TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2011-03-11 - Za nieudany urlop zapłaci biuro podróży

19 listopada 2010 r. Sąd Najwyższy podjął ważną dla turystów uchwałę w sprawie biur podróży. Według prawa biuro może odpowiedzieć za szkodę niemajątkową klienta, czyli tzw. zmarnowany urlop.

reklama


Jako podstawę uchwały wskazano art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych stanowiący, że organizator turystyki (biuro podróży) odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy o świadczeniu usług turystycznych.

Zaczątkiem nowej uchwały stał się wyjazd pary turystów, którzy wykupili wycieczkę w jednym z renomowanych biur podróży. Za wakacje w Egipcie zapłacili 1890 zł od osoby. Cena miała obejmować m.in. zakwaterowanie w dwuosobowym pokoju z pełnym wyżywieniem w czterogwiazdkowym hoteli (wg kategoryzacji egipskiej) oraz opiekę polskojęzycznego rezydenta. Po przybyciu na miejsce, okazało się, że pokoje nie są zarezerwowane, turyści nie mogli skontaktować się z rezydentem ani w Polsce, ani w Egipcie. Para trafiła do innego hotelu, do pokoju przeznaczonego dla pracowników obiektu. Następnie przeniesiono ich do pokoju o umówionym standardzie, jednak musieli go dzielić z inna parą. Właściwy, zgodny z umową pokój turyści otrzymali trzy dni przed zakończeniem wyjazdu.

Po powrocie do kraju para złożyła reklamację, jednak biuro na nią nie odpowiedziało. W związku w tym turyści złożyli pozew o zapłatę odszkodowania (zwrot części kosztów wycieczki), zadośćuczynienia za krzywdę powstałą w wyniku naruszenia dóbr osobistych w postaci "prawa do czerpania satysfakcji z zakupionej imprezy turystycznej", a także "udanego urlopu". Sąd I instancji uznał, że prawo do udanego urlopu nie można uznać za dobro osobiste i oddalił powództwo. Para złożyła apelację, opierając się na przepisach Kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych oraz przepisach ustawy o usługach turystycznych. Ostatecznie Sąd Okręgowy przedstawił Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia konkretne zagadnienie prawne.

Sąd Najwyższy zdecydował, że przepisy ustawy dotyczące niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych (w szczególności art. 11a), mogą stanowić podstawę do ukarania organizatora turystyki za poniesione przez klienta szkody niemajątkowe tzn. zmarnowany urlop. Oznacza to, że jeśli biuro podroży nie wykona lub nienależycie wykona umowę, klient ma prawo do odszkodowania za szkodę niemajątkową w postaci zmarnowanego urlopu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com