TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-01-25 - Opóźniony lub odwołany lot - co robić?

Mroźna i nieprzyjazna zima sparaliżowała europejski ruch lotniskowy. Samoloty mają spore opóźnienia, niektóre loty zostały odwołane. Jakie prawa przysługują osobą podróżującym samolotem podczas niesprzyjających warunków pogodowych?

reklama


Duże opady śniegu i niskie temperatury spowodowały zamieszanie na lotniskach. To skutkuje przesunięciami w grafiku odlotów, a w gorszej sytuacji ich anulacją. Zdenerwowanie nie opuszcza pasażerów. Tymczasem podróżujący nie pozostają bez opieki. W wielu przypadkach nie korzystają, jednak z przysługujących im praw, gdyż po prostu ich nie znają.

W zakres działania linii lotniczych wchodzi zapewnienie osobom korzystającym z ich usług odpowiednich warunków - nie tylko podczas rejsu - ale także wtedy, gdy z różnych przyczyn lot nie może się odbyć.

Do obowiÄ…zków przedstawiciela przewoźnika na lotnisku jest niezwÅ‚oczne poinformowanie pasażerów o zaistniaÅ‚ej sytuacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków podczas oczekiwania na lot. - W zależnoÅ›ci od dÅ‚ugoÅ›ci opóźnienia poszkodowani muszÄ… dostać napoje i posiÅ‚ki. PrzysÅ‚uguje im również prawo do wykonywania poÅ‚Ä…czeÅ„ telefonicznych na koszt przewoźnika - mówi Marko Brinkmann z podróżniczego serwisu internetowego Tripsta.pl. - W sytuacji, kiedy godzina odlotu znacznie siÄ™ przesuwa przewoźnik zobowiÄ…zany jest do zapewnienia noclegu lub pokrycia jego kosztów - dodaje specjalista.

W sytuacji jeszcze mniej komfortowej - odwołania rejsu, linie lotnicze zobowiązane są do zwrotu kosztów biletu lub jego darmowego "przebukowania" na najlepszy z dostępnych terminów. Za ewentualne pokrycie kosztów noclegu oraz dojazdu na lotnisko również odpowiedzialne są linie. Konsument ma również prawo do bezpłatnego powrotu do portu, w którym rozpoczął podróż.

W wyniku odwoÅ‚ania rejsu przewoźnik zobowiÄ…zany jest do wypÅ‚aty odszkodowania wysokoÅ›ci od 250 do 600 euro. ObowiÄ…zek wypÅ‚aty odszkodowania jest zgodny z zasadÄ… równego traktowania pasażerów oraz zasadÄ… pewnoÅ›ci prawa. Od reguÅ‚y sÄ… jednak ustÄ™pstwa. WypÅ‚ata nie obowiÄ…zuje, w momencie, kiedy to lot jest odwoÅ‚any z powodu "nadzwyczajnych okolicznoÅ›ci" - przykÅ‚adowo usterki technicznej, wydarzeÅ„ losowych, czy wÅ‚aÅ›nie zÅ‚ych warunków pogodowych.

O zwrot kosztu biletu można ubiegać się w terminie 7 dni. Odszkodowanie należy się w sytuacji kiedy przez opóźnienie pasażer pojawi się co najmniej trzy godziny po zapowiadanej godzinie lądowania, czyli podobnie jak w przypadku odwołania lotu "w ostatniej chwili". Brak odpowiedzi w terminie 30 dni nie oznacza, że działanie konsumenta zakończyło się fiaskiem. Po tym okresie, nadal możemy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jeśli to nie pomoże - możemy zgłosić sprawę do sądu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com