TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2015-03-05 - Jakie prawa ma pasażer tanich linii lotniczych?

Na długi weekend, po zakupy, odwiedzając rodzinę i znajomych. Dziś szybciej i częściej podróżujemy po Europie. Dzięki ekspansji niskobudżetowych przewoźników znacznie więcej osób może pozwolić sobie na wyprawę samolotem.

reklama


Zgodnie z danymi Europejskiego Stowarzyszenia ELFAA tanie linie obsługują już ponad 220 milionów pasażerów (ponad 43% połączeń w Europie). Ogromna dynamika tanich przewoźników przekłada się na większą liczbę problemów pasażerskich obserwowanych przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net).

"Większość zgłoszeń pasażerskich trafiających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) dotyczy tanich linii lotniczych. Doświadczenia polskiego centrum pokazują, że pasażerowie borykają się z problemami dotyczącymi zakupów biletu (sposób podania ceny, możliwość rezygnacji z lotu), zagubionego, zniszczonego bagażu oraz opóźnień" - wymienia Piotr Stańczak, dyrektor ECK. "W naszej codziennej pracy na rzecz konsumentów - pasażerów pomagają poniższe wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE" - dodaje.

Jak powinna być podawana cena za bilet lotniczy?

Naszym pierwszym krokiem jest wyszukanie poÅ‚Ä…czenia. Dla wielu pasażerów czynnikiem najważniejszym, bezpoÅ›rednio wpÅ‚ywajÄ…cym na decyzje jest cena. Jak powinna zatem być podawana? Przede wszystkim na każdym etapie dokonywania rezerwacji przewoźnik jest zobowiÄ…zany do przedstawiania ceny ostatecznej, uwzglÄ™dniajÄ…cej wszelkie podatki, opÅ‚aty (tj. lotniskowa, paliwowa) i należnoÅ›ci, które sÄ… możliwe do przewidzenia w chwili jej publikacji. Do nich należeć może np. ubezpieczenie od kosztów rezygnacji z danego lotu - nawet jeżeli jest Å›wiadczone przez inny podmiot niż linia lotnicza - wyrok TSUE C-112/11 curia.europa.eu ).

Powyższe potwierdza również wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C573/13) z 15 stycznia 2015 r curia.europa.eu

Sprawa dotyczyła sposobu prezentowania cen przez niemieckiego przewoźnika. System nie był czytelny, ponieważ dopiero pod koniec procesu rezerwacji była udostępniania pełna cena uwzględniająca tzw. opłatę manipulacyjną, a więc cenę stałą. Poza tym cena była wyświetlana tylko i wyłącznie dla wstępnie wybranego połączenia, co utrudniało porównanie cen pozostałych lotów i dokonanie właściwego wyboru.

Zgodnie z wyrokiem w ramach elektronicznego systemu rezerwacji na stronie internetowej linii lotniczej ostateczna cena, jakÄ… należy zapÅ‚acić, powinna być podawana przy każdym wskazaniu cen za przewozy lotnicze, w tym już przy pierwszej informacji o nich. Co wiÄ™cej powinna być wyÅ›wietlana nie jedynie w stosunku do konkretnie wybranego przez klienta poÅ‚Ä…czenia, ale dla wszystkich dostÄ™pnych na stronie.

Czy leci z nami bagaż?

Dotychczas kupujÄ…c bilet standardowo w cenie wliczony byÅ‚ przewóz jednej sztuki bagażu. Praktyka tanich linii zmodyfikowaÅ‚a jednak takie podejÅ›cie. Niskobudżetowi przewoźnicy mogÄ… ustalić podstawowÄ… cenÄ™ biletów bez zarejestrowanego bagażu i nastÄ™pnie jÄ… powiÄ™kszyć. Podobnie gdy pasażer zdecyduje siÄ™ na numerowane miejsce w samolocie, pierwszeÅ„stwo wejÅ›cia na pokÅ‚ad, czy inne dodatkowe usÅ‚ugi, których wykonanie nie mieÅ›ci siÄ™ w samym "przewozie osoby". Czy takie można dziaÅ‚anie uznać za nieuczciwe, wprowadzajÄ…ce klienta w bÅ‚Ä…d?

Za odpowiedź może posłużyć treść wyroku TSUE (C-487/12) z 18 września 2014 r. curia.europa.eu

TrybunaÅ‚ przyznaÅ‚, że model handlowy przewoźników przeszedÅ‚ ewolucjÄ™ wraz z coraz powszechniejszym korzystaniem z transportu lotniczego, dlatego też koszt zwiÄ…zany z przewozem bagażu ma stosunkowo wiÄ™ksze znaczenie niż wczeÅ›niej i tym samym linie lotnicze mogÄ… chcieć wymagać dodatkowej dopÅ‚aty do ceny z tego tytuÅ‚u.

Do takiego rozwiązania coraz częściej dostosowują się też linie tradycyjne, które wprowadzają tanie taryfy, nie uwzględniające przewozu bagażu w cenie. Nie można bowiem wykluczyć, że niektórzy pasażerowie będą woleli podróżować bez zarejestrowanego bagażu, jeżeli spowoduje to obniżenie ceny ich biletu. A przewoźnicy mają przecież prawo do swobodnego ustalania taryfy za przewozy lotnicze.

Co ważne za konieczny skÅ‚adnik "przewozu osoby" sÄ…d uznaÅ‚ natomiast bagaż podrÄ™czny, wiÄ™c linia lotnicza nie może pobierać za niego dodatkowej opÅ‚aty. Ale… bagaż powinien speÅ‚nić rozsÄ…dne wymogi w zakresie wagi i rozmiaru zgodnie z przepisami bezpieczeÅ„stwa.

Czy mamy takie same prawa?

Jeżeli lot rozpoczyna się z portu w UE albo jest lotem wykonywanym przez przewoźnika unijnego do portu w UE ma zastosowanie Rozporządzenie nr 261/2004, które zapewnia szereg uprawnień w przypadku opóźnienia lub odwołania połączenia (prawo do opieki, zwrotu kosztów biletu, zmiany trasy, odszkodowania). Pasażer ma prawo do odszkodowania również w sytuacji zagubienia czy zniszczenia bagażu. Przepisy prawa w żadnym wypadku nie wykluczają odpowiedzialności przewoźników tylko z takiego tytułu, że są przewoźnikami tanimi. A więc naturalne jest to, że pasażerowie mogą domagać się odszkodowania, które zdecydowanie przekroczy koszty zakupionego biletu.

Niezależnie czy mamy do czynienia z tanim, czy "zwykłym" przewoźnikiem powinniśmy świadomie korzystać ze swoich praw i domagać się standardowych świadczeń, jakie gwarantują przepisy. Naturalnie mogą pojawić się trudności w ich egzekwowaniu. Ciekawym przykładem jest sprawa linii Germanwings. Przewoźnik wykazywał, że opóźnienie lotu wyniosło 2 godz. 58 min skoro w tym czasie koła samolotu dotknęły płyty lotniska. W tej sytuacji pasażerom nie przysługiwało odszkodowanie, gdyż wymagany czas opóźnienia to minimum 3 godz. Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnął (patrz wyrok TSUE C-452/13, curia.europa.eu ), jednak że czas przylotu odpowiada chwili, w której otwierają się drzwi samolotu. W przypadku Germanwings drzwi samolotu otworzyły się, gdy opóźnienie wyniosło 3 godz. i kilkanaście minut, więc przewoźnik było zobowiązany do wypłaty odszkodowania.

Europejski Wykład Otwarty

Europejskie Centrum Konsumenckie zaprasza na wykÅ‚ad prowadzony przez eksperta ECK w Europe Direct Warszawa pt.: "Czy wybierajÄ…c tanie linie lotnicze godzÄ™ siÄ™ na ograniczenie moich praw jako pasażera?" Spotkanie odbÄ™dzie siÄ™ 12 marca (czwartek) o godz. 16.00.

Zagadnienia poruszane podczas wykładu:


  1. Zawieranie umowy z przewoźnikiem a możliwość odstÄ…pienia od niej. PrzykÅ‚ady zapisów w regulaminach tanich przewoźników.
  2. Jak powinna być podawana cena za bilet lotniczy?
  3. Roszczenia pasażera z tytuÅ‚u opóźnionego bÄ…dź odwoÅ‚anego lotu, a zadania sieci NEB-Net.
  4. Jak tanie linie lotnicze realizujÄ… tzw. "obowiÄ…zek opieki"?
  5. Co zrobić jeżeli mój bagaż został zniszczony, opóźniony bądź zagubiony?


Wykład odbędzie się w Europe Direct Warszawa - Centrum Przedsiębiorczości Smolna, przy ul. Smolnej 4 (wjazd od ul. Kruczkowskiego).

Ze wzglÄ™du na ograniczonÄ… liczbÄ™ miejsc wymagana jest wczeÅ›niejsza rejestracja pod adresem: wyklady_europejskie@um.warszawa.pl



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com