TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Grupa kapitałowa Orbis opublikowała skonsolidowany raport kwartalny.
reklama
Wyniki pierwszego kwartału 2013 r. odzwierciedlają niekorzystne tendencje w gospodarce. Warto jednak podkreślić, że poziom wskaźników osiągniętych w pierwszym kwartale nie ma istotnego wpływu na wynik uzyskany w skali dwunastu miesięcy, ponieważ zwykle stanowi mniej niż 10% wartości EBITDA w całym roku. W związku z tym, Orbis zwykle prognozuje trend po zakończeniu pierwszego półrocza.
Na niekorzystne wyniki sektora hotelowego w pierwszym kwartale wpływ miało kilka czynników o charakterze jednorazowym lub odwracalnym. Po pierwsze, niestabilna sytuacja makroekonomiczna skłaniała klientów korporacyjnych do podejmowania decyzji o odwołaniu lub przesunięciu w czasie niektórych imprez (MICE) w oczekiwaniu na poprawę warunków na rynku. Biorąc pod uwagę przewidywania wielu analityków, druga połowa roku powinna przynieść ożywienie gospodarcze.
Po drugie, z uwagi na niski poziom popytu w okresie zimowym w Polsce, duże linie lotnicze zawiesiły wiele regularnych połączeń, które zostały w większości wznowione w kwietniu. Po trzecie, negatywny wpływ na wyniki pierwszego kwartału miał kalendarz dni wolnych od pracy (w tym Świąt Wielkanocnych).
Przesunięcie kilku milionów złotych przychodów z marca na kwiecień znacząco wpłynęło na wskaźniki finansowe Spółki (z uwagi na niską bazę przychodów w pierwszym kwartale). Pomimo niekorzystnego otoczenia gospodarczego (w tym obniżenia prognozowanego PKB w roku 2013), łączne przychody Grupy Hotelowej Orbis w pierwszym kwartale 2013 r. były satysfakcjonujące i wyniosły 119, 4 mln zł ujęciu "like-for-like".
Spółka zareagowała na zmieniające się warunki rynkowe. Dla zrównoważenia niekorzystnych zmian w segmencie imprez firmowych i konferencji (MICE), Orbis bardziej skoncentrował się na klientach indywidualnych i grupach podróżujących w celach turystyczno-wypoczynkowych.
Jednocześnie, w pierwszym kwartale roku, gdy polska gospodarka spowalniała, Spółka rozpoczęła wdrażanie strategii ukierunkowanej na wzrost wolumenu sprzedaży w celu zwiększenia udziału w rynku. Orbis kontynuował także proces restrukturyzacji realizowany na obu poziomach, tj. zarówno w hotelach, jak i w Biurze Zarządu (gdzie jego wdrażanie rozpoczęto w marcu br.). Wprowadzane zmiany przyniosą korzyści po stronie kosztów w nadchodzących miesiącach.
W pierwszym kwartale 2013 r. Spółka z sukcesem kontynuowała realizacjęstrategii "asset light".Orbis sfinalizował transakcję sprzedaży hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem za cenę 56,4 mln zł z jednoczesnym zawarciem umowy franczyzy. Dzięki podpisaniu tych umów Orbis zyskał partnera biznesowego z doświadczeniem w branży hotelowej, które daje szansę na sukces rynkowy hotelu.
W celu zwiększenia udziału w rynku, Orbis w pierwszych trzech miesiącach 2013 r. powiększył sieć o trzy hotele działające zgodnie z modelem "asset light". Mercure Piotrków Trybunalski, Mercure Krynica Zdrój Resort & SPA oraz ibis Styles Wałbrzych oferują gościom łącznie 268 pokoi. W najbliższych miesiącach Spółka planuje kolejne otwarcia hoteli na podstawie umów franczyzy lub zarządzania. Ten kierunek rozwoju jest nadal priorytetem dla Grupy Hotelowej Orbis.
Z pełną wersją sprawozdania Orbisu można zapoznać się poniżej.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami