TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Według raportu przygotowanego Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, na przekór kryzysowi, który w trakcie ostatnich dwóch lat dotknął branżę gastronomiczną, sieci rozwijające się dzięki franczyzie powiększyły się o ok. 600 lokali.
reklama
Obecnie prosperuje w Polsce niewiele sieci, które posiadają 100, czy 200 lokali i działają na skalę ogólnopolską. Szansą dla przedsiębiorców może być właśnie franczyza. Na polskim rynku obecnych jest już ok. 130 marek gastronomicznych, których właściciele chcą się rozwijać na zasadzie franczyzy. Przynajmniej jeden lokal na licencji posiada na razie ok. 80 z nich. W ramach tych sieci, które rozpoczęły już faktyczny rozwój poprzez franczyzę, działa 1950 barów i restauracji. Większość z nich należy do franczyzobiorców. Tylko w ubiegłym roku sieci te powiększyły się o ok. 300 jednostek, w tym ok. 260 franczyzowych. Najbardziej popularne są licencje na prowadzenie lokalu w segmencie kawiarni oraz cukierni.
Już od lat, czołówka najwiÄ™kszych sieci gastronomicznych rozwijajÄ…cych siÄ™ poprzez franczyzÄ™, pozostaje niezmienna. Co ciekawe, nadal nie ma wÅ›ród nich sieci Subway, która w 2010 roku wyprzedziÅ‚a McDonald’s, i uchodzi obecnie za najwiÄ™kszÄ… sieć restauracji na Å›wiecie.
Szybką ekspansję zapowiadają także sieci spoza pierwszej piątki. Piwiarnie Warki chcą w ciągu 2 lat otworzyć ok. 60 lokali. Sieć pizzerii Biesiadowo zaplanowała na ten rok ok. 20 otwarć. Ponad 20 nowych lokali może powstać w ramach nowej na rynku sieci Noodle w Pudle (obecnie 5 lokali) serwującej dania z woka na bazie makaronów. Po ok. 15 punktów może przybyć w takich sieciach jak: New York Hot Dog (ponad 40 punktów) oraz Subway (37 barów kanapkowych). Po ok. 10 lokali chcą uruchomić m.in. Multifood STP (obecnie 6 restauracji samoobsługowych z jedzeniem na wagę) oraz sieć kawiarni Cafe Club. Dynamiczny rozwój zapowiada także międzynarodowa marka Carte d"Or Cafe, pod którą działa obecnie 15 lokali powstałych w wyniku rebrandingu lodziarnio-kawiarni Ice Cafe. W ciągu 5 lat ma powstać ok. 80 takich lokali w następstwie nowych otwarć oraz nawiązywania współpracy z partnerami, którzy już teraz prowadzą niezależne punkty w tym segmencie rynku.
Na polskim rynku ciÄ…gle pojawiajÄ… siÄ™ nowe rodzime i zagraniczne koncepty franczyzowe, które wkrótce mogÄ… pozyskać swoich pierwszych franczyzobiorców. EkspansjÄ™ w naszym kraju zapowiadajÄ… m.in. szwedzki Max Hamburger, brytyjski Southern Fried Chicken, amerykaÅ„ska Domino’s Pizza (na razie rozwijana wyÅ‚Ä…cznie przez master franczyzobiorcÄ™, niedawno otworzyÅ‚a pierwszy lokal w Polsce), belgijski Belfrit (pierwszy lokal sieci już u nas dziaÅ‚a), wÅ‚oskie Lamborghini Caffe czy Segafredo Zanetti Espresso (pierwszy lokal już otwarto). Na franczyzÄ™ stawiajÄ… również kolejne duże polskie sieci jak np. Pizza Dominium, Hana Sushi, Olimp, Express Marché (dwie ostatnie dziaÅ‚ajÄ… w segmencie samoobsÅ‚ugowych restauracji z jedzeniem na wagÄ™) czy Carpe Diem (jedna z najwiÄ™kszych w Polsce sieci klubów muzycznych, liczy 7 lokali).
Cena za własną restaurację nie jest niska. Z analiz Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że na otwarcie jednego lokalu gastronomicznego działającego na zasadzie franczyzy polski franczyzobiorca przeznaczył średnio ok. 220 tys. zł. Są jednak takie systemy, w których ta inwestycja może zamknąć się już w kilkunastu tysiącach złotych (np. New York Hot Dog czy Crazy Piramid Pizza), ale w skrajnych przypadkach może wynieść też ok. 1 mln zł (np. McDonald"s czy Pijalnie Czekolady E.Wedel).
Najtańsze systemy niekonieczne cieszą się największym zainteresowaniem. Polscy franczyzobiorcy najczęściej wybierają te ze średniej półki, ale też i wybór ofert franczyzowych w przedziale kwoty inwestycji 100 - 300 tys. zł jest największy.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami