TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-09-11 - Rodziny z dziećmi wybierają głównie wczasy nad morzem

Z roku na rok rośnie liczba Polaków, którzy decydują się spędzić wakacje w kraju. Jednocześnie coraz więcej osób podejmuje decyzję o kupnie pobytu hotelowego przez internet.

reklama


Klub travelowy Travelist.pl, który poÅ›redniczy w sprzedaży miejsc hotelowych opracowaÅ‚ raport podsumowujÄ…cy sezon urlopowy 2014. WedÅ‚ug danych klubu 40% rezerwacji to te zÅ‚ożone przez rodziny z dziećmi. 17% dokonaÅ‚y pary, a najwiÄ™cej, bo aż 41% rezerwacji stanowiÅ‚y grupy znajomych. PozostaÅ‚e 2% to seniorzy.

Jako, że koszty pobytu grup znajomych w hotelach pokrywane sÄ… czÄ™sto z kilku kieszeni, w raporcie postanowiono skupić siÄ™ na dwóch pozostaÅ‚ych kategoriach: rodziny z dziećmi oraz pary. Dane przedstawiajÄ… obraz wydatków polskich gospodarstw domowych na wakacje z usÅ‚ugÄ… hotelowÄ….

Góry górują nad Bałtykiem. Taka informacja może zaskakiwać, ale według danych serwisu Polacy w tym sezonie chętniej wybierali hotele w górach, niż nad Bałtykiem. Na pierwszy region zdecydowało się niemal 36% rezerwujących, podczas gdy morskie kurorty wybierało nieco ponad 33%.

Ci, którzy wybierali góry najczęściej wyjeżdżali do Karpacza, Ustronia, Zakopanego i Szczyrku. Źródłem takich decyzji mogła być niepewna pogoda nad Bałtykiem, a co za tym idzie, niska temperatura wody niesprzyjająca kąpielom. Następne w kolejności były jeziora (15%) z Pojezierzem Mazurskim na czele oraz najpopularniejsze turystycznie polskie miasta (prawie 11%) - tu zdecydowanie najchętniej wybieranym był Kraków.

Natomiast inaczej wyglÄ…dajÄ… statystyki w rozróżnieniu na grupy: rodziny z dziećmi oraz pary. W pierwszej niepodzielnie królujÄ… wyjazdy do hoteli nad morzem. Aż 41% rodzin, w których sÄ… dzieci, zdecydowaÅ‚o siÄ™ na taki wÅ‚aÅ›nie pobyt, podczas gdy wÅ›ród par morze uplasowaÅ‚o siÄ™ na drugim miejscu z liczbÄ… 27% wyborów. Odwrotnie jest z górami - wybraÅ‚o je 34% rodzin z dziećmi i niemal 37% par. Wakacje w hotelu nad jeziorem okazaÅ‚y siÄ™ najatrakcyjniejsze dla 12% rodzin z dziećmi i ponad 17% par.

Jak co roku koszt wynajmu hotelu podczas caÅ‚ego pobytu nad morzem jest w sezonie najwyższy i wynosi Å›rednio 2 522 zÅ‚. Dla porównania Å›redni koszt noclegów zakupionych w hotelach górskich to 1 414 zÅ‚, a nad jeziorem 1 202 zÅ‚. ChcÄ…c z kolei wyciÄ…gnąć Å›redniÄ… ze wszystkich wyjazdów par i rodzin z dziećmi okazuje siÄ™, iż pierwsi wydajÄ… na noclegi niemal dwa razy mniej (1 304 zÅ‚ vs 2 128 zÅ‚). Z danych klubu wynika, że to rodziny z dziećmi zwracajÄ… wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ na atrakcje dodatkowe i wygody. Cena za pobyt jest wyższa, mimo iż wiele hoteli dostÄ™pnych na Travelist.pl oferuje nieodpÅ‚atny nocleg dla dzieci nawet do 13 roku życia. Rodziny z dziećmi pÅ‚aciÅ‚y za 1 noc Å›rednio 357 zÅ‚, podczas gdy wÅ›ród par koszt ten byÅ‚ niemal o ¼ niższy - 283 zÅ‚.

Trend w kwestii wyboru hoteli z gwiazdkami jest co roku bardzo podobny. Z jednej strony ceny w hotelach idÄ… w górÄ™, ponieważ sezon wakacyjny to dla hotelarzy najbardziej dochodowy czas w roku. Z drugiej zaÅ› klienci poszukujÄ… okazji cenowych, najchÄ™tniej w obiektach o "dobrej" lokalizacji - poÅ‚ożonych blisko morza lub szlaków górskich. A te zgodnie z trendem sÄ… w sezonie najdroższe.

W tym samym czasie ubywa chÄ™tnych na Å›redniego standardu obiekty (trzy gwiazdki). Co ciekawe, wiÄ™kszy udziaÅ‚ majÄ… obiekty bezgwiazdkowe - wbrew pozorom nie zawsze najtaÅ„sze. WybierajÄ… je turyÅ›ci kierujÄ…cy siÄ™ przede wszystkim wyglÄ…dem obiektu i rozsÄ…dnÄ… cenÄ…, a nie magiÄ… gwiazdek (36%). Na drugim biegunie jest staÅ‚a grupa Polaków, dla której wygoda i wysoki standard hotelu podczas urlopu sÄ… niezmiennie bardzo ważne. Ponad 35% rezerwacji w hotelach to nawet w drogim sezonie urlopowym obiekty cztero- i piÄ™ciogwiazdkowe.

WedÅ‚ug danych Travelist.pl hotele o bezgwiazdkowym standardzie cieszÄ… siÄ™ niemal takÄ… samÄ… popularnoÅ›ciÄ… w obu grupach (wybieraÅ‚o je niemal 36% par i zaledwie 0,5 punktu procentowego wiÄ™cej rodzin z dziećmi). NajwiÄ™ksze różnice dotyczÄ… obiektów trzy- i czterogwiazdkowych. Te pierwsze wybiera prawie 30% par i niemal 27% rodzin z dziećmi. Co ciekawe, hotele o wyższym, czterogwiazdkowym standardzie wypadajÄ… lepiej wÅ›ród tych drugich - aż 33,5% z nich nocowaÅ‚o w wÅ‚aÅ›nie takich obiektach. Cztery gwiazdki z kolei wybraÅ‚o 30% par.

Polacy chyba przywykli do rezerwowania wakacji last minute i to nie tylko w przypadku wyjazdów do Grecji czy Egiptu. Według danych portalu aż 30% rezerwacji hoteli odbywa się na mniej niż 7 dni przed planowanym wyjazdem, kolejne 17% na 8-14 dni przed. Nocleg z ponad dwumiesięcznym wyprzedzeniem planuje zaledwie 11% Polaków. O to, gdzie jedziemy na wakacje, a raczej gdzie będziemy spać martwimy się średnio na 26 dni przed planowanym startem.

Bardziej zapobiegawczy sÄ… rodzice wyjeżdzajÄ…cy z dziećmi. Ci rezerwujÄ… hotel na 28 dni przed startem urlopu. Pary robiÄ… to Å›rednio cztery dni później. NajwiÄ™ksze różnice widać w rezerwacjach robionych "na ostatniÄ… chwilÄ™". Te dokonywane na maksymalnie 7 dni przed przyjazdem do hotelu to domena par (ponad 32% z nich wÅ‚aÅ›nie z tak krótkim wyprzedzeniem rezerwuje nocleg w hotelu). Tak spontanicznych rodzin z dziećmi jest znacznie mniej, choć nie oznacza to, że maÅ‚o, bo 25%.

Polacy rzadko spędzają w polskich hotelach więcej niż 8 nocy. Tu barierą może być cena, dlatego też na dłuższe wypady nadal najbardziej kuszą atrakcyjne kwatery oraz pola biwakowe. Polak wybierający hotel spędza w nim średnio 4,7 doby. Zaledwie 7% rodzin z dziećmi i par decyduje się na pobyt dłuższy niż 7 nocy.

Krótkie wypady weekendowe do 3 dni to bardzo czÄ™sto rezerwowane w hotelach opcje (40%). Wyżej plasujÄ… siÄ™ blisko tygodniowe pobyty, które wybiera prawie 52% z nas. JeÅ›li dÅ‚uższe pobyty w hotelach to zdecydowanie w tych nad morzem (Å›rednio 6 dób). Podczas dÅ‚ugich weekendów najchÄ™tniej wybierane sÄ… oÅ›rodki na Mazurach, w górach (Podkarpacie), w MaÅ‚opolsce oraz na coraz częściej dostrzeganej przez Polaków Lubelszczyźnie (we wszystkich Å›rednio 4 doby). Szybki, weekendowy relaks w SPA to z kolei okolice dużych miast, ze wzglÄ™du na szybkość i Å‚atwość dojazdu oraz ograniczony czas.

Zupki w proszku czy konserwy wiezione z domu i zjadane w pokojach hotelowych to już historia. MiÄ™dzy innymi ze wzglÄ™du na to, iż hotele chcÄ…c podwyższyć konkurencyjność swoich ofert dla klientów, wliczajÄ… w cenÄ… pobytu wyżywienie, kiedyÅ› dostÄ™pne w hotelowych restauracjach jedynie za dodatkowÄ… opÅ‚atÄ… (nie liczÄ…c Å›niadania). DziÅ› opcje HB (Å›niadanie i obiadokolacja) i FB (Å›niadanie, obiad i kolacja) to w bardzo dużej iloÅ›ci obiektów standard. Niemniej jest to jedna z najważniejszych kwestii dla rezerwujÄ…cych hotele, którzy chcÄ… mieć wyżywienie w cenie, nie martwiÄ…c siÄ™ o dodatkowe koszty oraz organizacjÄ™ posiÅ‚ków we wÅ‚asnym zakresie.

Z danych serwisul wynika, że nadal niewielki procent osób decyduje siÄ™ na wykupienie dodatkowych usÅ‚ug hotelowych - zaledwie 5,5%. Najczęściej wybieranÄ… opcjÄ… nadal pozostaje parking, dużo rzadziej usÅ‚ugi SPA czy wino do pokoju. PatrzÄ…c jednak na stale rosnÄ…cÄ… liczbÄ™ osób decydujÄ…cych siÄ™ na hotel można stwierdzić, iż także zapotrzebowanie na usÅ‚ugi dodatkowe bÄ™dzie z roku na rok coraz wiÄ™ksze.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com