TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-10-30 - TUI Polska wyrzucone z PIT

Sprawa traktowania agentów turystycznych przez TUI Polska odbiła się głośnym w całej branży. Dziś prezes Polskiej Izby Turystycznej Paweł Niewiadomski wydał oświadczenie, w którym potępił praktyki stosowane przez organizatora, równocześnie wykluczając go z grona członków Izby.

reklama


Oświadczenie Polskiej Izby Turystyki publikujemy poniżej.

Polska Izba Turystyki reprezentując interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców, broniąc godności i praw swoich członków, a także realizując zadania kształtowania i upowszechniania zasad etyki w działalności gospodarczej nie może pozostać neutralna wobec działań TUI Poland sp. z o.o.

TUI Poland sp. z o.o. jest od wielu lat obecna na polskim rynku usług turystycznych. W okresie tym nawiązała współpracę z setkami agentów, z niektórymi współpracowała nawet kilkanaście lat. Umowa agencyjna jest umową należącą do grupy umów o świadczenie usług, wymagającą szczególnego zaufania stron. Nosi znamiona trwałości i skierowana jest na stałe pośredniczenie lub stałe dokonywanie czynności prawnych w imieniu dającego zlecenie. Niewątpliwie przez okres kilkunastu lat współpracy pomiędzy agentem a TUI Poland doszło do ukształtowania wzajemnego zaufania oraz poszanowania praw każdej ze Stron. Na uwagę zasługuje okoliczność, iż na zbudowanie w Polsce marki TUI Poland przyczyniły się również wieloletnie działania agentów.

Niestety działania TUI Poland podejmowane od 2012 r. zniweczyły te kilkanaście lat wspólnej pracy. W pierwszej kolejności agentom została narzucona umowa skonstruowana bez należytej i dotychczasowej dbałości o równoprawność praw i obowiązków stron umowy. Następnie dokonano wypowiedzenia umów agencyjnych, bez podania przyczyny na bezprecedensową w Polsce skalę. Dodatkowo, po wypowiedzeniu ww. umów TUI Poland rozpoczęła nieetyczne działania informacyjne wobec nabywców usług turystycznych narażając agentów na utratę dobrego imienia i wiarygodności wśród dotychczasowych klientów obsługiwanych przez biura agencyjne TUI Poland, którym wypowiedziano umowy.

Powyższe działania naruszyły, naszym zdaniem, postanowienia Kodeksu Etyki Koncernu TUI. Do jego przestrzegania zobowiązany jest każdy pracownik koncernu, w tym również, a może przede wszystkim, przedstawiciele kadry zarządzającej. Zgodnie z zapisami Kodeksu, TUI jest "solidnym i uczciwym partnerem biznesowym. Dotyczy to zarówno współpracy krajowej, jak też międzynarodowej. TUI traktuje partnerów biznesowych profesjonalnie, uczciwie, odnosi się do nich z szacunkiem, a działania firmy są transparentne. Kodeks powinien być stosowany przez wszystkie firmy, w których większościowe udziały pośrednio lub bezpośrednio posiada TUI AG. Kodeks praktyk powinien być stosowany, na ile jest to możliwe, przez inne firmy powiązane, a także w relacjach z dostawcami i przedstawicielami." Wszakże czytamy w nim także, że "nieprzestrzeganie i pogwałcenie Kodeksu nie będzie tolerowane. W interesie wszystkich pracowników firmy każde tego typu zachowanie będzie rygorystycznie eliminowane. Wszelkie instrukcje wydane w sprzeczności z zapisami Kodeksu nie mają mocy i powinny być zgłaszane."

Decyzje TUI Poland sp. z o.o. wobec wÅ‚asnych partnerów, stojÄ… w naszej ocenie w sprzecznoÅ›ci z ww. postanowieniami Kodeksu Etyki Koncernu TUI, a także etykÄ… biznesowÄ…. Zgodnie z definicjÄ…, "etyka w dziaÅ‚aniu przejawia siÄ™ w nawiÄ…zywaniu i utrzymywaniu współpracy z partnerami. Odnosi siÄ™ do takich spraw, jak poszanowanie kontrahentów, dostawców, inwestorów, klientów, konkurencji, uczciwe wykonywanie zobowiÄ…zaÅ„, dostarczanie klientom wartoÅ›ciowych towarów i usÅ‚ug, stosowanie zasad uczciwej konkurencji (jest to tzw. szlachetna rywalizacja), ale również eliminowanie wszelkich przejawów nieetycznego zachowania wszystkich współpracowników i partnerów, kierowanie siÄ™ dobrem nie tylko wÅ‚asnym, ale caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa". "Etyka w biznesie to także (…) stosowanie jasnych i przejrzystych reguÅ‚ prowadzenia dziaÅ‚aÅ„ biznesowych, odcinanie siÄ™ od podejrzanych inwestycji, jak również umiejÄ™tność przyznania siÄ™ do bÅ‚Ä™dów, dostrzeganie skutków wÅ‚asnych decyzji i gotowość ponoszenia za nie odpowiedzialnoÅ›ci".

Zastosowana przez TUI Poland strategia biznesowa nie odznaczaÅ‚a siÄ™ transparentnoÅ›ciÄ… ani poszanowaniem wÅ‚asnych kontrahentów. Transparentność oznacza przejrzyste reguÅ‚y gry w umowie, zatem w odniesieniu do konstrukcji umowy agencyjnej, oznacza chociażby sprecyzowanie warunków, które musi speÅ‚nić agent TUI Poland, aby sprzedawać produkt touroperatora. ZnajÄ…c wymogi partnera, jest on w stanie prowadzić swojÄ… politykÄ™ sprzedaży. Bez tego narzÄ™dzia, zachodzi wysokie prawdopodobieÅ„stwo, że agent, który skoncentrowaÅ‚ siÄ™ przede wszystkim na sprzedaż oferty TUI Poland, a z którym bez podania przyczyny rozwiÄ…zano umowÄ™ znajdzie siÄ™ z dnia na dzieÅ„ w bardzo  trudnej sytuacji biznesowej.

Wobec owych dziaÅ‚aÅ„, Polska Izba Turystyki podjęła próbÄ™ mediacji z TUI Poland. Spotkanie z przedstawicielami Izby zaowocowaÅ‚o jasnymi deklaracjami ze strony TUI Poland, iż doÅ‚oży wszelkich staraÅ„ w celu wdrożenia podniesionych przez IzbÄ™ zagadnieÅ„ podczas opracowywania projektu przyszÅ‚ej umowy agencyjnej tak, aby zagwarantować równowagÄ™ praw i obowiÄ…zków obu stron umowy. W nastÄ™pstwie Izba otrzymaÅ‚a od TUI Poland propozycjÄ™ zmian, jednak nie pokrywaÅ‚y siÄ™ one ze stanowiskiem Izby, ani z wczeÅ›niejszym pisemnym zobowiÄ…zaniem TUI dotyczÄ…cymi równowagi praw i obowiÄ…zków stron umowy. W konsekwencji, żadne zmiany w umowie nie zostaÅ‚y wprowadzone, a TUI Poland podjęło kolejne, nieetyczne dziaÅ‚ania.

Bardzo poważne wątpliwości co do poszanowania przez TUI Poland zasad uczciwej konkurencji budzą działania informacyjne TUI Poland skierowane do klientów biur agencyjnych, z którymi rozwiązano umowę. Zdarza się, iż działania te mogą naruszać, nie tylko budowane niejednokrotnie przez lata wizerunek i dobre imię agenta, ale także mogą pośrednio wpłynąć na działalność innych touroperatorów. Pojawiają się bowiem takie sytuacje, iż klient posiadając zaufanie do danego agenta, oferującego mu usługi kilku touroperatorów otrzymuje informacje od TUI Poland o rozwiązaniu współpracujący z danym agentem. Informacja ta może wywołać u klienta mylne przeświadczenie o niefachowym bądź niestarannym działaniu agenta, powodującym w rezultacie wypowiedzenie umowy. Konsekwencją może być naruszenie pozytywnego wizerunku oraz dobrego imienia agenta i rezygnacja danego klienta z jego usług. Co więcej, działania informacyjne TUI Poland mogą wywołać u klienta błędne wyobrażenie o całkowitym zaprzestaniu świadczenia przez agenta usług agencyjnych, również na rzecz innych touroperatorów. W rezultacie, może powstać sytuacja, w której klient nie otrzyma ofert innych touroperatorów współpracujących z danym agentem, ponieważ będzie przeświadczony, iż agent ów zaprzestał prowadzenia jakiejkolwiek działalności. Działania te mogą zatem dotknąć całą branżę usług turystycznych, w tym także innych organizatorów imprez turystycznych. Oprócz tego w naszej ocenie pozostają w sprzeczności z powołanymi powyżej postanowieniami Kodeksu Dobrych Praktyk TUI.

Decyzje TUI Poland w naszej ocenie powinny być przez touroperatora zweryfikowane, a strategia postępowania zmieniona. Niestety podjęte przez spółkę działania zniweczyły budowane przez lata solidne podstawy wzajemnego szacunku, przejrzystych zasad wzajemnej współpracy partnerów biznesowych, przyczyniły się również do pogorszenia wizerunku polskiej branży turystycznej, w tym wizerunku Polskiej Izby Turystyki. Z tego względu Izba wyraża dezaprobatę dla tego typu działań. Wobec okoliczności, iż droga mediacyjna została wyczerpana, a działania nieetyczne są nadal kontynuowane podjęto decyzję o wykluczeniu Tui Poland sp z o.o. z członkostwa w Polskiej Izbie Turystyki.

Z poważaniem

- Paweł Niewiadomski
Prezes, Polska Izba Turystyki

Równocześnie Sekretarz Generalny Polskiej Izby Turystyki, Tomasz Rosset odnosi się do informacji o wcześniejszym wystąpieniu TUI Poland z szeregu członków PIT. "W związku z informacją, że TUI Poland sp. z o.o. wystąpiła z PIT już w czerwcu 2012 r. uprzejmie wyjaśniam, że:


  1. nowo wybrany Prezes PIT Paweł Niewiadomski bezzwłocznie poprosił Prezesa Andryszaka o spotkanie aby wyjaśnić powody rezygnacji
  2. do spotkania doszło 02 lipca 2012 r.- oprócz w/w Prezesów w spotkaniu wzięli udział Wiceprezes PIT i Prezes Oddziału Mazowieckiego Dariusz Wojtal i Sekretarz Generalny PIT Tomasz Rosset - podczas spotkania, po wysłuchaniu informacji o koncepcji planowanych przez Izbę działań w nowej kadencji, Prezes Andryszak ustnie wycofał rezygnację
  3. w wywiadzie udzielonym dziennikowi Rzeczpospolita 10.09.2012 r. Prezes Andryszak wyraźnie mówi, że TUI jest nadal członkiem PIT
  4. 20 grudnia 2012 r. Prezes Andryszak potwierdził pisemnie, zgodnie z ustaleniami ze spotkania z dn. 19.12. 2012 r. Prezesów i prawników obu stron, treść wspólnego komunikatu, z którego jasno wynika, że TUI jest członkiem PIT
  5. spółka TUI do 5.09. br. uczestniczyła wielokrotnie w wypracowywaniu stanowisk PIT, otrzymywała na bieżąco wszystkie informacje - wymiana korespondencji miała miejsce kilkadziesiąt razy


Polska Izba Turystyczna przekonuje, iż nieprawdziwa jest informacja, że na stronie internetowej organizatora nie było informacji o członkostwie w PIT. Dodatkowo w związku z zawartą informacją, że na stronie internetowej TUI nie ma informacji o członkostwie w PIT, uprzejmie wyjaśniam, że jeszcze 5 września 2013 r. (dzień ostatniego spotkania Prezesa PIT oraz Przewodniczącego Komisji ds. Agentów Turystycznych z Prezesem TUI) spółka posługiwała się logo PIT na tytułowej stronie internetowej. Izba dysponuje poświadczonym notarialnie zrzutem z ekranu z datą 5 września 2013 r." - pisze Tomasz Rosset.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com