TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Niektórzy pasażerowie przylatujący na lotnisko Jiuzhai Huanglong w górzystej prowincji Syczuan w Chinach utrzymują, że w trakcie lądowania nawet nie zatyka im uszu. Położone na wysokości niemal 3.500 metrów pośród urwistych szczytów masywu Min Shan, Jiuzhai jest trzecim najwyżej położonym lotniskiem w Chinach.
reklama
Zmorą lotnisk w tej części Chin były dotychczas opóźnienia ze względu na warunki pogodowe, odwołane loty i skomplikowane manewry przed lądowaniem. Lekarstwem na te problemy miało być wdrożenie w Jiuzhai nowego systemu nawigacji lotniczej GE o nazwie Required Navigation Performance (RNP).
W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów wykorzystujących fale radiowe, RNP polega na danych z satelitów GPS. Praktycznie przy każdej pogodzie może pomóc pilotom ustalić precyzyjną i oszczędną paliwowo ścieżkę podejścia. System sprawdził się na tyle dobrze, że chiński urząd lotnictwa cywilnego postanowił wyposażyć w technologię wszystkie 11 komercyjnych linii lotniczych oferujących połączenia z Jiuzhai.
GE dostarczy także dla lotniska technologię, która zsynchronizuje RNP z naziemnym systemem lądowania wykorzystywanym przez kontrolerów lotu w czasie złej pogody. Umożliwi to płynne zejścia przy większości warunków atmosferycznych.
RNP powstaÅ‚ w latach 90 za sprawÄ… zespoÅ‚u dowodzonego przez Steve’a Fultona, pilota Alaska Airlines i eksperta technicznego GE. System pozwala ustalić optymalnÄ… trasÄ™ przelotu oraz ograniczyć zużycie paliwa, emisje i haÅ‚as. GE przetestowaÅ‚o technologiÄ™ na 46 Å›redniej wielkoÅ›ci lotniskach amerykaÅ„skich, w tym St. Louis w Missouri, Austin w Teksasie i Salt Lake City w Utah. Badania wykazaÅ‚y, że RNP pozwala zredukować opóźnienia o 750 dni, zaoszczÄ™dzić niemal 50 milionów litrów paliwa, i prawie 275 milionów kilogramów emisji dwutlenku wÄ™gla.
GE pracuje obecnie nad sposobami, które pozwolą poszerzyć zakres dostępnych danych poprzez zintegrowanie RNP z Internetem przemysłowym, siecią nowej generacji łączącej komputery, urządzenia i czujniki, która przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi do analityki danych umożliwia niskokosztowe gromadzenie danych.
Inżynierowie GE zajmują się tworzeniem algorytmów do zbierania informacji odnośnie prędkości wiatru, pozycji, typu i przebiegu lotu samolotów znajdujących się w okolicy, a także stopnia natężenia ruchu na lotnisku docelowym. Po wystartowaniu, piloci będą mogli w porozumieniu z lotniskiem zarezerwować czas lądowania, a następnie wybrać optymalną wysokość przelotową, aby dotrzeć do lotniska w ustalonym momencie.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami