TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Temat płatności kartami kredytowymi za wycieczki jest mocno eksploatowany szczególnie w środowisku agencyjnym. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz przedstawicielami banków opracowali nowe przepisy dotyczące procedury charge-back w przypadku upadłości biura podróży.
reklama
Zarząd OSAT poinformował o zmianach w piśmie skierowanym do agentów. Poniżej publikujemy jego treść:
Szanowni Państwo,
Drogie Koleżanki i Koledzy,
Pragniemy Państwa poinformować, że organizacje płatnicze VISA i MasterCard wprowadziły nowe zasady procesowania przez Klientów na drodze postępowania chargeback reklamacji składanej za pośrednictwem banków.
Na bazie ubiegłorocznych konsultacji w Ministerstwie Sportu i Turystyki pod patronatem Pani Minister Joanny Muchy oraz Pani Podsekretarz Stanu Katarzyny Sobierajskiej z udziałem wielu przedstawicieli banków oraz wystawców kart Visa i MasterCard oraz naszych Przedstawicieli Zarządu OSAT Artura Grocholskiego, Joanny Kucińskiej i Marka Kamieńskiego, a także innych przedstawicieli branży turystycznej, głos Agentów Turystycznych został uwzględniony przy tworzeniu przepisów dotyczących chargeback.
OSAT wielokrotnie występował w kwestiach niesprawiedliwych działań, dotyczących obciążania Agentów Turystycznych jako odpowiedzialnych za wykonanie usługi turystycznej. Ustawa o usługach turystycznych wyraźnie wskazuje Touroperatora jako odpowiedzialnego za wykonanie imprez turystycznych wobec Klientów, zatem, odpowiedzialność przerzucona na Agenta Turystycznego jest niezgodna z zawartymi w ustawie zapisami.
Mimo, że zmiany przepisów nie były proste do przeprowadzenia, trwały długo, wystawcy kart postanowili dostosować nowe zasady do potrzeb zmieniającego się rynku i aktów prawnych. Gwarantuje to nie tylko bezpieczeństwo Turystom, Agentom Turystycznym, ale przede wszystkim nie będzie dochodzić już do wyłudzeń podwójnych zwrotów z tytułu niezrealizowanej imprezy, jakie miały miejsce. (Klienci otrzymywali zwroty zarówno z chargeback oraz z Urzędu Marszałkowskiego z polisy OC Touroperatora)
Aktualnie przepisy regulują proces chargeback w przypadku upadłości polskich biur podróży:
Przed złożeniem reklamacji w Banku, Klient zobowiązany będzie w pierwszej kolejności do złożenia reklamacji we właściwym Urzędzie Marszałkowskim. Bank ma prawo do rozpoczęcia procedury chargeback dopiero, jeśli Klient otrzyma ostateczną odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą braku zwrotu pełnej lub częściowej kwoty.
Jednocześnie pragniemy przypomnieć, iż proces chargeback (czyli obciążenia zwrotnego), jest możliwy wyłącznie w przypadku, gdy transakcja dotyczy płatności kartą (nie dotyczy to przelewu, przelewu z karty).
Mamy nadzieję, że w dobie rozwoju płatności dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych, zmiana przepisów jest korzystna dla funkcjonowania branży turystycznej. Dzięki Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Agentów Turystycznych OSAT, które w tym zakresie jako pierwsze zauważyło konieczność szybkich zmian w procesie chargeback, jest to duży krok w kierunku regulacji funkcjonowania branży turystycznej.
Wierzymy także, że w ślad za wystawcami kart Ministerstwo Sportu i turystyki zauważy konieczność skrócenia okresu zgłaszania roszczeń z OC niewypłacalnego Touroperatora. Szybkie zmiany zasad regulujących naszą branże, przede wszystkim mają na celu bezpieczeństwo naszych Klientów, ale również odbudowę zaufania do uczciwych biur podróży, którym zleży na stabilności branży turystycznej.
Z turystycznym pozdrowieniem
Zarząd OSAT
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami