TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-05-30 - Google szkodzi hotelom opiniami

Od kilku lat można oceniać obiekty na mapach google. Na początku były to tylko wpisy indywidualne, jednak po uruchomieniu przez Google swojego systemu społecznościowego Google+, ocena dokonywana jest poprzez profil G+. Oceny są w skali od jednej do pięciu gwiazdek. Niestety system ten jest dość mocno ułomny i można odnieść wrażenie, że jego rozwój zatrzymał się w miejscu.

reklama


Dla hoteli i restauracji oceny te są o tyle ważne, że są one pokazywane w postaci gwiazdek oraz cyfry (z jednym miejscem po przecinku) wszystkim wyszukującym informacji - zarówno na mapach google, ale także normalnie w wyszukiwarce





Jak widać oceny ogólnie nie są wysokie (nawet hotele dobrych sieci miewają oceny na poziomie 3.X), to jednak przy wyszukiwaniu informacji przez turystę wartości ocen mogą wypływać np. na to który hotel obejrzymy pierwszy.

Opinie w systemie Google są prowadzone jeszcze w podwójnym standardzie - dla starszych są to wpisy anonimowe, a dla nowych są to już opinie powiązane z profilem Google+. Jako, że usłyszeliśmy o możliwości dorobienia sobie poprzez ocenianie firm na swoim profilu, zainteresowaliśmy się opiniami, które posiadają hotele.

W Krakowie szczególnie zainteresowały nas opinie hoteli (przyjęliśmy kryterium minimum 10 ocen):
Hotel Andel's 4.6 (13 ocen)
Hotel Wawel 4.7 (29 ocen)
Hotel Kossak 4.8 (23 ocen)
Na nasze zapytanie hotele nie skomentowały swoich bardzo dobrych ocen, ani także braku lub podjęcia działań na tym polu.

Niestety jakość tych opinii pozostawia wiele do życzenia. Po pierwsze jest wśród nich ponad 30% opinii anonimowych w postaci starych wpisów bez dowiązania do konta G+. Wpisy takie, zwłaszcza bez żadnego tekstu, w obecnej sytuacji winny w ogóle zostać usunięte z uwagi na całkowity brak weryfikacji tego kto je dodał.

Jednak także nowsze wpisy związane z kontami G+ budzą nieufność - można znaleźć tam wiele osób, których profil wydaje się być fikcyjny (brak aktywności lub np. kilka ocen w jednym czasie) lub osoby, których profil jest uzupełniony o dziwne oceny - np. dla osoba z Krakowa oceniająca jednocześnie wiele hoteli z Krakowa oraz takie punkty jak np. sklepy spożywcze, czy centrum handlowe.

Kolejną dziwną kategorią są pomyłki np. dla Hotelu Wawel: Wawel - trzeba przyjść i zobaczyć nie można tego opisać w paru zdaniach, nie Wawel! Przychodzę tam co tydzień na spacery ze znajomymi, naprawdę warto! ... . Autorka najwyraźniej nie zauważyła, że pisze opinię do Hotelu Wawel, a nie do Zamku Wawel. I takich prawdopodobnie mylnie wpisanych opinii jest kilka wśród 29 ocen obiektu.

Patrząc zatem uczciwie na te opinie nie sposób oprzeć się wrażeniu, że to hegemonowi internetu "się nie udało". W prawdzie na profilu obiektu jest także odesłanie do innych opinii o obiekcie pod hasłem "Opinie z internetu", jednak są tam tylko wybrane serwisy (widać booking.com, hotel.info, odkryjpolske.pl, hotele.pl, czy trivago.es).

Patrząc teraz poza Google sprawdziliśmy opinie o w/w obiektach na serwisie tripadvisior.com - każdy z tych hoteli posiada tam rozbudowaną bazę ocen. Najmniej ma Hotel Wawel - "tylko" 288, Hotel Kossak ma 762 opinie, a Hotel Andel's Kraków ma 1037 opinii.

Chyba trudno o lepszy komentarz do opinii w Google - wprawdzie względy strategiczne nie pozwalają gigantowi na razie zrezygnować z promowania G+, jednak najrozsądniej, aby Google z czasem dopuścił tutaj opinie partnerów lub po prostu je zlikwidował, bo nie dość, że nie wnoszą one zbyt wiele to jeszcze mogą wprowadzać w błąd, bo łatwo nimi przy tak małych liczbach opinii manipulować.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com