TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-09-05 - Lufthansa uziemiona - na co mogą liczyć pasażerowie?

We wtorek rozpoczął się kolejny strajk personelu pokładowego niemieckiej linii lotniczej. Z tego powodu z rozkładu wypadły m.in. połączenia pomiędzy Frankfurtem nad Menem czy Monachium a Warszawą czy Krakowem. Polsko-Niemieckie Centrum Informacji Konsumenckiej wyjaśnia, na co mogą liczyć podróżni w razie odwołania lotu.

reklama


W przypadku odwołania lotu nasze prawa kształtują się w zależności od tego, czy lot miał być częścią zorganizowanej przez biuro podróży wycieczki, czy też bilet lotniczy kupiliśmy we własnym zakresie. W pierwszym przypadku w razie problemów zawsze musimy zwrócić się po pomoc do organizatora wycieczki. Jeżeli w wyniku strajku nasza podróż opóźniła się o więcej niż cztery godziny, możemy po powrocie domagać się zmniejszenia ceny wycieczki. Natomiast w drugim przypadku nasze żądania kierujemy do linii lotniczych.

W razie posiadania odrębnego biletu na odwołany lot możemy się domagać od linii lotniczej zorganizowania transportu zastępczego na porównywalnych warunkach. Z powodu strajku personelu pokładowego z reguły nie będzie jednak to możliwe. W takim wypadku możemy poprosić o zmianę daty lotu na późniejszą lub całkowicie zrezygnować z podróży i żądać zwrotu ceny biletu.

"W pierwszej kolejności należy zwrócić się do linii lotniczych z pytaniem, czy w związku z odwołaniem lotu będzie zapewniony lot alternatywny", radzi Katarzyna Trietz, dyrektorka Polsko-Niemieckiego Centrum Informacji Konsumenckiej we Frankfurcie nad Odrą. Ponadto pasażerom przysługują bezpłatne posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Linie lotnicze powinny również umożliwić pasażerom przeprowadzenie dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych, wysłanie dwóch faksów lub e-maili. Jeżeli w związku ze strajkiem podróż przesunęła się co najmniej o jeden dzień, linia lotnicza musi zapewnić nieodpłatne zakwaterowanie wraz z transportem do hotelu.

Czy w przypadku odwołanego lotu z powodu strajku przysługuje pasażerom dodatkowe odszkodowanie? "Prawo do rekompensaty nie przysługuje, jeżeli lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków", tłumaczy Katarzyna Trietz. W sierpniu tego roku Niemiecki Trybunał Federalny orzekł, że linie lotnicze, które odwołały lot z powodu strajku własnego personelu, nie muszą wypłacać pasażerom odszkodowania, jeżeli podjęły wszystkie możliwe kroki w celu zmniejszenia skutków strajku.

W przypadku pytań i wątpliwości co do obowiązujących w Niemczech praw konsumentów, można liczyć na bezpłatną pomoc Polsko-Niemieckiego Centrum Informacji Konsumenckiej w ośrodkach:
- Frankfurt nad Odrą, Polsko-Niemieckie Centrum Informacji Konsumenckiej, Karl-Marx-Str. 7, tel. 0049 335 500 80 650, e-mail: konsument@vzb.de (obsługa także w języku polskim);
- oddział Federacji Konsumentów w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Chrobrego 33, tel. (95) 722 32 28;
- oddział Federacji Konsumentów w Zielonej Górze, ul. Bohaterów Westerplatte 9, pok. 216, tel. (68) 325 59 75.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com