TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-09-18 - Czarne chmury nad Ławicą?

Na rozbudowę portu lotniczego Ławica w Poznaniu wydano w sumie 200 mln zł. Niestety, lotnisko traci połączenia, a razem z nimi znika zainteresowanie pasażerów.

reklama


96 mln zł pochłonęła budowa nowego terminalu. Jak tłumaczą przedstawiciele lotniska, to dopiero początek, bowiem czeka go jeszcze ukończenie części biurowej oraz budowa nowej centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa. Stary terminal zostanie zmodernizowany. W połowie 2013 roku zostaną uruchomione stanowiska check-in w nowym terminalu.

Do 2034 roku Ławica ma zwiększyć przepustowość do 3 mln osób (obecnie jest ich 1,5 mln). Idą jednak trudne czasy. Eksperci prognozują, że rynek lotniczy w Polsce będzie przeżywał kryzys. Przy tym nie negują jednak potrzeby inwestowania w lotniska, ponieważ trzeba myśleć daleko w przód. Jednak według niektórych specjalistów, poznański port może być zbyt duży, szczególnie w sytuacji, gdy przewoźnicy będą cięli koszty.

Rozbudowa Ławicy została objęta rządowym rozporządzeniem na Euro 2012, co umożliwiło łatwiejszą drogę do rozpoczęcia prac. Jednak ani radni miejscy, ani rząd nie skonkretyzowali wymagań odnośnie lotniska. UEFA ustaliła jedynie odpowiednią jego przepustowość oraz zabezpieczenia lotniska rezerwowego. Okazuje się, że budując wyłącznie nowe płaszczyzny lotniskowe można było spełnić owe wymagania.

Ławica straciła z zimowego rozkładu lotów między innymi połączenia Ryanaira do Madrytu, Mediolanu, Bolonii oraz Edynburga. Wizzair nie poleci w zimie do Rzymu i Barcelony. Z Poznania pasażerowie nie dotrą także do Bourgas, a już niedługo również na Majorkę i do Oslo. Eurolot uruchomi z Poznania loty do Werony i Popradu. Siatka połączeń Ławicy będzie liczyła w zimie 22 kierunki. Dla porównania, z Balic pasażerowie będą mogli udać się w 37 rejsów lotniczych.

Port w Poznaniu staje coraz mniej atrakcyjny dla mieszkańców miasta. Ich miłość do taniego latania napotyka na przeszkody, a warto zaznaczyć, że ponad połowę ruchu pasażerskiego w Polsce generują tanie linie lotnicze.

Kiepską już sytuację Ławicy może jeszcze pogorszyć nowy port lotniczy w Berlinie - Berlin Brandenburg. Jego otwarcie zaplanowano na październik 2013 roku. Na początku jego przepustowość będzie wynosiła 27 mln pasażerów, a potem do 45 mln.

Z lotnisk w Niemczech korzystało do tej pory około 1 mln pasażerów z Polski. Po otwarciu nowego portu w Berlinie ich liczba może się zwiększyć. Być może stanie się on lotniskiem komunikacyjnym dla mieszkańców Polski zachodniej. To realne zagrożenie dla Ławicy. Tym bardziej, że utrzymanie nowego zaplecza kosztuje, a zyski płyną przede wszystkim ze sprzedaży biletów lotniczych i obsługi pasażerów. Nie trudno się domyślić, że i w tej kwestii jest kiepsko.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com