TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004 przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerowi pomoc, jeśli lot jest opóźniony o 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości między 1500, a 3500 kilometrów. Ponadto pasażer ma prawo domagać się odszkodowania na takich zasadach jak w przypadku odwołania lotu.
reklama
Co jednak kiedy pasażer ma lot łączony i przez opóźnienie pierwszego samolotu o mniej niż 3 godziny spóźnia się na przesiadkę?
Przed takim dylematem stanął we wtorek Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Sprawa dotyczyła kobiety, która leciała z Bremy do Asuncion z przesiadkami w Paryżu i Sao Paulo. Lot z Bremy do Paryża, obsługiwany przez Air France był opóźniony o ok 2,5 godziny, przez co pasażerka nie zdążyła na lot z Paryża do Sao Paulo, a później na pierwotnie planowany lot do Paragwaju. Do Asuncion dotarła z jedenastogodzinnym opóźnieniem.
Niemiecki sąd przyznał pechowej pasażerce 600 euro zadośćuczynienia, jednakże Air France zaskarżył ten wyrok. Niemiecki sąd najwyższy zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z zapytaniem czy pasażer ma prawo żądać odszkodowania gdy wylot był opóźniony mniej niż 3 godziny, natomiast pasażer dotarł do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż 3 godziny?
Wyrok Trybunału był jednoznaczny - opóźnienie pierwszego z lotów łączonych nie ma znaczenia, ważne jest to kiedy pasażer przybył do miejsca docelowego, gdyż w innym razie pasażerowie docierający do miejsca przeznaczenia z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem byliby traktowani w różny sposób, w zależności od tego jakie byłoby opóźnienie planowej godziny odlotu.
Trybunał podkreślił, że odszkodowanie z powodu przylotu do miejsca docelowego z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem nie zależy od spełnienia wymogów dających prawo do pomocy i opieki. Odszkodowanie może być obniżone o 50 procent, jeżeli opóźnienie nie przekracza 4 godzin w przypadku lotów na dystansie powyżej 3500 kilometrów. Odszkodowanie nie należy się pasażerowi, jeżeli przewoźnik udowodni, że anulacja bądź opóźnienie lotu nastąpiło z winy siły wyższej, której nie dało się uniknąć.
Wyrok ETS oznacza że dla pasażerów znacznie bezpieczniej jest kupić bilet łączony niż dwa osobne bilety. Niewykluczone, że linie lotnicze chcąc się zabezpieczyć przed większymi odszkodowaniami będą starały się promować właśnie kupno osobnych biletów. Jednak świadomość tego problemu wśród pasażerów na pewno już wzrosła i nie będą oni zbyt przychylnie patrzeć na taką promocję.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami