TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2014-06-05 - Izba Turystyki RP pomaga Krajowemu Rejestrowi Długów
Od lat Krajowy Rejestr Długów nie jest ulubieńcem branży turystycznej ze względu na kampanie medialne straszące upadającymi biurami podróży. KRD wykorzystuje strach przed bankructwem biura i chce skłonić ich do sprawdzania biur w rejestrze. Jednak jest to już dobrze znane w branży i w lipcu ubiegłego roku PIT, PZOT i OSAT wraz z Izbą Turystyki RP protestowały przeciw temu.
reklama
Toczyły się nawet rozmowy, które były próbą wywarcia nacisku na KRD za pośrednictwem Izby Turystyki RP przez OSAT pod groźbą pozwu/procesu dotyczącego nierzetelności prezentowanych danych o zadłużeniu firm. Opisywaliśmy to w tekście Organizacje przeciw działalności KRD.
KRD prowadzi również program Rzetelna Firma, który przez lata działał pod patronatem Ministra Gospodarki, jednak także w lipcu 2013 stracił zarówno patronat jak i wsparcie z Ministerstwa z uwagi na zgłaszane nieprawidłowości oraz nieprawdziwe zgłoszenie, iż program nie będzie służył osiąganiu zysku. Opisywaliśmy sprawę w tekście Rzetelna Firma bez patronatu Ministerstwa Gospodarki
Dlatego też z ogromnym zaskoczeniem przeczytaliśmy dziś informację prasową o tym, iż Izba Turystyki RP patronuje narzędziu, które stworzono z marką Rzetelna Firma (w istocie KRD) które ma oceniać biura podróży:
Internauci podpowiedzą, z którym biurem podróży warto wybrać się w wakacyjną podróż. Dzięki specjalnej aplikacji na Facebooku pod patronatem Izby Turystyki RP, będzie można wystawić dobre opinie tym, którzy nie zawiedli i zorganizowali wypoczynek na szóstkę.
(...)
- Z wycieczkami jest podobnie. Im jest ona droższa, tym większego znaczenia nabiera zdanie tych, którzy z usług biur podróży skorzystali i wybrali daną ofertę. Stąd nasz pomysł na aplikację - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. - Od dziś do 15 czerwca, na Facebooku, pod adresem https://apps.facebook.com/rzf_podroz/ przyznając gwiazdki każdy będzie mógł ocenić m.in. zgodność oferty z tym, co faktycznie zastał na miejscu oraz jakość usług danego biura. To także sposób na to, aby promować te rzetelne i uczciwie traktujące klienta biura podróży.
Sama aplikacja prezentuje m.in. następujące informacje turystom:
Jak widać są to same pozytywy i aż chce się korzystać z polskich biur podróży.
Nim przejedziemy do dalszych elementów które można było znaleźć w informacji prasowej dodatkowo podkreślmy jeden fakt - nazwa "Izba Turystyki RP" została użyta w informacji jako pierwsza marka i w sposób wyraźny służy jako "podnóżek" do promowania aplikacji Rzetelnej Firmy. Całą otrzymaną informację prasową załączamy w PDF poniżej.
Oczywiście informacje od KRD nie były by tak bardzo drażniące dla branży, gdyby zabrakło w nich sensacyjnych informacji o zadłużeniu biur:
Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, w przeciągu ostatnich trzech miesięcy tylko 5 na 16 województw odnotowało spadek zadłużenia podmiotów z branży turystycznej, wśród nich lubuskie, łódzkie, podkarpackie, małopolskie i wielkopolskie. Od lutego tylko w kujawsko pomorskim zadłużenie biur i agencji turystycznych nie uległo zmianie. W sumie problemy ze spłacaniem należności mają 493 biura podróży i agencje turystyczne oferujące wakacyjne wycieczki. Ich zadłużenie to nieco ponad 11,7 miliona złotych.
Szkoda tylko, że jak zwykle do jednego worka wrzucono organizatorów i agentów, bo w sumie to teraz jak porównanie sklepu obuwniczego z fabryką butów. Po drugie średnie zadłużenie, które można wyliczyć to 23750zł - dla agenta jest to już odczuwalna kwota, jednak dla touroperatora mała lub żadna. Co ważne - w tekście zabrakło podstawowych informacji odniesienia jak to ów dług firm turystycznych wygląda na tle reszty gospodarki i np. czy takie zadłużenie "całej branży" nie jest jednym z niższych... Jednak oczywiście przeciętny czytelnik, czy także dziennikarz nie zada sobie tego trudu i nie będzie szukać informacji o takich detalach. Zaglądając do sieci łatwo zobaczyć, iż np. w lipcu 2013 roku KRD pisał: "W ciągu ostatniego roku liczba zadłużonych firm transportowych wzrosła o 21%. Łączna suma wszystkich długów wynosi obecnie 278 299 173,43 zł." (www.krd.pl ). Czy zatem dług branży turystycznej na tym tle ma przerażać? Wiadomo jednak, że mimo wszystko większość turystów o swoje wakacje się boi, mając w pamięci lata ubiegłe...
Poprosiliśmy ITRP najpierw w ogóle o potwierdzenie, że patronują akcji, a później gdy to potwierdzili, to o wyjaśnienie dlaczego. Przypomnijmy, iż statutowe cele izby to (statut ITRP, paragraf 7):
1. Celem Izby Turystyki RP jest:
1.1. reprezentowanie i ochrona interesów swoich członków,
1.2. budowanie wspólnego prestiżu i siły środowiska biznesu turystycznego,
1.3. udzielanie wzajemnej pomocy i współpracy w realizacji zadań członków w rozwoju biznesu turystycznego,
1.4. inicjowanie i organizowanie działań zapewniających warunki rozwoju gospodarki turystycznej, promocji turystycznej, ozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej,
1.5. tworzenie warunków zrównoważonego rozwoju turystyki w regionach,
1.6. organizowanie współpracy z innymi organizacjami i stowarzyszeniami turystycznymi,
1.7. kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej,
1.8. inicjowanie i organizowanie platformy współdziałania i debat nad problemami gospodarki turystycznej i jej otoczenia.
...
Otrzymaliśmy komentarz od prezesa Izby p. Marka Ciechanowskiego:
Wspólnie z KRD kilka wspólnych imprez i akcji przeprowadziła Dolnośląska Izba Turystyki.
IT RP i DIT pracują nad wspólnym Certyfikatem Rzetelnej Firmy. Od podpisania umowy o współpracy wszystkie informacje jakie trafiają do prasy czy TV z KRD są dla nas do wiadomości. Często wynika z nich, że KRD nie zawsze jest autorem tego co się później ukazuje.
Konkurs uważamy za dobry, który daje możliwość wypowiedzenia się samym zainteresowanym czy oferta danego TTO jest dobra.
Z punktu widzenia czystej logiki wypowiedź ma jakiś sens. Jednak patrząc logiką biznesową i z punktu postrzegania klienta sprawa staje się dla branży nie do przyjęcia! Aby nie być gołosłownym spróbujmy w punktach przytoczyć najważniejsze argumenty przeciw:
- Współpraca z firmą, która publicznie kreowała wizerunek turystyki jako niestabilnej i niepewnej branży.
- Patronat nad projektem, który teoretycznie ma służyć wymianie opinii, a w istocie wzmacnia w oczach turystów markę "Rzetelna firma" i wzmaga niepewność co do całej branży (patrz napisy z facebookowej aplikacji powyżej).
- Pomieszanie oceniania przez turystów z oceną i wiarygodnością finansową całej branży. Nie jest to w żaden sposób konieczne, aby przy ocenie oferty biur turysta miał być informowany o zadłużeniu całej branży.
- W dalszym ciągu brak konkretnych informacji o zadłużonych firmach, w zamian za to ogólniki, straszenie sporą kwotą sumarycznego zadłużenia (inaczej brzmi komunikat "biura podróży są zadłużone na prawie 12 mln złotych", a inaczej "na 489 biur każde jest zadłużone średnio na 23750zł")
Można zrozumieć, iż szeregowi pracownicy mają brak w zakresie wiedzy o PR, czy działań medialnych. Jednak to co tu można ujrzeć to wielkie wykorzystanie marki Izby Turystyki RP w celu straszenia turystów i promocji własnych narzędzi i znaków handlowych. Także próba zrzucenia odpowiedzialności za jakość przekazów medialnych na krasnoludki "Często wynika z nich, że KRD nie zawsze jest autorem tego co się później ukazuje" jest niepoważna. Jeśli regularnie publikacje są przeinaczane to każdemu da to do myślenia. Zawsze można zażądać sprostowania, czy też informować/edukować dziennikarzy/publikujących - tyle, że tu nikt o tym nie wspomina. Warto także zauważyć, iż oficjalne biura ITRP, DIT oraz KRD BIS SA są we Wrocławiu.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20140605_krd__ci_ga_z_udanych_wakacji_informacja_prasowa.pdf
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami