TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2006-04-11 - PKP Intercity przejmie pociągi pospieszne?

Spółka PKP Intercity zamierza od nowego rozkładu jazdy w grudniu przejąć wszystkie pociągi pospieszne w kraju.

reklama


Obecnie Intercity zajmuje się głównie obsługą szybkich połączeń kwalifikowanych pomiędzy największymi miastami w kraju. W 2004 roku przejęła już od PKP Przewozy Regionalne dziesięć pociągów pospiesznych, dla których stworzyła markę Tanie Linie Kolejowe. W ten sposób na połączeniach, które przynosiły straty, w kilka miesięcy udało się osiągnąć rentowność. Frekwencja w wielu pociągach wzrosła z 55 do aż 94%, bez zmiany ceny biletów. Właśnie ten sukces skłonił prezesa PKP Intercity Jacka Prześlugę do kolejnych działań.

Prześluga wyjaśnia - Na rynku kolejowych przewozów pasażerskich panuje chaos. Wszyscy robią wszystko. Długie trasy, krajowe i międzynarodowe, obsługują dwie spółki. To powoduje zamęt, rozkłady jazdy się nie uzupełniają, oferty biletowe nie są spójne, a pasażerowie gubią się i w rezultacie rezygnują z usług. Dlatego warto pomyśleć o nowym podziale obowiązków.

Intercity nadal będzie obsługiwać droższe i szybsze połączenia ekspresowe i intercity, ale dodatkowo miałaby przejąć od PKP PR ponad 300 pociągów pospiesznych kursujących jako TLK. Do Intercity miałyby trafić też wszystkie pociągi międzynarodowe. Spółka przygotowała już nowy rozkład jazdy z większą liczbą połączeń, lepszym skomunikowaniem pociągów, jednolitymi promocjami i wspólnym biletem na pociągi dalekobieżne.

Projekt zakłada, że większość pociągów uda się utrzymać dzięki wpływom z biletów. Natomiast na te, które nie są w stanie na siebie zarobić, potrzebna będzie dotacja z budżetu państwa. Ale będzie to dwukrotnie mniej niż obecne 240 mln zł na połączenia krajowe i międzynarodowe.

Sławomir Sadowski z biura informacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa poinformował - Nie widzimy przeszkód, żeby Intercity przejęła część połączeń, które wymagają dofinansowania, zwłaszcza jeżeli te dotacje mają być mniejsze niż obecnie.

Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przyznaje - Jestem pełen uznania dla działań PKP Intercity. Przykład Tanich Linii Kolejowych pokazuje, że na przewozach pasażerskich można zarobić. Te propozycje służą uporządkowaniu rynku.

Ministerstwo Transportu w strategii rządowej proponuje całkowite oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne i utworzenie pięciu kompanii kolejowych. W skład jednej miałoby wejść kilka województw i stać się organizatorami przewozów lokalnych. Te spółki miałyby przejąć majątek kolejowy i pracowników. Strategia przewiduje, że na połączenia międzyregionalne, które są dotowane z budżetu państwa organizowane będą przetargi, w których będą mogli startować zarówno przewoźnicy lokalni jak i spółka Intercity.

Prezes PKP Andrzej Wach również uważa, że projekt warty jest rozważenia. Wyznał - To, kto będzie operatorem pociągów wojewódzkich i międzynarodowych, będzie zależało od tego, czy na takim bądź innym rozwiązaniu zyskają bądź stracą nasi klienci. Chodzi głównie o stworzenie tzw. szkieletowego rozkładu jazdy, w którym pasażer przesiadający się z pociągu do pociągu nie będzie tracił czasu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com