TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-05-22 - Rainbow Tours zaczął kuleć?

W zeszłym tygodniu Rainbow Tours opublikował kwartalne wyniki finansowe. Jak się okazuje firma wpadła w zadłużenie. Grupa, do której należą spółki zależne - ABC Świat Podróży i Bee&Free oraz spółka matka, pierwszy kwartał zamknęła ze stratą brutto i netto w wysokości 3,69 mln złotych. Dla porównania, przed rokiem, firma wykazała niewielki, ale zawsze zysk + 254 tys. zł netto.

reklama


Zazwyczaj tylko spółki ABC Świat Podróży i Bee&Free przynosiły straty, ale w tym roku bezpośrednim powodem tak rozczarowujących wyników, była również spółka matka. Podmioty zależne zanotowały nieznaczne zwiększenie straty (z 1,563 mln do 1,617 mln złotych), natomiast podmiot dominujący zamienił ubiegłoroczne zyski na duże straty -2,073 mln złotych (zarówno brutto, jak i netto).

Skonsolidowane przychody wzrosły co prawda o 45%, niestety nie pomogło to wynikom. W zeszłym tygodniu cena akcji spółki spadła prawie o 14%. Choć cena akcji nie odzwierciedla stanu firmy, to jednak odzwierciedla atrakcyjność spółki dla inwestorów z czym jak widać nie jest najlepiej.





Zadłużenie netto grupy na koniec kwartału wyniosło 2,911 mln złotych. W 2011 roku występowała jeszcze nadwyżka w kwocie 3,279 mln złotych. Zadłużenie firmy to pożyczki oraz zaciągnięte kredyty pomniejszone o środki posiadane na rachunkach.

- Wyniki za pierwszy kwartał są teoretycznie nie najlepsze, ale takie są wyniki większości jeśli nie wszystkich spółek z naszej branży. Jest to bardzo sezonowy biznes i trudno oczekiwać, iż w okresie niskiego sezonu oraz przy takim, a nie innym otoczeniu makro (drożejące paliwo / wysokie kursy walut / kryzys) spółki z naszego sektora będą rentowne w okresie absolutnie najniższego ruchu w roku. Myślę, że problemem nie są wyniki tego kwartału, ale wyjątkowo dobre wyniki I kwartału roku poprzedniego do których się odnosimy. A te były bardzo dobre bo wtedy sprzyjały nam warunki ekonomiczne (m.in. dolar 2,8, euro 3,9, dużo tańsze paliwo) - powiedział Prezes Rainbow Tours.

Ponadto zadaliśmy kilka pytań Prezesowi grupy, związanych z zaistniałą sytuacją i nieciekawymi wynikami finansowymi.

Czy planujecie Państwo rozszerzać lub zmieniać swoją ofertę (w stosunku do stanu obecnego)?
Nie planujemy. Wyniki I kwartału nie mają związku z ofertą, która (zwłaszcza w okresie zimowym) jest dość bogata (narty, sylwestry, egzotyka, czartery) i należy w naszym pojęciu do jednej z najlepszych na rynku, czego dowodem jest znaczny wzrost sprzedaży spółki w tym czasie (ok. 50%). Podobnie oferta letnia jest bardzo szeroka - wprowadziliśmy wiele nowości m.in. Portugalia, Korfu, Cypr, Split, Almeria. szereg nowych programów objazdowych.

Czy wobec dość dużej sieci sprzedaży planujecie Państwo zmiany - redukcję liczby placówek lub np. wejście w porozumienie z innymi touroperatorami lub przekazanie części z nich do franczyzy?
Nie planujemy redukcji. Rozbudowa naszej własnej sieci sprzedaży jest wynikiem przemyślanej, świadomej strategii, która zakłada wzrost sprzedaży w punktach własnych o około 35% rocznie i docelowy udział sprzedaży punktów własnych na poziomie 60% całości oferty (obecnie 46%). Jest to strategia długoterminowa i wcale nie zraża nas fakt iż w pierwszym roku działalności niektóre z nowo otwartych punktów są nierentowne. Bo jest to zjawisko jak najbardziej naturalne. Oczywiście po sezonie dokonamy przeglądu rentowności wszystkich salonów sprzedaży i nie wykluczamy zamiany niektórych na franczyzy, ale będą to zdecydowanie pojedyncze przypadki.

Czy zmieni się Państwa polityka wobec agentów? Obecnie, aby sprzedawać Państwa wycieczki wymagany jest dość wysoki obrót i szczególnie mniejsi agenci po prostu nie mają do nich dostępu?
Nie możemy się zgodzić z takim twierdzeniem. Minimalny próg obrotu wynosi tylko 40 tys zł rocznie, a nasza sieć agencyjna liczy obecnie ok. 1200 punktów sprzedaży i jeśli porównać ją z konkurencją, jest dość standardowej wielkości. Oczywiście prowadzimy, jak zresztą każdy touroperator, własną politykę doboru biur agencyjnych, ale jest ona związana raczej z doborem określonej wielkości sprzedaży i punktów w poszczególnych miastach, mając na uwadze istniejące już w danych lokalizacjach inne biura agencyjne lub punkty własne. Trudno podpisywać umowy z biurem agencyjnym, jeśli 30m dalej istnieje już kolejne biuro agencyjne, które sprzedaje ofertę Rainbow.

Czy sieć ABC Świat Podróży mająca 21 punktów dalej będzie rozbudowywana w oparciu o dotychczasowy model? Ewentualnie, czy rozważacie Państwo sprzedaż tej spółki?
Na chwilę obecną nie zamierzamy rozbudowywać sieci sprzedaży w ABC. W ciągu ostatnich 2 lat rozrosła się ona prawie dwukrotnie i w najbliższym czasie skupimy się na odzyskaniu rentowności przez spółkę. Liczymy, że 2012 będzie już rokiem gdzie wynik finansowy będzie bliski zeru. Nie, nie planujemy sprzedawać spółki.

Czy w ofercie touroperatora BeeFree planujecie Państwo zmiany?
Tak, oferta Bee Free zostanie w dużej mierze przebudowana. Chcemy pozycjonować Bee Free jako markę tanią, skierowaną do nieco młodszej klienteli. Efekty tego będzie częściowo widać już w katalogu Zima 12/13. Niezależnie od tego podjęliśmy szereg działań mających poprawić dochodowość spółki - min. przenieśliśmy całą działalność operacyjną do Łodzi, zlikwidowaliśmy część niepotrzebnych stanowisk - cała ta operacja powinna przynieść oszczędności rzędu 1,5 mln zł rocznie co oznacza, że spółka już w tym roku będzie rentowna. Również nie planujemy sprzedawać spółki.

Strategia obrana przez Rainbow Tours jest dość jasna, ale opiera się na konkretnych założeniach. W razie załamania sprzedaży lub innych trudnych do przewidzenia zdarzeń, spółka może znaleźć się w opałach, jako że utrzymanie sieci sprzedaży i innych przedsięwzięć (do tej pory nie rentownych) obciążą spółkę macierzystą. Z drugiej strony - gdyby kryzys się kończył to działania Rainbowa mogą przynieść duże zyski. Duża własna i franczyzowa sieć sprzedaży, a także szeroka oferta pozwala na szybkie skorzystanie z wzrostu całego rynku i być może w tym Rainbow Tours upatruje szanse na szybkie umocnienie swojej pozycji w Polsce.

Wracając jeszcze do kursu akcji Rainbow Tours na GPW - biorąc pod uwagę, iż 4 głównych akcjonariuszy ma 57% akcji i brak jest jakiegokolwiek dużego inwestora finansowego (>5% głosów, jest np. Millennium Fundusz Inwestycyjny Otwarty 4,9649 proc. głosów), a free float wynosi 43%, to kurs akcji jest wypadkową działań spekulantów i drobnych inwestorów. To nie wróży zwyżek. Dla porównania - prawie 2,5 raza mniejsza firma Travelplanet ma 3 inwestorów finansowych (>5% głosów) mających 37,81% akcji spółki, a free float wynosi tylko 10%. Co warto podkreślić Rainbow Tours prowadzi do końca grudnia 2012 skup własnych akcji - maksymalnie ma być skupione 20% akcji w przedziale cenowym 3 do 6,70 zł.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com