TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Do 2013 roku wartość polskiego rynku usług turystycznych sprzedawanych online sięgnie 1,7 mld USD
reklama
W 2011 roku 29 proc. usług turystycznych zostało kupionych przez Internet, co stanowi 34 proc. wzrost w stosunku do roku 2010. Sprzedaż usług poprzez kanał online osiągnęła wartość 1 mld USD i wciąż rośnie - oto wnioski z raportu firmy badawczej PhoCusWright zatytułowanego "Turystyka online na rynkach Europy Wschodniej" ("PhoCusWright’s Eastern Europe Online Travel Overview"). Jednym ze sponsorów publikacji jest firma Amadeus, wiodący partner technologiczny i dostawca usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej.
- Raport wyraźnie pokazuje tendencję, którą obserwujemy od kilku lat. Coraz powszechniejszy dostęp do szerokopasmowego Internetu i urządzeń mobilnych sprawia, że rezerwowanie usług turystycznych online stanowi naturalną konsekwencję tego zjawiska. Wiele osób w dalszym ciągu kupuje je w tradycyjnym kanale, jednak coraz częściej również oni poprzedzają swoją decyzję poszukiwaniami oferty w Internecie - komentuje Iwona Białobrzycka, wiceprezes polskiego oddziału firmy Amadeus. - Podobne zjawisko obserwujemy również w przypadku turystyki biznesowej. Klienci korporacyjni starają się redukować nakłady finansowe oraz czas przeznaczany na organizację podróży służbowych, dlatego coraz częściej korzystają z kanału online - dodaje.
Całkowita sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrosła o 9 proc. w 2011 roku w stosunku do roku ubiegłego, osiągając prawie 4 mld USD. Natomiast sprzedaż usług turystycznych online stanowiła 8,7 proc. wartości tego rynku w Europie Wschodniej. Autorzy raportu przewidują, że
w 2013 roku sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrośnie do 4,6 mld USD, a usługi zakupione przez Internet będą stanowić 36 proc. Ich wartość sięgnie 1,7 mld USD.
Mimo kryzysu trwającego w strefie euro, polski rynek turystyczny jest w dobrej kondycji. W 2011 roku turystyka przyjazdowa wzrosła o 4,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 60 mln przyjazdów w ciągu roku.
- Rosnąca liczba przyjazdów do naszego kraju wiąże się zapewne z coraz lepszą promocją Polski w Europie przed Euro 2012 oraz w trakcie mistrzostw - przyznaje Iwona Białobrzycka.
Biura podróży online skupiają się głównie na ofertach lotniczych, choć w ich portfolio znajdują się także hotele czy wypożyczalnie samochodów. Praktycznie każde biuro podróży posiada swoją stronę internetową oraz realizuje strategię marketingową online (np. poprzez social media), ale już nie każda firma oferuje możliwość rezerwacji online.
Firma badawcza PhoCusWright dostrzega rosnące znaczenie kanału online w zakupie usług turystycznych. Wynika to zapewne z coraz większej dostępności Internetu w Polsce - w 2011 roku dostęp do sieci miało 22,5 mln użytkowników, co stanowi 58,4 proc. populacji. W 2011 roku usługi turystyczne stanowiły 16 proc. rynku e-commerce. Duże znaczenie dla tego zjawiska ma także wzrastająca liczba urządzeń mobilnych używanych przez Polaków. Aż 31 proc. wyszukiwań usług turystycznych dokonano za pomocą urządzeń przenośnych, takich jak np. smartfony. Wprawdzie rezerwacje zrealizowane za ich pośrednictwem stanowią dziś tylko 3 proc., jednak przewiduje się, że tendencja ta będzie rosła o 95 proc. rocznie.
Autorzy raportu zauważają też, że w przypadku kanału online większość usług turystycznych kupowana jest za pośrednictwem internetowych biur podróży (57 proc.), nie zaś bezpośrednio przez witrynę dostawcy. Wśród internetowych biur podróży najbardziej popularne są cztery firmy - eSKY, Lataj.pl, Fru.pl oraz Travelplanet. Różnice w podziale na poszczególnych dostawców obrazuje poniższy wykres:
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami