TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2012-11-20 - TUI: podpisali, ale nie sprzedają?
Ponieważ temat TUI nie wygasa, do czego przyczynia się sam organizator kolejnymi promocjami, sprawdziliśmy ile biur podpisało umowy agencyjne. Dla porównania dysponujemy listą agentów z lutego 2012 roku, co pozwoli ocenić jak wiele agencji zdecydowało się kontynuować współpracę z tym organizatorem.
reklama
Obecnie na stronie TUI jest wymienionych 691 biur agencyjnych. Agenci zostali jednak wyrzuceni do osobnego pliku PDF i podzieleni na 3 kasty: partnerzy strategiczni, partnerzy handlowi PLUS i partnerzy handlowi. Sam sposób dodania listy agentów jest bardzo mało widoczny dla klienta. Do tego dopisano "Nie znalazłeś biura w okolicy? Zadzwoń, a nasz konsultant Ci pomoże znaleźć najbliższy punkt sprzedaży oferty TUI" i numer na ogólną infolinię, której menu wyboru telefonicznego zaczyna się od "Informacje o ofercie lub założenie rezerwacji wybierz 1".

Z punktu widzenia promocji sieci sprzedaży już samo umieszczenie danych w PDF jest karygodne - wiele osób dziś boi się ściągać pliki. Poza tym forma PDF jest nieinteraktywna i trudno w niej się szuka, zwłaszcza, że nie pogrupowano agentów wg. miast, a wg. kast w pierwszej kolejności.
Wracając do danych liczbowych w poszczególnych kastach jest odpowiednio biur: partnerzy strategiczni (173), partnerzy handlowi PLUS (123) i partnerzy handlowi (395) - łącznie 691 biur.
My natomiast dysponując listą agentów z początku lutego 2012 możemy podsumować, iż znajduje się na niej ok. 756 biur agencyjnych. Zatem sieć sprzedaży TUI skurczyła się o około 8%, co jest zgodne z wstępnymi deklaracjami p. Piotra Haładusa z TUI Poland, który 2 listopada mówił o około 90% podpisanych umów.
Sami dysponując listą "starych" agentów rozesłaliśmy do nich zapytanie, czy podpisali umowę z TUI i jak ją komentują. Spłynęło kilkadziesiąt odpowiedzi. Blisko 20% z nich mówiło o niepodpisaniu umowy - to normalne, że Ci zbulwersowani nową umową agenci odpowiedzieli najchętniej. Kilka procent odpowiedzi wykluczyło firmy ze statystyki, jako że TUI rozwiązało z nimi umowę wcześniej lub też sami zakończyli działalność. Ponad 60% odpowiedzi potwierdziło podpisanie umowy. Najciekawszą grupę ponad 13% stanowiły biura, które niepytane zapowiedziały, że umowę podpisały, ale TUI będą sprzedawać, albo w ostateczności, albo np. na żądanie klienta.
W obecnej sytuacji, gdy trwa kolejna promocja TUI omijająca agentów - First Minute z bezpłatna gwarancją stałości ceny przy rezerwacji przez www/CC - trudno oczekiwać, iż stosunki TUI z agentami się poprawią. Mała liczba agentów jaką firmą straciła dając bardzo niekorzystną dla agentów umowę dowodzi niestety jej siły na rynku. Z drugiej strony pojawiają się głosy, iż sytuacja firmy jest niejasna. Straty finansowe w latach ubiegłych, silna promocja także cenowa (kosztem agentów) i próby brania pieniędzy od agentów oraz turystów (w formie przedpłat 100% na First Minute) mogą świadczyć, iż firma potrzebuje gotówki.
Źródło: Centrum Prasowe TUR-INFO.PL
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami