TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-04-08 - Ile kosztuje kawiarnia?

Założenie kawiarni jest jednym z najpopularniejszych pomysłów Polaków na własny biznes. Przyjrzyjmy się czy faktycznie jest to taki dobry interes.

reklama


Koszt prowadzenia kawiarni w dobrym punkcie dużego miasta to około 100 tys. zł. miesięcznie. Żeby wyjść na swoje trzeba więc sprzedać wiele kaw.

Lokalna, nieźle prosperująca osiedlowa kawiarnia ma około 50-70 klientów dziennie. Kawiarnia przy stacji benzynowej, sprzedaje średnio ponad 100 kubków kawy dziennie.

Żeby wyjść na swoje, kawiarnia musi zarabiać nie tylko na kawie, ale i na napojach, sokach, jedzeniu. Polski rynek jest zdominowany przez małe, lokalne kawiarnie i cukiernie. Z sieciówek korzystają głównie mieszkańcy dużych miast.

Kawiarniany biznes jest kapryśny i sezonowy. Jedynie kawiarnie w centrach handlowych mają klientów przez cały rok. W pozostałych widoczna jest znaczna obniżka liczby klientów w trakcie zimy.

Do niedawna kawiarnie stosowały dwie stawki VAT na kawę. Kawę bez mleka sprzedawano z 23 procentową stawką VAT a z mlekiem już z 8 procentową.

Minister finansów postanowił ukrócić ten proceder i od kwietnia 23 procentowy VAT obejmuje wszystkie napoje z domieszką kawy lub herbaty. Duże sieci wzięły podwyżkę na siebie, małe kawiarnie podniosły ceny średnio o 0,5-1 zł.

Mniej więcej połowa ceny kubka kawy to marża właściciela. Spora część tych pieniędzy idzie na czynsz, prąd, pensje pracowników czy darmowe gazety.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com