TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2014-05-20 - Turyści nie mogą odsprzedać roszczeń do zwrotów z gwarancji?

Problem zwrotów pieniędzy z gwarancji ubezpieczeniowej w przypadku bankructwa biura podróży jest zagadnieniem, które wzbudza spore emocje. Nie od dziś wiadomo, że wbrew regulacjom unijnym turyści otrzymują jedynie część zainwestowanych w wyjazd pieniędzy.

reklama


Dodatkowo na odzyskanie swoich pieniędzy trzeba długo czekać. Dla wielu osób oznacza to rezygnację z wyjazdu wakacyjnego, ponieważ niektórzy nie mogą sobie pozwolić na powtórne wydanie kilku tysięcy złotych w krótkim odstępie czasu. Receptą na ten problem mogłaby okazać się cesja roszczenia do odszkodowania należnego z gwarancji ubezpieczeniowej. Dla turystów oznaczałoby to szybszy zwrot przynajmniej części wydanych na wyjazd wakacyjny pieniędzy (i tak nikt nie dostaje z gwarancji 100-procentowego zwrotu). Z kolei dla cesjonariuszy mogłoby to oznaczać zebranie wartych wiele tysięcy zł. roszczeń, które dla pojedynczego turysty mogłyby być niemożliwe do odzyskania, ale dla korzystającej z pomocy dobrych prawników i dysponujących odpowiednimi środkami finansowymi podmiotów spółki może okazać się realne, choć czasochłonne.

Niedawno pisaliśmy o agencie, który zwrócił klientom wpłacone pieniądze w zamian za scedowanie roszczeń na swoją korzyść. Jak się okazało, wysuwając przejęte roszczenia, otrzymał odpowiedź odmowną. Pisaliśmy o tym w artykule Prawo uniemożliwia biurom etyczne działanie? Urząd Marszałkowski argumentował, że roszczenie może zostać uznane za bezzasadne, ponieważ biuro nie jest klientem w rozumieniu ustawy. Warto zauważyć, że biuro w tym konkretnym przypadku występuje jako cesjonariusz roszczeń przeniesionych na niego przez klienta i tak naprawdę nie powinno mieć znaczenia, czy prowadzi działalność gospodarczą związaną z turystyką czy nie. Co istotne, do cesji doszło w momencie, kiedy nie było już mowy o świadczeniu turystycznym i pozostały jedynie świadczenia ubezpieczeniowe.

Przedstawiciel Signal Iduny napisaÅ‚ "Temat cesji wierzytelnoÅ›ci reguluje wzór gwarancji, a dokÅ‚adnie jego §8 ust.1, który brzmi: "Prawa z Gwarancji nie podlegajÄ… przeniesieniu." Nam caÅ‚a sprawa nie wydaje siÄ™ jednak być oczywistÄ….

ZapytaliÅ›my w Ministerstwie Turystyki i Sportu jakie byÅ‚y okolicznoÅ›ci powstania takiej regulacji. " Przepis ten zostaÅ‚ wprowadzony poprawkÄ… sejmowÄ… w toku prac parlamentu nad rzÄ…dowym projektem ustawy o zmianie ustawy o usÅ‚ugach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks WykroczeÅ„. Inicjatorem przedmiotowej poprawki sejmowej byÅ‚a Polska Izba UbezpieczeÅ„, która zaproponowaÅ‚a wzór gwarancji ubezpieczeniowej turystycznej. § 6 ust. 1 tego wzoru stanowiÅ‚, iż gwarancja jest nieprzenoÅ›na. Przygotowanie projektu rozporzÄ…dzenia w Ministerstwie Sportu i Turystyki zostaÅ‚o poprzedzone roboczymi konsultacjami z urzÄ™dami marszaÅ‚kowskimi, bowiem marszaÅ‚kowie województw odgrywajÄ… w procesie uruchamiania zabezpieczeÅ„ finansowych kluczowÄ… rolÄ™. PodstawÄ… tych roboczych konsultacji byÅ‚ projekt wstÄ™pny wzoru gwarancji ubezpieczeniowej przygotowany przez PolskÄ… IzbÄ™ UbezpieczeÅ„, który zostaÅ‚ rozesÅ‚any do urzÄ™dów marszaÅ‚kowskich oraz poddany dyskusji podczas spotkania z przedstawicielami urzÄ™dów marszaÅ‚kowskich. Przygotowany, na podstawie wyników ww. konsultacji, projekt wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia zostaÅ‚ poddany konsultacjom spoÅ‚ecznym i uzgodnieniom miÄ™dzyresortowym, w wyniku których brzmienie przepisu zaproponowane przez PIU zostaÅ‚o przeredagowane zgodnie z uwagÄ… zgÅ‚oszonÄ… przez ZwiÄ…zek Banków Polskich. Ostatecznie § 8 ust. 1 wzoru formularza umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej otrzymaÅ‚ nastÄ™pujÄ…ce brzmienie: "Prawa z Gwarancji nie podlegajÄ… przeniesieniu." Ww. postanowienie umowne oznacza, że zarówno zobowiÄ…zania, jak i uprawnienia wynikajÄ…ce z umowy gwarancji nie mogÄ… zostać przeniesione na inne podmioty. Umowa gwarancji jest przypisana do konkretnego przedsiÄ™biorcy, ponieważ jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zana z sytuacjÄ… finansowÄ… danego przedsiÄ™biorcy, jego przychodami, zakresem i rodzajem prowadzonej przez niego dziaÅ‚alnoÅ›ci, co stanowi podstawÄ™ okreÅ›lenia wysokoÅ›ci sumy gwarancji oraz oceny ryzyka przez podmiot udzielajÄ…cy gwarancji. W umowie gwarancji jest również wyraźnie wskazany jej beneficjent, który jest uprawniony do zÅ‚ożenia żądania wypÅ‚aty z gwarancji" - tÅ‚umaczy rzecznik prasowy MSiT, Katarzyna Kochaniak.

Powstaje pytanie czy ww. paragraf faktycznie można interpretować zabraniając poszkodowanemu cesji wierzytelności? Czy przypadkiem nie jest tak, że paragraf 8 wzmiankowanego rozporządzenia nie reguluje jedynie stosunków na linii gwarant-beneficjent, czyli pomiędzy ubezpieczycielem a urzędem marszałkowskim, a nijak ma się do klienta? Warto zauważyć, że klient nie jest stroną umowy gwarancyjnej, toteż dlaczego ów przepis miałby go dotyczyć? Podstawą roszczeń wysuwanych przez klienta nie jest umowa gwarancji, a niezrealizowana umowa o świadczenie usług turystycznych. Artykuł 16 ust. 1 Ustawy o usługach turystycznych jasno mówi, że "Klient może bez zgody organizatora turystyki przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych uprawnienia, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z tej umowy obowiązki". Może w takim razie należałoby zastosowanie w tym wypadku wykładni rozszerzającej mówiącej, że skoro podlegają przeniesieniu uprawnienia z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych, to w takim razie przenośne powinny być roszczenia z tytułu niewykonania tejże umowy? Ciekawi jesteśmy jakie stanowisko zająłby w tej sprawie sąd? Naszym zdaniem składający powództwo w tej sprawie podmiot wcale nie byłby na straconej pozycji.

Możliwość cedowania swoich roszczeń, w przypadku bankructwa touroperatora mogłaby pozwolić klientom na wyjazd nawet jeszcze w tym samym roku, np. w przypadku zbycia swoich roszczeń na rzecz innego biura podróży, które następnie odzyskiwałoby sobie pieniądze z gwarancji. Oczywiście, wbrew unijnej dyrektywie 90/314 klienci nie otrzymują 100-procentowych zwrotów, niemniej jednak dla posiadającego konkretną liczbę scedowanych roszczeń touroperatora otwierałaby się droga odzyskania pieniędzy na drodze procesu przeciw państwu polskiemu o odszkodowanie za nieprawidłową implementację unijnego prawa.

Zdajemy sobie sprawę, że na razie takie rozwiązanie może być rozpatrywane w kategoriach science-fiction, ale być może w przyszłości ktoś się zdecyduje na taki krok. W przypadku dużych touroperatorów, których byłoby stać na zamrożenie na jakiś czas środków związanych z wysłaniem dodatkowych klientów, takie posunięcie mogłoby okazać się dobrą reklamą i być może spowodowałoby, że klienci upadłego biura w przyszłości również powierzyliby organizację swojego wyjazdu organizatorowi, który wybawił ich z kłopotu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com