TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-02-02 - Zakupy grupowe: koniec mody?

Opady śniegu w całym kraju oraz zapowiedzi prawdziwej zimowej pogody na ferie obudziły w Polakach gwałtowne zainteresowanie wyjazdami narciarskimi. Wielu z nich w poszukiwaniu ofert zagląda na portale zakupów grupowych, które są alternatywą dla tradycyjnych ofert last minute.

reklama


Według szacunków Gruper.pl sprzedaż kuponów związanych z zimowym odpoczynkiem w serwisie wzrosła w porównaniu do zeszłego roku dziewięciokrotnie. Mimo, doniesień o słabym końcu roku w polskiej turystyce, zakupy grupowe święcą kolejne triumfy. Liczba osób zainteresowanych kupnem wyjazdów za pośrednictwem tego typu serwisów stale rośnie.

- To będzie kolejny dobry sezon sprzedaży ofert turystycznych przez Grupera - mówi Tomasz Dalach, współzałożyciel i członek zarządu Gruper.pl. - Koniec 2011 roku to przede wszystkim zainteresowanie propozycjami sylwestrowymi, teraz obserwujemy intensywny wzrost sprzedaży ofert typowo kojarzonych z feriami - krajowych i zagranicznych wyjazdów narciarskich oraz skierowanych do rodziców z dziećmi, a także skipassów i sprzętu narciarskiego

Warto zauważyć, że serwisy zakupów grupowych coraz częściej przyciągają klientów dotąd tradycyjnie przeglądających oferty last minute. Zniżki sięgające 60%, różnorodność oferty, a przede wszystkim możliwość zaplanowania wyjazdu na kilka miesięcy do przodu sprawiają, że zakupy grupowe są atrakcyjną alternatywą dla last minute.

Przykładowe propozycje zimowych wyjazdów z oferty Grupera to: 360 zł za kupon o wartości 860 zł na "Zimowy Pakiet SPA dla dwojga" w Hotelu Millenium Wellness & SPA w Bochni (sprzedaż zakończona z wynikiem 500 kuponów), 669 zł zamiast 1340 zł za tygodniowy pobyt (6 noclegów) dla 1 osoby z wyżywieniem oraz pakietem zabiegów leczniczych w Ośrodku Leśne Wzgórze w Rabce-Zdroju czy 289 zł zamiast 700 zł za 3-dniowy pobyt ze śniadaniami oraz zabiegami spa dla dwóch osób w Akces Medical Spa w Dźwirzynie. Hitem są również vouchery na karnety uprawniające do korzystania z wyciągów. Gruper jest obecnie liderem w ich sprzedaży. Dla przykładu, w grudniu portal sprzedał 1000 całodziennych skipassów w Centrum Rekreacji i Wypoczynku Hawrań w Jurgowie. Łącznie, klienci nabyli już ok 1800 sztuk skipassów na różne wyciągi.

- Wielu touroperatorów i właścicieli obiektów turystycznych decyduje się na wprowadzenie zniżkowych ofert na rynek właśnie za pośrednictwem serwisu zakupów grupowych. W zamian za zapewnienie sprzedaży na wysokim poziomie decydują się na dodatkowe obniżenie ceny i znaczne wydłużenie okresu promocji w porównaniu do tego, gdyby tę samą ofertę przedstawili jako last minute - zwraca uwagę Tomasz Dalach.

Być może oferta rabatowa jest korzystna dla turysty, ale przedsiębiorcy coraz bardziej niechętnie podchodzą do tej formy promocji swoich usług. Wielu właścicieli biur podróży i obiektów twierdzi, że zakupy grupowe są dla nich nieopłacalne, nie generują zysków, a w niektórych przypadkach wręcz przynoszą wymierne straty.

Portale zakupów grupowych z reguły nie pobierają opłaty za umieszczenie oferty na stronie. Źródłem dochodu jest dla nich prowizja pobierana od wartości sprzedanych voucherów. Liczba ta waha się od 15 do 50 procent, co wraz ze zniżką dla klienta oznacza śmiesznie niską opłatę za usługi dla przedsiębiorcy. Jedynym plusem jest duża ilość klientów, jaką generują właśnie portale zakupowe. Jednak zdarza się, że w związku z tak niską ceną, a ogromną ilością konsumentów jakość usług spada, co oczywiście źle wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa. Także stosowanie "tricków" typu inne karty dań dla klientów zakupów grupowych itp. mogą się zemścić na reputacji przedsiębiorcy. Niestety klienci źle obsłużeni lub zrażeni do firmy już nie wrócą, a ponadto na zasadzie marketingu szeptanego "polecą" biuro turystyczne bądź hotel swoim znajomym, racząc ich często podkolorowaną historią.

Zatem, czy taka forma promocji jest faktycznie efektywna? Wydaje się, że przyciąganie grupy wrażliwej na cenę i sprzedaż poniżej punktu opłacalności jest dziś dość ryzykowaną promocją. Być może ma to uzasadnienie w małych wąskich niszach (tam gdzie trudno się w ogóle "przebić"), ale w przypadku typowej oferty bardziej opłaca się zainwestować w rozsądny tradycyjny marketing, niż "iść w koszty".



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com