TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-07-21 - Agencie zastanów się kogo sprzedajesz

Od dawna wiadomo, że wszelkie usługi opłacone kartą kredytową można reklamować. Niestety od niedawna korzystając ze złej passy w branży turystycznej zaczęto wykorzystywać ten fakt do promocji kart kredytowych. Nie dzieje się to wprost - po upadku Sky Clubu informacje PR o tym pojawiły się za sprawą m.in Open Finance i Expandera.

reklama


Kiedy opisywaliśmy sprawę tych informacji, bardzo wiele osób było zbulwersowanych takim obrotem sprawy, co widać wyraźnie po kilkudziesięciu komentarzach pod tekstem Agenci zapłacą za bankructwo Sky Clubu.

Jednak tak na prawdę chargeback szkodzi tylko agentom, a sprzyja touroperatorom. Zwłaszcza słabszym lub bardziej podejrzanym touroperatorom!

Po obecnej promocji wiedzy, że chargeback zwraca nabywcy pieniądze za niezrealizowaną usługę, turysta może spokojnie po prostu kupić wycieczkę dowolnego podejrzanego/nieznanego touroperatora, zapłacić za nią kartą, a potem spać spokojnie. Właściwie nawet reklamację na standard usług wykonanych na imprezie może próbować tą samą drogą wykonać...

O ile problemu nie będą mieć sami touroperatorzy (bo płatność kartą to zabezpieczenie przed upadkiem, a ewentualnemu bankrutowi już wszystko jedno), to agenci, którzy ich sprzedają mogą za nieswoją sprawą popaść w długi. W Polsce presja na ceny jest tak wysoka, że wielu klientów woli zaoszczędzić przy płaceniu i zaryzykować podróż z nieznaną firmą. Oczywiście zmienia się to w lawinę żali pod adresem branży po nieudanych wakacjach, ale nie mniej przy płaceniu cena bywa najważniejsza.

Jedyną dostępną obroną agenta jest tylko brak możliwości zapłaty kartą - co przez agentów może zostać różnie wytłumaczone. Nieoficjalnie usłyszeliśmy, że dla organizatorów uznanych za mniej pewnych podaje się klientowi wyjaśnienie, że albo rozliczenia się gotówkowe, albo że pieniądze muszą być przelane niezwłocznie do organizatora, a terminal powoduje zbyt duże opóźnienie (dobrze wtedy wskazać wpłatomat lub bank z którego się korzysta na koniec dnia, bo klienci pytają co w takim razie się robi z gotówką).

Rozwiązaniem znanym z bardziej agresywnych środowisk biznesowych, niestety opłacalnym finansowo tylko dla większych agentów, jest stworzenie osobnej firmy z własna osobowością prawną, która będzie obsługiwać płatności. Jest to rozwiązanie skomplikowane i drogie (osobna spółka, wymagana stała obsługa księgowa, pomoc prawno-księgowa przy uruchamianiu całości), ale gwarantuje, iż spółka-matka nie straci na rezerwacjach kartą.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com