TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Overbooking to praktyka bardzo często stosowana przez przewoźników lotniczych. Dopuszczają oni do sprzedaży większej liczby rezerwacji, niż dostępnych miejsc w samolocie.
reklama
Nie ma w tym, więc nic dziwnego, że przewoźnik nauczony doświadczeniem, zakłada, że część osób i tak, czy to z przyczyn losowych, czy innych powodów nie pojawi się na lotnisku. Jeśli tak się zdarzy to linia zarobi podwójnie na części miejsc w samolocie, a do tego zyska pewność, że wszystkie miejsca zostaną zapełnione, bo przecież nie ma nic mniej opłacalnego, niż latanie z pustymi fotelami.
To właśnie m.in. zysk z overbookingu pozwala liniom lotniczym obniżać ceny biletów.
W przypadku, gdy w dniu wylotu na lotnisku stawią się wszystkie osoby, posiadające rezerwację, mamy do czynienia z bumbingiem. Bumbing to sytuacja, w której przewoźnik jest zmuszony odmówić części osobom wstępu na pokład. Paradoksalnie niedoszli pasażerowie mogą wyjść z całej sytuacji bogatsi nie tylko o niespodziewane wrażenia.
Dla jednych taka nieoczekiwana zmiana planów to niemiłe zaskoczenie. Inni uczynili z "polowania" na overbooking swego rodzaju sport, sposób na podróżowanie. Celowo wyszukują połączenia, w przypadku których występuje duże prawdopodobieństwo overbookingu, by, gdy nadarzy się okazja, zostać "zbumpowanym" na ochotnika.
Przyczyna jest prosta, choć bumping jest swego rodzaju nieczystą zagrywką w wykonaniu linii lotniczych, to jego "ofiarom" przysługuje rekompensata i jeśli tylko wiedzą, jakie są ich prawa mogą dużo zyskać.
Internetowe Centrum Lotnicze Sky4Fly przedstawia listę najważniejszych form zadośćuczynienia stosowanych przez linie lotnicze, w przypadku bumbing.
Po pierwsze odszkodowanie. Jeśli cała sytuacja ma miejsce na terenie Unii Europejskiej lub linia lotnicza pochodzi z kraju członkowskiego, przysługuje nam odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 Euro. Linie spoza UE kierują się własnymi zasadami.
Wiele zależy od tego, z jakim opóźnieniem wiąże się konieczność lotu innym połączeniem. Jeśli odlecimy dopiero następnego dnia lub jeszcze później, linia lotnicza zarezerwuje nam hotel i zapewni wyżywienie. W przypadku mniejszych opóźnień na udogodnienia możemy liczyć na samym lotnisku (np. przeniesienie do poczekalni VIP).
Możliwe także, że zamiast lotu w klasie ekonomicznej, za którą pierwotnie zapłaciliśmy, trafimy do luksusowej klasy biznes. Niektóre linie lotnicze zbumbowanym pasażerom dodają rekompensaty, w postaci gotówki lub voucherów.
Eksperci ze Sky4Fly przypominają, aby przed udaniem się na lotnisko dobrze zapoznać się z regulaminem przewoźnika, u którego zarezerwowaliśmy lot. Da nam to możliwość negocjacji jak najlepszych warunków odstąpienia od wejścia na pokład samolotu.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami