TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-10-08 - Tanie linie lotnicze walczą o pasażerów

Ostatnie lata to okres wzrostów dla tanich przewoźników lotniczych. Jak pokazują dane Europejskiego Zrzeszenia Tanich Linii (ELFAA), publikowane co pół roku i odnoszące się do ostatniego pełnego roku, nisko kosztowe linie lotnicze wcale nie radzą sobie gorzej niż ich konkurenci - przewoźnicy tradycyjni.

reklama


Kryzys na rynku usług przewozowych dał się we znaki na przełomie 2008 i 2009 roku. Mimo to tanie linie lotnicze odnotowały wzrost przewozów na poziomie 38,6 proc. W przypadku linii tradycyjnych przewozy pasażerskie w okresie 07.2011-06.2012 były minimalnie wyższe w porównaniu do rekordowego okresu z przedkryzysowego 07.2007-06.2008.

Rynek tanich usług lotniczych powoli nasyca się. Za główną przyczynę tego stanu przyjmuje się spadek ekstensywnego znaczenia rozwoju, szczególnie jeśli chodzi o uruchamianie nowych połączeń oraz uelastycznianie oferty przez przewoźników tradycyjnych, którzy powoli stają się realnymi konkurentami dla "mniejszych", docierając ze swoja ofertą do coraz nowszych segmentów rynku.

Europa Środkowo-Wschodnia to wciąż dominacja tradycyjnych przewoźników. Przykładem może być Rosja, w której nie uświadczymy ofert tanich linii.

Kolejny powód, dla którego przewoźnicy rejsowi zdobywają coraz większą rzeszę klientów to intensyfikacja połączeń daleko-dystansowych, czyli tych, na które praktycznie nie ma konkurencji.

Na europejskim rynku tanich linii lotniczych dominują Ryanair i easyJet. Dzięki temu, że mają różne strategie działania, wzajemnie uzupełniają się. Ich łączny udział w przewozach wynosi blisko 70 proc.

Easyjet koncentruje swoje działania głównie na rynku brytyjskim. Udział w ruchu kontynentalno-europejskim, w ostatnim roku finansowym, kończącym się 30.09.2011 wyniósł 56%. Easyjet stara się pozyskać nowych klientów atrakcyjną ofertą dla wymagającego ruchu biznesowego.

Eksperci oceniają tempo wzrostu pasażerów Easyjet jako szybsze niż Ryanaira, co nie wróży dobrze irlandzkiemu przewoźnikowi. Wobec czego Ryanair stale modyfikuje swój model biznesowy, uruchamiając operacje również z "drogich lotnisk" takich jak Madryt czy Barcelona.

W ostatnim czasie Ryanair notuje wolniejsze tempo wzrostu przewozów. Wielu upatruje się przyczyn w zmniejszaniu oferowania, krajów, które wprowadzały specjalne dodatkowe opłaty/podatki pasażerskie jak w Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz w Hiszpanii.

Skandynawski przewoźnik Norwegian stara się być silną alternatywą rynkową dla SAS. Linie koncentrują swoje siły na krajowym rynku przewozów lotniczych. Uruchomienie połączeń dalekiego zasięgu do USA i Azji Południowo-Wschodniej jest w fazie przygotowań.

Wizz Air, operator połączeń z/do Europy Środkowo-Wschodniej, zagorzały konkurent Ryanaira od kilku lat prowadzi ekspansję na rynku polskim, który stanowi ponad 40 proc. jego biznesu. Sytuacja linii poprawiła się po upadku węgierskiego Malevu. Jednak mimo to konkurencja jest duża.

Vueling, linie realizujące strategię rynkową Grupy Iberia oraz IAG przejęły dużą część rynku przewozów lotniczych w rodzimym kraju.

FlyBe Nordic powstałe z inicjatywy Finnaira oraz FlyBe to największy w Europie przewoźnik regionalny, z powodzeniem obsługujący połączenia krótkodystansowe na rynku skandynawskim.

Patrząc w przyszłość, dużym krokiem w ekspansji europejskich tanich linii lotniczych może okazać się wizja połączeń dalekiego zasięgu, a nawet rozszerzenie ofert na rynki spoza Unii Europejskiej. A w Polsce po OLT Express, cóż... wszystko jest możliwe.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com