TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2013-06-21 - Czy warto inwestować w certyfikaty?
W branży turystycznej od dawna trwa dyskusja dotycząca korzyści płynących z przynależności do organizacji branżowych oraz sensu inwestowania w certyfikaty. Jedni dostrzegają tutaj bardzo istotny aspekt wizerunkowy inni odżegnują się od uczestnictwa w programach branżowych jako ważnego czynnika w budowaniu zaufania swoich klientów.
reklama
Obecna wiedza klientów biur podróży jest na tyle duża, że sami potrafią wyszukiwać informacje na temat biura, któremu chcą powierzyć swój wypoczynek. Z kolei przynależność do tego typu organizacji ułatwia im ten wybór.
Mimo to w środowisku turystycznym jest bardzo wiele głosów sprzeciwu dotyczących przynależności do organizacji branżowych. Faktem jest, że samo uczestnictwo w tego typu programach nie może być miarodajnym wskaźnikiem poziomu zaufania wobec touroperatora. Za przykład wystarczy podać fakt, iż biura podróży, które upadały należały do organizacji branżowych. Z kolei wiele mniejszych biur, które nie mają na stronie internetowej logo znanej organizacji świadczą usługi na bardzo wysokim poziomie i to wystarczy. To czy firma zbankrutuje zależy przede wszystkim od osób zarządzających i sytuacji finansowej, której nie weryfikują nawet największe organizacje zrzeszające. Przy wyborze klienta biznesowego na pewno nie należy kierować się samym logo organizacji branżowej.
Zarówno certyfikaty jak i przynależność do instytucji branżowych powinny potwierdzać uczciwość finansową touroperatora. Nie warto się jednak łudzić - jeśli urzędy marszałkowskie nie maja wglądu w sprawozdania finansowe i nie weryfikują rzetelności podmiotów to tym bardziej mniejsze stowarzyszenia nie będą mieć do tego prawa. Staje się to trudniejsze do weryfikacji również ze względu na nieudolność samego aparatu kontrolującego kondycję finansową wielu podmiotów działających w branży turystycznej.
Mimo to siła wizerunkowa takiego certyfikatu jest ogromna. Wiedzą o tym biura podróży, które regularnie je odnawiają. Podobnie jak w każdej innej branży, nagrody i wyróżnienia pomagają spojrzeć na firmę na tle konkurencji. Dla nas są one motywacją do lepszej i bardziej wytężonej pracy. Nagrody pokazują naszym Klientom, że Alfa Star jest firmą docenianą i nie boi się porównań z konkurencją. Jesteśmy firmą transparentną i ambitną, dlatego chętnie stajemy w szranki. mówi Małgorzata Kozakowska z Alfa Star. Szczególnie cenne są dla nas nagrody pochodzące bezpośrednio od Klientów, najwięcej mówią o efektach naszej pracy i są cenną wskazówką dla osób poszukujących biura podróży i planujących urlop. Dla wielu osób istotna jest także przynależność do organizacji branżowych, świadczą one o zaangażowaniu firmy i jej aktywnym udziale w kreowaniu branży - dodaje.
Co daje nam, jako przedsiębiorcom przynależność do konkretnej organizacji branżowej? To przede wszystkim wszechstronna pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, dostęp do najnowszych informacji związanych z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług VAT, oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Członkowie organizacji mają możliwość uczestniczenia w targach turystycznych polskich i międzynarodowych na preferencyjnych zasadach, oraz na bieżąco są informowani o najnowszych tendencjach turystyki światowej. Członkowie mają dostęp do najnowszej wiedzy związanej z uczestnictwem branży turystycznej w nowych warunkach unijnych - czytamy na stronie Polskiej Izby Turystyki, w zakładce Członkostwo.
Jest tyle samo zwolenników co przeciwników idei branżowych certyfikatów. Jak mówi Piotr Sućko, prezes zarządu biura podróży Funclub - Nie widzę relacji między przynależnością Funclub`u do organizacji branżowych a dobrą pozycją firmy na rynku turystycznym. Dobra pozycja finansowa i wysoka jakość świadczonych usług zależy w głównej mierze od osób zarządzających .
Niestety coraz więcej przedsiębiorców z branży nie widzi sensu w kupowaniu zaufania swoich klientów. Zdaniem prezesa Funclubu- Energię i środki, które miałyby być wykorzystane na pozyskanie nagrody branżowej, lepiej spożytkować na bardziej mierzalne narzędzia promocji.
W aktualności Certyfikaty i nagrody - ukryta reklama, czy fakty? omówiliśmy sens inwestowania przez biura podróży w nagrody, wyróżnienia potwierdzające ich wiarygodność biznesową. Postanowiliśmy również przyjrzeć się innej grupie certyfikatów jakimi są nagrody branżowe, a także podobnie traktowanej przynależności do organizacji branżowych.
Róża Kolumba - konkurs ma na celu wyłonienie najlepszego katalogu spośród biur podróży, który zgłosiły swój udział w przedsięwzięciu. Jak podkreślają organizatorzy dbałość o profesjonalną prezentację staje się najważniejszym elementem w skutecznej komunikacji marketingowej. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest także uiszczenie opłaty zgłoszeniowej, w wysokości 185 złotych brutto od każdego zgłoszonego projektu.
Touroperator Roku, organizatorem konkursu jest Izba Turystki RP i Regionalne Izby Turystyki oraz ITRP. Na laureatów czekają statuetki za zajęcie I, II oraz III miejsca, a także nagrody w postaci powierzchni reklamowych w TTG.
Lider Polskiej Turystyki to inicjatywa Agencji Promocji Turystyki. Organizatorzy nie ukrywają, że tytuł ma charakter czysto promocyjny. będące swoistym przewodnikiem po najlepszej części polskiego biznesu turystycznego, a zarazem rekomendacją do współpracy i korzystania z usług oraz ofert NAJLEPSZYCH - czytamy na stronie internetowej konkursu. Celem jest wyróżnienie podmiotów najlepszych, otwartych na współpracę, dbających o swój wizerunek na rynku oraz zaprezentowanie ich ofert. Redakcja zastrzega sobie jednak, że w wydawnictwie znaleźć mogą się tylko nieliczni.
Kryształowy Globus, czyli nagroda Fair Play polskiej turystyki, przyznawana jest przez członków Polskiej Izby Turystyki oraz oraz MT Targi.
Certyfikat Członkostwa w Polskiej Izbie Turystyki potwierdza, że biuro jest Certyfikowanym Przedsiębiorcą Turystycznym zarejestrowanym w PIT. Członkami Polskiej Izby Turystyki są nie tylko biura i agencje turystyczne, ale również hotele, przewoźnicy, atrakcje turystyczne, gestorzy bazy noclegowej, szkoły wyższe oraz towarzystwa ubezpieczeniowe. Członkostwo to jest jednak płatne, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby zatrudnionych osób. Przykładowo roczna składka dla agentów turystycznych i pośredników zatrudniających powyżej 10 osób wynosi 1920 złotych. Z kolei dla organizatorów turystycznych biorąc pod uwagę te same kryteria wynosi 2870 złotych.
W przypadku logo PZOT na stronie internetowej, roczna składka dla agentów turystycznych i pośredników zatrudniających powyżej 10 osób wynosi 1200 złotych. Z kolei dla organizatorów turystycznych biorąc pod uwagę te same kryteria wynosi 1900 złotych.
Agentów turystycznych zrzeszonych w OSAT także obowiązują określone składki. W tym wypadku wysokość kwoty jaką musi uiścić każdy członek w związku z uczestnictwem zależy od tego, czy jesteśmy nowi, czy posiadamy już status członków OSAT. Składka roczna dla nowych podmiotów wynosi 25,00 zł miesięcznie + wpisowe 30,00 zł co daje łącznie kwotę 330 zł. Z kolei roczna składka dla agentów stowarzyszonych to 25,00 zł miesięcznie, czyli 300 zł w skali roku.
Odys Krakowskiej Izby Turystyki to nagroda przyznawana za najlepszą jakość usług turystycznych. Współorganizatorami konkursu są Województwo Małopolskie i Urząd Miasta Krakowa. Laureaci otrzymują między innymi nagrody w postaci plakietki i dyplomu, emisję reklam on-line na serwisach gratka.pl, naszemiasto.pl i wrotamalopolski.pl oraz powierzchnię wystawienniczą na turystycznych targach krajowych lub zagranicznych.
Spółka TravelDATA, właściciel serwisu internetowego postanowił wystąpić z inicjatywą programu Transparentny Touroperator skierowaną do środowiska organizatorów.
Touroperatorom spełniającym określone normy informacyjne przyznawane są Certyfikaty Transparentności. Baner certyfikatu umieszczony na stronie organizatora świadczy o tym, że podmiot ten jest firmą przejrzystą oraz w profesjonalny i powtarzalny sposób udostępnia środowisku turystycznemu swoje dane finansowo-biznesowe. Kliknięcie na baner Certyfikatu umożliwia klientowi danego touroperatora BEZPŁATNY dostęp do danych finansowo-biznesowych 29 wiodących krajowych biur podróży bez konieczności dodatkowego logowania się na naszym portalu. - czytamy na stronie serwisu.
Uczestnicy programu mają do wyboru dwa rodzaje certyfikatów:
1. Certyfikat Transparentności - dla podmiotów, które spełniają wymogi informacyjne punktu 3 rozdz. V Regulaminu czyli prześlą nam do 15 kwietnia dane wstępne za zakończony rok obrotowy oraz do 15 lipca dane końcowe z kopiami sprawozdań finansowych składanych w KRS
2. Złoty Certyfikat Transparentności - dla podmiotów, które oprócz wymogów informacyjnych z punktu 3 rozdz. V Regulaminu również chcą uczestniczyć w dialogu ze środowiskiem turystycznym, a przede wszystkim z agentami turystycznymi i klientami (szczegółowo opisano w punkcie 4 rozdz. V Regulaminu).
Są to płatne certyfikaty. W tym przypadku touroperatorzy ponoszą koszty w zależności od poziomu przychodów z tytułu prowadzonych imprez turystycznych. Dla touroperatorów o przychodach z imprez turystycznych do 15 mln zł - koszt miesięczny udziału w Programie to: 82,50 zł . Dla touroperatora o przychodach z imprez turystycznych mieszczących się w przedziale 15 mln zł do 50 mln zł - koszt miesięczny udziału w Programie to: 124,17 zł. Z kolei dla touroperatora o przychodach z imprez turystycznych powyżej 50 mln zł - koszt miesięczny udziału w Programie to: 165,84 zł.
Dobra Strona Turystyki to przegląd stron turystycznych, podczas którego specjaliści i praktycy z branży internetowej wyróżnią najbardziej interesujące witryny internetowe 2012 roku. Organizatorami Przeglądu Dobra Strona Turystyki są Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz serwis TravelCamp.pl. Przedsięwzięcie adresowane jest do osób prywatnych, firm, instytucji i samorządów prowadzących serwis internetowy o tematyce turystycznej i/lub hotelarskiej.
Targi Poznańskie wyróżniają Złotym Akantem stoiska najlepiej realizujące strategie marketingowe firm biorących udział w wydarzeniach targowych. Celem Konkursu jest nagradzanie stoisk wystawienniczych, których rozwiązania architektoniczne i graficzne sprzyjają realizacji strategii marketingowej firmy, kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy i tworzeniu atmosfery właściwej dla bezpośredniej komunikacji z klientem i z rynkiem.
Głównym wydarzeniem kierowanym do wystawców podczas Targów Lato jest konkurs Kryształowe Słońce. Biorą w nim udział wszyscy wystawcy podzieleni na dwie kategorie: "Polska" oraz "Zagranica". Jury składa się z przedstawicieli organizatora, tj. firmy MT Targi Polska, dokona wyboru biorąc pod uwagę takie elementy jak: ogólne wrażenie stoiska, oryginalność zabudowy, estetykę i porządek na stoisku, a także profesjonalizm obsługi klienta.
W jakim stopniu tego typu certyfikaty przekładają się postrzeganie biura w środowisku turystycznym? Czy agenci turystyczni chętniej nawiązują współpracę z touroperatorami, którzy potwierdzają swoją wiarygodność przynależnością do organizacji branżowych? Zachęcamy do dyskusji.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami