TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-08-03 - Niska cena wycieczki niekoniecznie korzystna

Jeszcze nigdy na tematy branży turystycznej nie było tak głośno w mediach. Nazwy sześciu biur, które upadły w lipcu pamięta już chyba każdy. Sezon, który miał przynieść biurom urodzajne miesiące przeistoczył się w niezwykle burzliwy i problematyczny.

reklama


Jak ustrzec się przed nieuczciwymi biurami podróży? Czy istnieją w ogóle organizacje, które skutecznie chroniłyby praw konsumentów w tym zakresie? To i wiele innych pytań zadają sobie setki turystów.

Tomasz Rosset z Polskiej Izby Turystyki uspokaja. Jego zdaniem kondycja branży turystycznej jest pod kontrolą. 20 tys. osób, które dało się naciąć na bankrutujące biura podróży to niewiele - mówi. Przestrzega jednak przed kupnem ofert w szaleńczo niskich cenach - Jeśli rabat sięga kilkudziesięciu procent, a cena wycieczki znacznie odstaje od rynkowej, to oferta powinna wzbudzić podejrzenia, a nie zachęcać do kupna.

Według ekspertów mało, który klient biura podróży przed wyborem oferty sprawdza swojego touroperatora. Tak naprawdę turyści nie mają pojęcia komu powierzają swoje pieniądze. Co zresztą potwierdza 12. edycja badania "European Trusted Brands", przeprowadzonego na zlecenie Reader`s Digest, w ubiegłym roku. Nieistniejący już wtedy Orbis znalazł się na 2. miejscu rankingu marek zasługujących na zaufanie. Z kolei Triada, która wysyłała turystów za granicę uplasowała się na pozycji piątej. W kategorii "społeczna odpowiedzialność" Orbis otrzymał 3,88 punktu na możliwych 5, a Triada 3,67.

Okazuje się, że odpowiedzią na pytanie dlaczego tak jest pozostaje zwyczajne lenistwo. Bowiem tuz po spektakularnym upadku Sky Clubu Rejestr Dłużników ERIF BIG zorganizował dwa dni otwarte. Klienci biur mogli wówczas bezpłatnie zasięgnąć informacji o rzetelności płatniczej wybranego touroperatora. Pracownicy rejestru przyznali, że do biura zajrzało zaledwie kilka osób.

Nikt nie chce kupować płatnych raportów. Wywiadownia gospodarcza Verdict, która konstruuje takie sprawozdania i sprzedaje za kilkanaście złotych przyznała, że w tym roku zaledwie 72 osoby były zainteresowane kondycją firm z branży turystycznej.

Tymczasem sprawa jest poważna, bowiem eksperci apelują, że na 8 tys. zarejestrowanych biur podróży, niemal połowa ma problemy w płynnością finansową.

W branży turystycznej nadeszły ciężkie czasy. Jednak trudno oczekiwać od przeciętnego Kowalskiego, że będzie za każdym razem zatrudniał detektywa w celu sprawdzenia wiarygodności biura, z którym jedzie na wakacje. Od lat istnieją właściwe temu organizacje, które za pieniądze tych właśnie podatników miały pilnować wiarygodności tych właśnie firm.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com