TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-01-30 - Zagraniczni przewoźnicy na polskich torach?

Komisja Europejska przedstawiła IV pakiet kolejowy. Jego założeniem jest otwarcie wolnego rynku dla europejskich połączeń kolejowych.

reklama


Dokument mówi, że od 2019 r. każdy unijny przewoźnik będzie miał prawo oferować swój rozkład w dowolnym państwie UE. Chodzi o oddzielenie infrastruktury kolejowej, spółek zarządzających siecią linii od operatorów.

KE podkreśla również korzyści dla pasażerów. Konkurencja zmusi bowiem przewoźników do podwyższenia jakości usług oraz obniżenia cen.

Niektóre państwa bardzo sceptycznie są nastawione do proponowanych zmian. Główną obawą jest to, że ich rynki mogą zostać przejęte przez bogatszych przewoźników z zewnątrz.

Nowym przepisom sprzeciwiają się Hiszpanie, Grecy, Irlandczycy i państwa nadbałtyckie. Plany Brukseli najbardziej nie podobają się jednak Francuzom. We Francji bowiem z pieniędzy publicznych rozbudowano imponującą, liczącą 2037 km sieć szybkich kolei. Monopolistą jest tam firma SNCF, która bardzo dużo zarabia na trasach TGV. Po wejściu w życie nowego prawa zyski te mogą firmie odebrać np. Niemcy.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com