TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-11-15 - Scania przetestuje autokary w tunelu klimatycznym

Scania zainwestowała 400 milionów koron szwedzkich w tunel do badań aerodynamicznych, w którym zarazem można prowadzić próby autobusów czy ciężarówek w różnych warunkach klimatycznych.

reklama


W nowym obiekcie, znajdujÄ…cym siÄ™ w centrum badaÅ„ i rozwoju w Södertälje, konstruktorzy mogÄ… przeprowadzać testy pojazdów w ekstremalnych warunkach klimatycznych nie ruszajÄ…c siÄ™ z miejsca. RozwiÄ…zanie to pozwoli na skrócenie czas niezbÄ™dnego na badania. Znaczna część prób prowadzonych wczeÅ›niej w różnych częściach Å›wiata, bÄ™dzie mogÅ‚a zostać przeprowadzona w kontrolowanym Å›rodowisku panujÄ…cym w tunelu. Przyspieszy to rozwój nowych produktów.

"Ten unikalny obiekt pozwoli nam zaoszczędzić paliwo i obniżyć emisję spalin" - wyjaśnia Harald Ludanek, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Scania. "Na ograniczeniu konieczności jazdy w złych warunkach: w deszczu, śniegu i kurzu skorzystają również kierowcy testowi. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa" - dodaje.

W tunelu mogą panować temperatury od -35 do +50oC oraz wilgotność od 5 do 95%. System rozprowadzania powietrza jest wyposażony w armatki śnieżne, które mogą symulować różne rodzaje opadów. W tunelu może również na żądanie "padać deszcz". Regulować można nie tylko jego intensywność, ale też wielkość kropel. Dodając do deszczówki barwnik widoczny w promieniach ultrafioletowych, można zaobserwować jak krople i kurz osiadają na kabinie i gdzie się gromadzą. Wszystkie koła testowanego pojazdu spoczywają na rolkach. Dzięki temu technicy mogą symulować jazdę z prędkością dochodzącą do 100 km/h.

Badania prowadzone w tunelu będą sprawdzać, jak poszczególne podzespoły zachowują się w niskich i wysokich temperaturach. Jak pojazd opływa deszcz, jaka jest widoczność przy różnych typach opadów oraz co dzieje się gdy na szybach osiada mróz. Będą możliwe pomiary hałasu spowodowanego opływem powietrza oraz obserwacje, gdzie dostaje się i gromadzi kurz.

"Ciężarówki i autobusy Scania sÄ… zaprojektowane, aby tak samo dobrze pracować w różnych warunkach klimatycznych" - komentuje Christer Ramdén, który zarzÄ…dza testami pojazdów. "Za każdym razem gdy wchodzimy na nowy rynek czy do nowego segmentu zadaÅ„, który stawia wysokie wymagania ze wzglÄ™du na panujÄ…ce warunki, upewniamy siÄ™, że nasze pojazdy sprostajÄ… wyzwaniu" - komentuje

Prace przy budynku mierzącym 25 metrów wysokości ruszyły w 2011 r. i zostały zakończone w 2013. Potem trwały kompleksowe testy obiektu. Jest na tyle duży, że pomieści zarówno ciężarówki, jak i autobusy. Odpowiednia do rozmiarów tych pojazdów jest dysza wytwarzająca wiatr. Ma powierzchnię 13 m2, a wydmuchiwany przez nią strumień powietrza przepływa wokół badanych pojazdów i jest zasysany przez wentylator, który kieruje go do górnej części budynku.

Tunel pozwala w środku lata prowadzić badania w arktycznych warunkach i wytwarza nieznośny upał, gdy za oknem panuje trzaskający mróz. Przede wszystkim jednak umożliwia próby ujednolicone i powtarzalne, w dobrze udokumentowanych warunkach zgodnych z rzeczywistymi, jakie panują na drogach w różnych częściach świata oraz przy wykonywaniu różnego rodzaju prac.

Przeprowadzane testy uwzględniają różne potrzeby badawcze



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com