TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Czy klienci biur podróży nadal wybierają słoneczne destynacje? Za jakie kierunki zapłacą najwięcej?
reklama
TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje trzecią Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Obejmuje on okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli okres największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie, a ostatnio również i w naszym kraju.
W zestawieniach Analizy Cen Lata wykorzystano również, a może przede wszystkim, rezultaty projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów, a sprzedawanych do nich pakietów turystycznych (w wybranych 12 terminach) na klasyfikacji pod względem ich opłacalności (relacji użyteczności do ceny) dla nabywców.
Wynikiem porównań użyteczności i cen jest punktacja od 0 do 10, która odzwierciedla w przybliżeniu opłacalność pakietu na dany kierunek i w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te dla wyjazdów w okresie szczytu wakacji letnich, dla destynacji oraz dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawierają tabele zawarte w prezentacji. Pełny opis stosowanej metodologii dostępny jest na stronie internetowej Wczasopedii.
Dane zawarte w Analizie nie zawierają na razie odniesień średnich cen na poszczególnych destynacjach do cen z ubiegłego roku ponieważ zestaw touroperatorów, którzy przedstawili swoje oferty już w listopadzie tego roku jest istotnie różny niż w listopadzie 2013, a w związku z tym wyniki byłyby w znacznym stopniu nieporównywalne. Takie porównania będą zawarte w tabelach począwszy od grudnia tego roku.
Tym razem wydarzeniem tygodnia było piątkowe opublikowanie raportu z działalności za III kwartał 2014 przez giełdowy Rainbow Tours. Okazał się on mocnym szokiem dla środowiska branżowego oraz inwestorów, bowiem tak dobrych rezultatów chyba nikt nawet nie brał poważnie pod rachubę. Touroperator wprawdzie regularnie informował o dużych wzrostach w rezerwacjach oraz w sprzedaży wycieczek, ale jednocześnie jego oferta najczęściej należała do tańszych na rynku, co sugerowało realizację co najwyżej umiarkowanie wysokich marż.
Tymczasem zysk netto za trzeci kwartał wzrósł o 150 procent do ponad 27 milionów złotych, a narastająco (czyli od początku roku 2014) przekroczył już 35 milionów. W polskiej turystyce nie odnotowywano jak dotąd aż tak dobrych rezultatów. W skali roku na te wysokie zyski i rentowność duży wpływ miały wysokomarżowe produkty objazdowe i mieszane, znaczne wzrosty w egzotyce - również wysokomarżowej, kursy walutowe- korzystne przez większą część roku, duże wyczucie w kształtowaniu turystycznych programów oraz rosnąca efektywność własnych kanałów sprzedaży. Pomimo powoli spadającego udziału agentów w łącznej sprzedaży touroperatora, pozostaje on dla nich nadal drugim największym partnerem biznesowym (po Itace) sporo wyprzedając następnych, czyli Grecosa i Wezyra.
Chociaż ceny lata 2014 nie zawierają jeszcze całości ofert takich organizatorów jak Itaka, Alfa Star i Wezyr Holidays oraz niektórych atrakcyjnych cenowo organizatorów (jak np. 7islands), to obecny układ cen pozwala już na pierwsze wnioski, które mogą być dosyć reprezentatywne dla dalszych okresów sprzedaży. Obecnie na czele najtańszych organizatorów - podobnie jak to często miało miejsce w zeszłym roku - jest już biuro Wezyr Holidays, ale atrakcyjne pod tym względem są również Grecos Holiday, lider rynku Itaka oraz wspomniany już Rainbow, a także Best Reisen. Ponieważ korelacja pomiędzy opłacalnością wycieczek dla statystycznego klienta, a dynamiką wzrostu ich sprzedaży jest jedną z najsilniejszych w turystyce, to należy domniemywać, że właśnie ci touroperatorzy mają największe szanse na kolejne sukcesy i dalszy wzrost swoich udziałów w rynku. Natomiast generalnie najdroższymi spośród dużych touroperatorów w kraju nadal niezmiennie pozostają biura Neckermann i TUI.
W porównaniu do zeszłego tygodnia w zestawieniach cen nie zaszły zbyt duże zmiany, a średnia cena oferowanych wycieczek wzrosła zaledwie o 3 złote. Na chwilę obecną (czyli przy jeszcze niekompletnej ofercie lata i przed możliwymi korektami dostosowawczymi części organizatorów) z zestawień wynika, że nadal ogólnie najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie (9-10) oraz tunezyjskie (7-9), a także Turecka Riwiera (7,5-8) i Turcja Egejska (7,5-8). W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest też Kreta (8-8,5), a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych dość wysokie wskaźniki opłacalności mają kierunki egipskie (6-8).
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami