TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Powoli sezon zbliża się ku końcowi. W biurach nastał czas na podsumowanie. Niezależnie od tego jak wypadł nam sezon trzeba mieć baczenie przede wszystkim na klientów. Dziś to oni "rządzą" i trzeba wiedzieć, czy stali klienci w tym roku również pojechali z nami, a ci nowi - jak do nas trafili i czego oczekiwali? Czasy, kiedy wystarczyło odbierać telefony lub oferować wycieczki klientom, którzy przyszli do biura mają się ku zmierzchowi.
reklama
Dobrze także jest poznać trendy wśród naszych klientów, czyli co kierowało ich wyborem tegorocznych wakacji? Czy w tym roku większość z nich wybrało wypoczynek all inclusive? Czy byli otwarci na nowe destynacje, inną formę wypoczynku? A może popularne stały się rezerwacje hoteli z dojazdem własnym bądź rejsów? Wreszcie, którzy Klienci kupili w first minute, a którzy czekali z decyzją do ostatniej chwili?
Dostęp do wszystkich tych informacji jest jak posiadanie asa w rękawie. Każdy przecież najchętniej kupi coś od sprzedawcy, który najlepiej pozna i zaspokoi jego oczekiwania (pod warunkiem, iż sprzedawca uszanuje prywatność i zachowa umiar). Trzeba zatem odwrócić sytuację. Teraz my bierzemy na celownik naszych klientów.
Na zebranie i przetwarzanie takich informacji pozwoli nam system CRM ze wsparciem sprzedaży. CRM jest narzędziem, które integruje dane w jednym miejscu i umożliwia szybki dostęp do informacji o rezerwacjach (wcześniej pobranych z systemów rezerwacyjnych), o klientach, o płatnościach oraz zapewnia komunikację między jego użytkownikami.
Co ważne dla większych firm - dzięki właściwemu prowadzeniu CRM można wiedzieć co się dzieje sumarycznie z naszymi klientami. Raporty i rozsądnie zaplanowana kontrola sprzedaży pozwoli właściwie kierować sprzedażą oraz docenić starania zarówno całego zespołu, jak i konsultantów indywidualnie.
Wdrożenie takiego systemu wymaga zaplanowania określonych możliwości zapisu danych (jak np. ustalenie preferencji klientów i podział ich na grupy), tak aby stanowiły one precyzyjne kryteria. Dzięki grupowaniu i przypisywaniu atrybutów klientom osiągamy możliwość dotarcia z ofertą skierowaną do wąskich grup nią zainteresowanych. Przykładowo np. chcąc sprzedać last minute pod koniec września, nie kontaktujemy się osobami z dziećmi, nie piszemy do osób, które regularnie kupują first minute, ale skupiamy się na osobach, które kupowały już lasty, lub na takich które nie mają dzieci lub które są na emeryturze.
Systemy CRM pozwalają także zadbać o lepszą obsługę klientów. Mogą przypomnieć o datach wylotu, czy płatności, mogą także pomóc skontaktować się z klientem po urlopie. Także dzięki nim można ocieplić wizerunek firmy np. wysłać klientowi życzenia urodzinowe/imieninowe/świąteczne.
Dobry CRM to także narzędzie marketingowe. Spójna baza Klientów w łatwy sposób pozwala na segmentację i tworzenie grup Klientów, do których za pomocą wbudowanej skrzynki w CRM możesz wysłać masowy mailing bądź wiadomość SMS. Jednym zdaniem ideą CRM jest sprawne zarządzanie wiedzą o Klientach. Jak powiedział Jeff Bezos, szef księgarni Amazon, "Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny o 5% niższe. Niepokoi mnie ktoś, kto może zaoferować lepsze doznania dla klienta." Turystyka jest branżą niemal zobowiązaną dostarczać najlepsze doznania.
Obecnie systemy CRM dedykowane dla turystyki dostarcza wiele firm - przykładowo wybraliśmy najpopularniejsze systemy integrujące się z modułami sprzedażowymi:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami