TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Co powiedzieć nieletnim próbującym kupić alkohol, jak rozmawiać z trudnym klientem, jakich argumentów użyć, by przekonać go do swoich racji - tego mogą nauczyć się sprzedawcy alkoholu podczas szkoleń organizowanych przez Kompanię Piwowarską. W tym roku w kilkunastu miastach Polski zostanie przeszkolonych prawie 600 osób.
reklama
Serwowanie zimnego piwa spragnionym klientom może się wydawać czystą przyjemnością. Jednak praca wcharakterze barmana, kelnera czy sprzedawcy alkoholu w ogródkach piwnych lub podczas masowych imprez nie obywa się bez trudnych i stresujących sytuacji. Każdego dnia - zwłaszcza wsezonie letnim - sprzedawcy spotykają się z problemem nieletnich próbujących kupić alkohol. Tymczasem zgodnie z obowiązującą ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi za sprzedaż lub podawanie alkoholu nieletnim grożą wysokie sankcje finansowe oraz możliwość pozbawienia sprzedawcy koncesji na sprzedaż napojów alkoholowych na okres od 3 do 5 lat.
Pomimo obowiązujących regulacji prawnych nie wszyscy sprzedawcy proszą młodo wyglądające osoby o okazanie dowodu tożsamości. Taka sytuacja może wynikać z faktu, że młodzież stosuje różne fortele, by kupić alkohol. Często sprzedawcy brakuje motywacji, by odmówić, bowiem jest przekonany, że jeżeli nie w tym, to w innym sklepie nieletni bezkarnie kupią pożądany trunek.
Wspierając sprzedawców, a jednocześnie realizując jeden z 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju, dotyczący odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji alkoholu, Kompania Piwowarska prowadzi szkolenia pod hasłem "Jak skutecznie odmawiać nieletnim". Zostały one opracowane jako
2-godzinny warsztat, podczas którego sprzedawcy poznają praktyczne metody radzenia sobie znieletnimi usiłującymi kupić alkohol.
- Szkolenia dla sprzedawców mają ogromne znaczenie z punktu widzenia komunikatu, jaki trafia do młodzieży podczas imprezy. To ważne, aby młodzi ludzie otrzymali czytelny przekaz, że alkohol nie jest przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 18 lat - tłumaczy Jerzy Rządzki, trener umiejętności psychoedukacyjnych z Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej w Zielonej Górze, prowadzący szkolenia. - Mam nadzieję, że dostarczą one wiedzy nie tylko na temat tego, jak odmawiać nieletnim, ale także jak zorganizować bezpieczną imprezę.
Spotkania z trenerem są bezpłatne i zostały opracowane szczególnie z myślą o sprzedawcach obsługujących tegoroczne Juwenalia, sponsorowane przez markę Lech. Każdy uczestnik podczas praktycznych ćwiczeń uczy się, jak radzić sobie w trudnej i stresowej sytuacji, gdy nieletnie osoby próbują kupić alkohol, jakich argumentów użyć i jak zachować asertywną postawę. Na koniec sprzedawcy otrzymują certyfikat potwierdzający zdobytą wiedzę i umiejętności. Uczestnicy bardzo pozytywnie oceniają szkolenia i doceniają ich praktyczny aspekt.
- Najlepiej zapamiętałem scenki z udziałem nachalnych klientów, które pokazywały, jak mamy się zachowywać, kiedy np. nie mają dowodu osobistego. Szkolenia były bardzo przydatne, na pewno je wykorzystam - opowiadał Paweł Jaworek, jeden z uczestników.
Cykl warsztatów rozpoczął się w maju i potrwa do końca lata. Łącznie w tym roku zostanie przeszkolonych prawie 600 osób, zaś w roku ubiegłym szkoleniem zostało objętych 500 sprzedawców.
- Nasze ubiegłoroczne doświadczenia pokazały, jak ważną rolę odgrywają te szkolenia, dlatego chcemy je kontynuować i poszerzać krąg odpowiedzialnych sprzedawców alkoholu. Jednocześnie pragniemy, by na imprezach, gdzie sprzedawane są marki Kompanii Piwowarskiej, standardem było okazywanie dowodu tożsamości przez wszystkie młode osoby, jeszcze zanim barman zdąży o niego poprosić. Taka współpraca sprzedawców alkoholu z klientami będzie kluczowa w ograniczeniu dostępu nieletnich do alkoholu, na czym nam bardzo zależy - mówi Katarzyna Radecka, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.
Relację ze szkolenia można obejrzeć tutaj:
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami