TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-03-04 - Sfinks Polska zwiększa przychody

Grupa Sfinks Polska - do której należą sieci Sphinx, WOOK i Chłopskie Jadło - w 2013 r. zwiększyła skonsolidowane przychody ze sprzedaży do 176,65 mln zł z 171,12 mln zł w 2012 r.

reklama


Jednocześnie grupa poprawiła w ubiegłym roku skonsolidowany wynik na działalności operacyjnej o 7,2 mln zł, a skonsolidowany wynik netto o 9,44 mln zł. Oznacza to, że Sfinks w 2013 r. osiągnął skonsolidowany zysk na działalności operacyjnej w wysokości 3,55 mln zł wobec straty -3,66 mln zł rok wcześniej, zaś skonsolidowana strata netto wyniosła w minionym roku -0,55 mln zł wobec -9,99 mln zł w roku 2012.

W czwartym kwartale 2013 r. Sfinks zanotował skonsolidowany zysk netto 0,92 mln zł wobec straty -0,87 mln zł rok wcześniej. Spółka zapowiada dalszy rozwój - na inwestycje w rozbudowę sieci restauracji zamierza przeznaczyć w 2014 roku około 12,7 mln zł.

"Dalszy wzrost rentowności to w dużej mierze wynik konsekwentnie realizowanych zmian organizacyjnych równolegle z prosprzedażowymi. Obecnie franczyza w Sfinksie ma miejsce tylko w sytuacjach, gdy franczyzobiorca ponosi wydatki na inwestycje w lokal. Jeśli inwestycja leży po stronie Sfinksa - restauracja działa w modelu operatorskim, w ramach którego wszystkie przychody i zyski należą do spółki, natomiast operator otrzymuje wynagrodzenie zależne od obrotów lokalu. Zgodnie z tym podziałem otwieramy nowe restauracje, a już działające przekształcamy według tych reguł. Jeszcze na początku ubiegłego roku w ramach naszych sieci działały 54 restauracje operatorskie, a w grudniu 2013 już 87, natomiast liczba restauracji franczyzowych zmniejszyła się w tym okresie z 46 do 21. Do końca pierwszego kwartału planujemy przekształcenie jeszcze 9 restauracji franczyzowych w operatorskie, gdzie całość inwestycji w lokal była realizowana przez naszą spółkę" - komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.

"Zmiany te mają znaczący wpływ na nasze wyniki. Szacujemy, że docelowo rentowność EBITDA restauracji operatorskiej ma wynosić 20%, podczas gdy opłata franczyzowa to 7%. Ponadto, wraz ze wzrostem liczby restauracji operatorskich następuje wzrost przychodów jednostkowych spółki matki, jak też zwiększa się jej udział w skonsolidowanym zysku. Zgodnie z tymi zasadami będzie następował dalszy rozwój sieci" - dodaje Sylwester Cacek.

W 2013 r. Sfinks uruchomiÅ‚ 12 nowych restauracji pod szyldami Sphinx i ChÅ‚opskie JadÅ‚o. Sieć zarzÄ…dzana przez Sfinksa na koniec 2013 roku zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 1 restauracjÄ™ w stosunku do 2012 roku (liczyÅ‚a 109 punktów), gdyż w 2012 roku Sfinks jeszcze zamykaÅ‚ maÅ‚o efektywne lokalizacje. JednoczeÅ›nie na skutek otwarć znacznie wiÄ™kszych restauracji oraz przebudowy i zmian organizacyjnych w już istniejÄ…cych lokalach, liczba krzeseÅ‚ek w sieciach zarzÄ…dzanych przez Sfinks Polska wzrosÅ‚a z 12 222 do 12 824, tj. o okoÅ‚o 5%.

"W 2014 na inwestycje w nowe restauracje i modernizację już istniejących zamierzamy przeznaczyć około 12,7 mln zł. Planujemy uruchomienie w tym roku około 15 nowych restauracji operatorskich oraz nie mniej niż 10 kolejnych restauracji franczyzowych. W dalszym ciągu chcemy rozwijać się w prestiżowych lokalizacjach, w przygotowaniu jest Sphinx w Błękitnym Wieżowcu w Warszawie, ale już prowadzimy rozmowy na temat otwarć w innych atrakcyjnych punktach w stolicy, w Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie. Nasze doświadczenia z centrum Futura Park we Wrocławiu pokazują, że opłacalne jest też uruchamianie restauracji wolnostojących i jest to kierunek, w którym w przyszłości również zamierzamy się rozwijać" - wyjaśnia prezes Sfinksa.

Jak podają przedstawiciele grupy, polityka inwestycyjna, prace nad zmianą struktury sieci i realizowane działania posprzedażowe, jak kampanie marketingowe czy zmiany organizacyjne w restauracjach, przełożyły się na wzrost skonsolidowanego zysku brutto na sprzedaży w Sfinks Polska w 2013 r. do poziomu 25,32 mln zł, czyli o 86% w porównaniu z rokiem 2012. Jednocześnie EBITDA sieci zwiększyła się z 19,23 mln zł do 24,43 mln zł, tj. o 27%. Działania prosprzedażowe i marketingowe znalazły też swoje odzwierciedlenie we wzroście średniego rachunku w największej sieci restauracji zarządzanej przez Sfinks Polska - Sphinx - z 55,56 zł do 60,57 zł.

"Zmiany prowadzone w naszych restauracjach są bardzo pozytywnie odbierane przez klientów. Według badania realizowanego przez Millward Brown w listopadzie 2013 roku dla sieci Sphinx aż 99% klientów tych restauracji jest zadowolonych ze zmian w wystroju, a 86% ze zmian w menu. Badania pokazują również, że Sphinx to marka posiadająca lojalnych klientów i generująca ruch. Aż 56% odwiedzających nasze restauracje przychodzi do nas w ramach zaplanowanego wyjścia. Najczęściej są to spotkania towarzyskie i rodzinne - deklaruje tak 89% klientów restauracji Sphinx" - mówi Sylwester Cacek.

Wyniki za 2013 rok są podane na podstawie informacji z czterech kwartałów. Będą one jeszcze podlegały weryfikacji audytora przed opublikowaniem raportu rocznego za 2013 rok.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com