet: 11,2 mln zł.
Działania:
- promocyjne imprezy kulturalne,
- city placement w serialu "Lekarze" stacji TVN
- promocja obszaru metropolitalnego Toruń - Bydgoszcz,
- współpraca z mediami oraz akcje promocyjne w innych miastach,
- promocja inwestycyjna,
- promocja turystyczna,
- materiały i gadżety promocyjne.
WARSZAWA
Budżet: 105 tys. zł (budżet byłego Biura Promocji Miasta).
Działania:
- Organizacja akcji kulturalnej Noc Muzeów,
- Organizacja koncertów Chopin na Krakowskim Przedmieściu,
- kampania informacyjna związana z obchodami wybuchu Powstania Warszawskiego.
WROCŁAW
Budżet: 5,3 mln zł,
Działania:
- Sylwester 1,2 mln zł,
- Festiwal Kulinarny Europa na Widelcu 900 tys. zł,
- Wrocławski Festiwal Krasnoludków 450 tys. zł.
Serwis MarketingMiejsca.com.pl przeanalizował także przeznaczone na promocję wydatki wybranych województw:
DOLNOŚLĄSKIE
Budżet: 3,4 mln zł.
Działania:
- udział w dużych wydarzeniach promocyjnych odbywających się w regionie,
- outdoor - dwufalowa kampania billboardowa pn. "Razem odkryjmy Dolny Śląsk",
- produkcję i emisję reportaży promujących region, przy współpracy regionalnych telewizji,
- reklamę województwa w Internecie, w tym w TV internetowej Ipla.
KUJAWSKO-POMORSKIE
Budżet: 2 mln zł.
Działania:
- Kujawsko-Pomorska gęsina na św. Marcina,
- Święto Województwa;
- promocja województwa w liniach lotniczych - częścią tych działań były reklamy ukazujące się w magazynie pokładowym Kalejdoscope.
LUBELSKIE
Budżet: 2,4 mln zł
Działania:
- "Ambasador Województwa Lubelskiego" - 174.995 zł,
- Festiwal "Dwa Brzegi" - 100.000 zł,
- Organizacja Festiwalu "LandArt" - 55.000 zł,
- Konkurs "Lubelskie Perły i Perełki" - 44.000 zł,
- Pakiet tegorocznych wyjazdów na targi turystyczne - około 100. 000 zł.
LUBUSKIE
Budżet: ok. 2,3 mln zł.
Działania:
- Dni Województwa Lubuskiego. Dwudniowe wydarzenie, które w 2013 r. odbyło się w Gorzowie Wielkopolskim.
- Przystanek Woodstock. Podczas festiwalu w Kostrzynie nad Odrą przygotowano strefę "Łąka Lubuska".
ŁÓDZKIE
Budżet: 5 mln. zł.
Działania:
- Mixer Regionalny Łódzkie 2013 - największa w Województwie łódzkim impreza o charakterze wystawienniczo - kulturalnym,
- Pociągiem w Łódzkie - cel projektu promocja walorów przyrodniczych regionu.
MAŁOPOLSKIE
Budżet: 7,2 mln zł.
Działania:
Województwo Małopolskie organizuje kampanie wizerunkowe z czerwonym koralem w roli głównej.
Inne działania promocyjne to:
- Małopolska i wszystko gra!
- Forum Ekonomiczne w Krynicy-Zdroju,
- Małopolski Festiwal Smaku,
- Dni Małopolski w Brukseli,
- Filmoteka Małopolska,
- Małopolska. Nasz Region, Nasza Szansa.
MAZOWIECKIE
Budżet: 520 tys. zł.
Działania:
- Konkurs fotograficzny "Mazowsze bliskie sercu",
- "Paszport turystyczny Województwa Mazowieckiego",
- "Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego",
- Konkurs Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego,
- Udział w krajowych targach turystycznych.
OPOLSKIE
Budżet: 136 tys. zł
Działania:
- Święto Województwa Opolskiego - 34.583,69 zł.
- Konkurs "Opolska Marka 2012" - 42.503,07 zł.
POMORSKIE
Budżet: 1,7 mln zł.
Działania:
- "Zintegrowany System Informacji Turystycznej",
- "Pomorskie - dobry kurs. Turystyczna Kampania Promocyjna Województwa Pomorskiego". Całkowita wartość projektu: 5,2 mln zł. w ramach funduszu EFRR, program RPO.
ŚLĄSKIE
Budżet: 2,7 mln zł.
Działania:
- Regionalna kampania promocyjna Święta Szlaku Zabytków Techniki - Industriada - 1,1 mln zł.
- Konkurs na zadania publiczne w dziedzinie krajoznawstwa, w tym turystyki - 450 tys. zł.
- Ogólnopolska kampania promocyjna terenów inwestycyjnych województwa śląskiego pn."Województwo Śląskie - Tu się
inwestuje" - 698 tys. zł.
ŚWIĘTOKRZYSKIE
Budżet: 1,4 mln zł + 750 tys. zł. na działania wizerunkowe.
Działania:
- Sabat Czarownic wraz z kampanią promocyjną w TVP,
- Międzynarodowe Targi Agroturystyki i Turystyki Wiejskiej Agrotravel,
- Świętokrzyska Gala Kabaretowa. Magiczne zakończenie wakacji wraz z kampanią promocyjną w TVP,
- Kampania promocyjna w Telewizji Polsat i TVN 24.
WARMIŃSKO-MAZURSKIE
Budżet: 1,8 mln zł.
Działania:
- II edycja "Warmia: Rebelia Kultury",
- Roku Kopernika,
- Mazurska Planeta Śniegu,
- Gazeta "Po sąsiedzku",
- Promocja Kolei Nadzalewowej,
- Współpraca z mediami o zasięgu regionalnym,
- Zakup zdjeć (Redakcja Wrót Warmii i Mazur),
- Zakup publikacji,
- Zakup książek,
- Regaty żeglarskie,
- Zjazd Latarników Cyfrowej Polski,
- Gadżety autorskie.
Coraz więcej działań skierowanych jest na promocję gospodarczą m.in. poprzez zorganizowanie przyjazdu przedsiębiorców ze Szwecji oraz Finlandii i dziennikarzy z tych krajów. Zorganizowano też konferencję Warmia Mazury Otwarci na Skandynawię, na której zjawiły się osoby zainteresowane biznesem skandynawskim oraz przedstawiciele firm z tych krajów. Odbyły się także misje z Austrii i Niemiec.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami