TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2011-09-29 - Polska kolej ruszy z kopyta? Pociągi osiągną prędkość 200 km/h

W chwili obecnej, pociągi mogą osiągać na polskich torach maksymalną prędkość 160 km/h. Do końca tygodnia zakończą się testy systemu kierowania ruchem na Centralnej Magistrali Kolejowej, który umożliwi składom jazdę z prędkością 200 km/h.

reklama


Aby pociągi mogły jeździć szybko, potrzebne są do tego trzy elementy: przystosowana odpowiednio linia kolejowa, wyposażony tabor oraz zainstalowany na linii system zarządzania ruchem. O ile pierwsze dwa punkty są w Polsce częściowo spełnione, o tyle z trzecim jest już problem. Brakuje systemów zarządzania ruchem.

Dzięki wprowadzeniu Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS) maszynista odczytuje sygnalizację świetlną czy też ograniczenia prędkości na pulpicie w swojej kabinie. Jeśli popełni fatalny błąd i nie zatrzyma się przed znakiem "Stop", system sam zatrzyma pociąg. Zgodnie z polskim prawem składy, które poruszają się po torach z prędkością większą niż 160 km/h wymaga sygnalizacji kabinowej.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w sierpniu 2009 r. umowę na zaprojektowanie oraz zabudowę systemu ETCS na odcinku E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Testy odbywają się nocą, do 5.00 rano. Zakończą się pod koniec tego tygodnia.

Na odcinku Olszamowice - Zawiercie, prędkość rozkładowa może w 2012 r. wynosić 200 km/godz. Będzie to dotyczyło pociągów z lokomotywami wyposażonymi w system ETCS. Składy zespolone (np. Pendolino) będą mogły jeździć z prędkością 220 km/h.

Prawdopodobnie od 2015 r. po całej Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą mogły jechać 200-220 km/h. Wcześniej tory, obiekty inżynieryjne i sieć trakcyjna muszą przejść modernizację. Po zakończeniu niezbędnych remontów, przejazd z prędkością 200-220 km/h będzie możliwe z Warszawy do Gdańska (na odcinku linii E65).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com