TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-02-28 - Kto zwalczy szarÄ… strefÄ™ w turystyce?

Przedsiębiorcy działający w branży turystycznej muszą się liczyć z ostrą konkurencją. Nie zawsze jednak rywalizacja o klienta odbywa się na zdrowych i uczciwych zasadach.

reklama


Zmorą dla uczciwie działających przedsiębiorców jest szara strefa - podmioty lub osoby fizyczne, które organizują pakiety turystyczne bez posiadania wymaganych prawem gwarancji, ubezpieczeń i zezwoleń.

Na gruncie ustawy o usługach turystycznych za imprezę turystyczną uważa się co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu.

Jak podaje rzecznik prasowy Ministerstwa Sportu i Turystyki, Katarzyna Kochaniak "w ustawie o usługach turystycznych została także uregulowana kwestia kontroli. Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o usługach turystycznych minister właściwy do spraw turystyki oraz marszałek województwa są upoważnieni do kontroli działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, prowadzonej przez przedsiębiorców i inne osoby niezgłoszone do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy prowadzona działalność jest działalnością regulowaną. Stosownie do art. 9 ust. 3 pkt 3 marszałek województwa wydaje z urzędu decyzje o stwierdzeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego bez wymaganego wpisu do rejestru i o zakazie wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego przez okres 3 lat."

Jak wygląda kontrola legalności działalności podmiotów w branży turystycznej? "W przypadku powzięcia informacji, dokumentów i innych dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania administracyjnego organ przeprowadza postępowanie i wydaje decyzję administracyjną, która zakazuje wykonywania i organizowania imprez turystycznych na okres 3 lat - ma to zastosowanie do przedsiębiorców" - podaje dyrektor Wydziału Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Wojciech Biliński. Wynika z tego, że aby przeprowadzić kontrolę u przedsiębiorcy podejrzewanego o prowadzenie nielegalnej organizacji imprez turystycznych wymagane jest wcześniejsze zgłoszenie tego do urzędu przez osobę trzecią.

Zgodnie z art 431 Kodeksu Cywilnego PrzedsiÄ™biorcÄ… jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331§ 1, prowadzÄ…ca we wÅ‚asnym imieniu dziaÅ‚alność gospodarczÄ… lub zawodowÄ…. Z kolei Ustawa o swobodzie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej definiuje dziaÅ‚alność gospodarczÄ… jako zarobkowÄ… dziaÅ‚alność wytwórczÄ…, budowlanÄ…, handlowÄ…, usÅ‚ugowÄ… oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także dziaÅ‚alność zawodowÄ…, wykonywana w sposób zorganizowany i ciÄ…gÅ‚y. Na gruncie ustawy nie ma znaczenia czy przedsiÄ™biorca dziaÅ‚a legalnie czy nie, w każdym z tych przypadków tak samo podlega regulacjom prawnym, niezależnie od tego czy prowadzi jakÄ…kolwiek dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, czy też uskutecznia totalnÄ… partyzantkÄ™.

Znajomi pracownicy biur turystyki przyjazdowej zwracają uwagę na jeszcze jeden problem - a mianowicie przewodników czy pilotów oferujących usługi typu "dojazd do dane atrakcji turystycznej i zwiedzanie". Tutaj rodzą się pewne wątpliwości, czy takie usługi mogą zostać uznane za oferowanie pakietu turystycznego. Biura powiedzą, że jest to pakiet turystyczny ponieważ są dwie usługi turystyczne (dojazd plus przewodnictwo) i jest zmiana miejsca pobytu (np. z Krakowa na Oświęcim). Z kolei świadczący takie usługi będą się bronić stwierdzeniem, że np. usługi trwają krócej niż 24 godziny, albo nie są objęte wspólną ceną (co sprytniejsi mogą rozpisać osobno cenę dojazdu a osobno cenę przewodnictwa, lub naliczyć cenę za samo przewodnictwo, wykazując, że dojazd był gratis, co może prowadzić do trudności dowodowych).

Jak wygląda możliwość kontroli grup przyjazdowych pod względem legalności działania ich organizatorów? "Organ może kontrolować przedsiębiorców, na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. W związku z tym, że organ sam nie może kontrolować i zatrzymywać osób na ulicach, kontrole osób dokonywane były przez osoby imiennie upoważnione przez marszałka województwa (zazwyczaj pracownicy PTTK, parków narodowych), którzy mogli działać wyłącznie w obecności funkcjonariusza policji lub straży miejskiej - komentuje Wojciech Biliński.

"Urząd nie posiada kompetencji do kontroli pilotów, przewodników czy grup turystycznych odwiedzających dane atrakcje turystyczne pod kątem weryfikacji, kto był organizatorem imprezy turystycznej, w której dana grupa uczestniczy. Niemniej w przypadku otrzymania konkretnej informacji wskazującej na organizowane przez dany podmiot imprez turystycznych bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej Urząd podejmuje działania, mające na celu weryfikację otrzymanego zgłoszenia niejednokrotnie przy współpracy z Wojewódzkim Inspektorem Inspekcji Handlowej - dodają przedstawiciele biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

"Marszałek Województwa Małopolskiego w ramach swoich kompetencji przeprowadza kontrole wynikające z harmonogramu planu kontroli na dany rok kalendarzowy w zakresie zgodności prowadzonej przez przedsiębiorców działalności gospodarczej z przepisami ustawy o usługach turystycznych, jak również kontrole doraźne w przypadku wpływających do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego pism interwencyjnych klientów biur podróży. Dodatkowo prowadzony jest stały monitoring zamieszczonych na stronach internetowych ofert imprez turystycznych. Ww. działania prowadzone są m.in. w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy prowadzona przez przedsiębiorców i inne osoby niezgłoszone do rejestru działalność jest działalnością regulowaną. W 2013r. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego przeprowadził 139 kontroli oraz 17 postępowań wyjaśniających" - podaje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Jak podają urzędy, w województwie wielkopolskim od 2012 roku ukarano 6 nielegalnie działających organizatorów. W województwie małopolskim i dolnośląskim w 2013 roku wydano po jednej takiej decyzji. Zaskakuje niewielka ilość ukaranych przedsiębiorców z szarej strefy.

Problematyczna pozostaje także kwestia kary dla nielegalnie działających organizatorów. Pytanie czy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej będzie skuteczny wobec kogoś, kto i tak działa nielegalnie? O ile taki zakaz ma sens w odniesieniu do osoby prawnej lub osoby fizycznej prowadzącej zarejestrowaną działalność gospodarczą, tak może się okazać kompletnie nieskuteczny w odniesieniu do ludzi działających bez rejestracji czy to w KRS czy w CEIDG. Oczywiście przedsiębiorcy działający bez rejestracji działalności mogą spodziewać się represji ze strony organów podatkowych, jednak to już zupełnie inny temat.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com