TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-04-08 - Wojna kolejowych spółek

Spółka Przewozy Regionalne planuje zwiększyć ilość połączeń międzynarodowych. W nowym rozkładzie na 2015 rok ma się pojawić aż 50 zagranicznych kierunków. Podróżni będą mogli pojechać między innymi do Kaliningradu, Bańskiej Bystrzycy, Berlina, Frankfurtu czy Drezna. Obecnie spółka obsługuje tylko 6 tras międzynarodowych.

reklama


Prezes Przewozów Regionalnych, Tomasz Pasikowski zapewnia, że spółka ma wszystko zaplanowane. "Plan jest taki, że docelowo naszymi pociągami podróżowali będą pasażerowie do wszystkich krajów sąsiadujących z Polską. Wyjątkiem będzie Ukraina ." Wcześniej podejmowano pewne działania mające na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy Ukrainą a Polską, niestety przewoźnik ponosił zbyt duże koszty związane z dewastacją wagonów.

Najnowsze dane pokazują, że na początku roku udział przewozów międzynarodowych i transgranicznych we wszystkich połączeniach spółki to tylko 1%. Poprzez wprowadzenie większej ilości połączeń zagranicznych, Przewozy Regionalne chcą zwiększyć ich udział procentowy we wszystkich przewozach firmy. Warto zaznaczyć, że spółka podpisując umowę z resortem infrastruktury może liczyć na dopłaty z budżetu.

Obecne plany Przewozów Regionalnych mogą być zagrożeniem dla konkurenta, czyli spółki PKP Intercity, która obsługuje 40 zagranicznych pociągów. W ubiegłym roku 11% wszystkich pasażerów podróżowało na trasach międzynarodowych. Istotną rzeczą jest również fakt, że spółka PKP Intercity, która specjalizowała się w przewozach dalekobieżnych, w ubiegłym miesiącu złożyła oferty w przetargu regionalnym na Podlasiu.

Całe zajście tłumaczy Paweł Hordyńśki z zarządu PKP Intercity. "Do Białegostoku dojeżdżają nasze pociągi dalekobieżne. W łatwy sposób moglibyśmy osiągnąć efekt synergii, zwożąc tutaj pasażerów np. z Suwałk, Grajewa i Ełku. Oba pociągi byłyby zintegrowane za pomocą jednej taryfy biletowej." - wyjaśnił.

Póki co oferta złożona przez spółkę jest gorsza od warunków, które zaoferowały Przewozy Regionalne. Jednak to dopiero początek ingerencji PKP Intercity w regionalne połączenia. Hordyński dodaje, że spółka przede wszystkim chce rozwijać siatkę swoich połączeń w rejonach dużych aglomeracji. Uruchamianie nowych połączeń na rynkach regionalnych przez PKP Intercity powinno być związane z rozwojem sieci połączeń dalekobieżnych, jednak te zostają zawieszane lub likwidowane, z powodu utrudnień na torach.

To nie pierwszy spór kolejowych spółek. W 2009 roku Przewozy Regionalne uruchomiły pociągi InterRegio, które odebrały wielu klientów PKP Intercity. Specjaliści uważają, że obydwie spółki dążą do poprawy wyników, które ostatnimi czasy uległy pogorszeniu.

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor" uważa, że działalność spółek powinna zostać unormowana. " Intercity powinno jednak sprzedawać umiejętności na rynku regionalnym, bo w porównaniu z przewoźnikami zagranicznymi zasoby tej spółki są o połowę za duże w stosunku do wykonywanych dziś przewozów. Według eksperta bardziej problematyczne jest natomiast wyjście Przewozów za granicę. To pozostają w sprzeczności z poważnie braną pod uwagę koncepcją podziału tego przewoźnika na mniejsze spółki regionalne." - dodał.

Przewozy Regionalne od kilku lat systematycznie przynoszą straty i tracą klientów. według danych z trwającego jeszcze audytu, spółka Przewozów Regionalnych przyniosła w ubiegłym roku 50 milionów złotych straty. Nowy prezes firmy, Tomasz Pasikowski szacuje stratę o 20 milionów mniej. Celem spółki jest zakończenie tego roku z wynikiem dodatnim.

Spółka chce jeszcze sprzedać nieruchomości do niej należące. Zlicytowana ma zostać miedzy innymi główna siedziba spółki w Warszawie. Kolejnym sposobem na zwiększenie oszczędności maja być zwolnienia załogi Przewozów Regionalnych. Ponadto prezes spółki ma zamiar wybrać doradcę, który policzy możliwości modernizacji Przewozów Regionalnych. Cały proces ma zostać sfinansowany z środków Agencji Rozwoju Przemysłu.

Obecnie rozważane są dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest regionalizacja, czyli rozbicie jednej dużej firmy na wiele spółek, które będą obejmowały po kilka województw. Innym wyjściem jest wciągnięcie Przewozów Regionalnych w skład spółki PKP Intercity. Oba sposoby zakładają zlikwidowanie długu spółki ze środków publicznych.

Obecnie spółka Przewozy Regionalne należy do 16 samorządów i posiada 31% udział w rynku.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com