TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę finansowanie utrzymania lotniczych przejść granicznych. Kontrola wykazała wiele nieprawidłowości w działaniach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, w zakresie prowadzenia spraw związanych z zarządzaniem granicą państwową.
reklama
Sprawdzono, jak w latach 2008-12 funkcjonowały lotnicze przejścia graniczne.
NIK negatywnie wypowiedział się na temat ochrony i kontroli ruchu granicznego, działań wojewodów, planowania wydatków z budżetu oraz współpracy spółek zarządzających portami lotniczymi z organami administracji publicznej. Ponadto stwierdzono dużą dowolność przy ustalaniu stawek za wynajem powierzchni i sprzętu, potrzebnych do kontroli granicznej.
Zdaniem Izby kwoty przeznaczone na funkcjonowanie lotniczych przejść granicznych w stosunku do rzeczywistych potrzeb są niewystarczające. W latach 2008-12 przeznaczono na nie ponad 92 mln złotych w 2008 do prawie 107 mln zł w roku 2012. To zdecydowanie za mało - uznała NIK.
Sporo zastrzeżeń padło pod adresem roli MSW. Zdaniem NIK ministerstwo nie prowadziło analizy dotyczącej potrzeb poszczególnych lotniczych przejść granicznych. Zamiast tego przyznawało pieniądze automatycznie, nie uwzględniając kalkulacji wydatków. Kontrola wykazała brak jednolitych zasad co do rozliczania się wojewodów z zarządcami portów lotniczych. Zdaniem NIK nie wojewodowie, a służby kontroli granicznej (Straż Graniczna, służba celna) powinny zawierać umowy z zarządcami lotnisk.
NIK chce, by MSW precyzyjnie określiło zasady na jakich będą dokonywane wzajemne rozliczenia finansowe pomiędzy zarządzającymi portami lotniczymi a służbami i organami administracji publicznej.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie pozostało obojętne na wyniki kontroli NIK i w odpowiedzi skierowanej do Izby złożyło pięć zastrzeżeń na opublikowany raport. MSW nie zgadza się m.in. z negatywną oceną dotyczącą udziału resortu w systemie finansowania wydatków na utrzymanie lotniczych przejść granicznych. W związku z czym Ministerstwo zwróciło się do wojewodów, by Ci na bieżąco informowali go o sposobie wydatkowania środków na bieżące utrzymanie przejść granicznych w poprzednim roku.
Kontrolerzy, by lepiej poznać meandry funkcjonowania lotniczej kontroli granicznej podjęli się pracy w MSW, u zarządców portów lotniczych Gdańsk-Rębiechowo, Kraków-Balice, Wrocław Strachowice i Katowice-Pyrzowice oraz w czterech urzędach wojewódzkich (Gdańsk, Kraków, Katowice i Wrocław).
Ze szczegółami raportu NIK na temat finansowania lotniczych przejść granicznych można zapoznać się poniżej:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami