TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-05-13 - Kto odnowił gwarancję?

13 maja weszły życie nowe przepisy dotyczące sum gwarancji dla biur podróży. Postanowiliśmy sprawdzić czy biura, którym gwarancja ubezpieczeniowa kończy się w maju podjęły decyzję o zakupie nowych ubezpieczeń.

reklama


W maju dobiegają końca dotychczasowe gwarancje następujących organizatorów:



Spośród tych organizatorów, zakup nowych gwarancji potwierdziły:


Biura, które przedłużyły gwarancję ubezpieczeniową przed 13 maja, mogły to zrobić jeszcze na starych zasadach. Pracownicy BP Partner informują, że rozmowy w sprawie przedłużenia gwarancji są prowadzone i na dniach nowe ubezpieczenie powinno zostać podpisane.

13 maja, a wiec już na nowych zasadach swoją gwarancję zakupiło Ecco Holiday, któremu dotychczasowa gwarancja kończyła się w czerwcu. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, gwarancja ubezpieczeniowa biura podróży Ecco Holiday opiewała będzie na kwotę ponad 14 milionów złotych, więc będzie mniejsza od dotychczasowej, bowiem dotąd Ecco dysponowało gwarancją na kwotę 6,378 mln euro. "Wprowadzenie nowych przepisów pokryło się w naszym przypadku z terminem wygaśnięcia obecnej gwarancji ubezpieczeniowej. Tak więc nowy sezon letni rozpoczniemy na nowych warunkach ubezpieczenia i według nowych stawek, a jednak kwota nowej gwarancji będzie o połowę mniejsza od dotychczasowej. Wynika to z faktu, że wysokość wcześniejszej polisy szacowana była w odniesieniu do wyników za rok 2011, kiedy mieliśmy zupełnie inną skalę działalności w produkcie czarterowym. Przychody były wysokie, koszty ogromne, ryzyko operacyjne duże. W ubiegłym roku zmieniliśmy profil, kierunek i skalę działalności. Zmniejszyły się przychody, lepiej zarządzaliśmy kosztami, ryzyko zostało zminimalizowane, spółka przyniosła oczekiwane zyski. Poprawiła się kondycja finansowa i rentowność całego przedsiębiorstwa. Wcześniejsze przepisy dotyczące gwarancji nie uwzględniały aktualnej kondycji firmy, co oznaczało dla nas konieczność utrzymania wysokiego ubezpieczenia, niewspółmiernego do ryzyka operacyjnego. Na ten fakt zwrócił także uwagę biegły rewident, który w ubiegłym miesiącu badał sprawozdanie finansowe spółki za rok 2012. Wskazał on nazbyt wysoki koszt ubezpieczenia, zupełnie nieadekwatny do naszych potrzeb. Teraz, według nowego rozporządzenia, najwyższe ubezpieczenie zapłacić będą musieli ci touroperatorzy, którzy zajmują się masową turystyką czarterową i to ich finansowo obciąży najbardziej." tłumaczy Grzegorz Płókarz, Prezes Zarządu Ecco Holiday Sp. z o.o.
Nowa gwarancja ubezpieczeniowa obowiązywać będzie od 20 czerwca 2013 roku. Klientów, którzy wykupią wakacje do tego czasu, chronić będzie poprzednia polisa na kwotę 28 mln zł.

Także biuro Grecos Holiday poinformowało o podniesieniu swojej kwoty gwarancyjnej do kwoty 20 milionów złotych. Ubezpieczenie jest ważne do 16.09.2013 roku.

Nie wszyscy organizatorzy niestety podchodzą rzetelnie do terminów składania gwarancji ubezpieczeniowych w urzędach marszałkowskich. W marcu była dość głośna sprawa odnośnie biura Citron Travel, które przedstawiło swoją gwarancję ubezpieczeniową ze sporym opóźnieniem. Została nawet rozpoczęta procedura wykreślenia biura z rejestru organizatorów, która po przedstawieniu gwarancji została umorzona. Prezes spółki tłumaczył, iż opóźnienie było zaangażowaniem w uzyskanie gwarancji trzech banków i niewłaściwym przepływem informacji pomiędzy nimi.

W reakcji na tę i inne podobne sytuacje prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych wystosował list, o którym pisaliśmy w artykule OSAT: Urzędy nie przestrzegają ustawy turystycznej Urzędy nie przestrzegają ustawy turystycznej.

Z uwagi na działania MSiT ten sezon będzie z pewnością określał dalsze kierunki rozwoju branży. Kolejne nakładanie obciążeń na biura turystyczne, zamiast właściwej kontroli i rzetelnego podejścia urzędników do ustanowionego prawa dowodzi, iż wciąż nie umarła idea odpowiedzialności zbiorowej. Zamiast rzetelnej kontroli podmiotów działających na rynku i postawienia im racjonalnych wymagań co do wypłacalności/wiarygodności finansowej, urzędnicy wolą po prostu obciążyć równo wszystkich zakładając, iż będzie więcej upadłości.

Planowany fundusz jest ukoronowaniem takiego myślenia, gdzie wszyscy - w tym większość dobrych, płacą za mniejszość - tych złych. Może to spowodować, że wielu w trudnej sytuacji nie będzie kończyć działalności zamykając ją (ze stratą lub likwidacją firmy, ale bez uszczerbku dla większej liczby klientów), lecz wybierze drogę "do ostatniej szansy" i w konsekwencji zbankrutuje z hukiem.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com