TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2013-03-08 - Droższa latte - podwyżka podatku VAT wchodzi w życie

Już od 1 kwietnia zaczną obowiązywać wyższe stawki VAT na napoje sporządzane na bazie kawy oraz herbaty. Dla właścicieli lokali gastronomicznych w ofercie, których przeważają napoje mleczno-kawowe, zmiana przepisów może stanowić poważny problem, z kolei dla klientów oznaczać wyższe ceny.

reklama


W życie wchodzi nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług uchwalonej pod koniec 2012 (Dz.U. z 2013 r., poz. 35). Zmiany dotyczą także przepisów wykonawczych do ustawy o VAT projektowanych przez resort finansów. Wobec czego stawka na popularne latte, cappuccino czy mocca wzrośnie z 8 do 23 procent.

Restauratorzy obawiają się, że przerzucenie opłaty za wyższy VAT na klientów zmniejszy popyt na napoje, bo będą one droższe.

Jak zauważa Adam Ringer, prezes Green Coffee podwyżka z 8 do 23 procent jest olbrzymia i powoduje, że tak naprawdę to mleko staje się towarem luksusowym. W 300 ml napoju mlecznego zawartość kawy wynosi zaledwie 7 gramów. Kuriozalnym wyjściem z sytuacji mogłoby być podawanie klientom, który zamówili "białą kawę", w jednym naczyniu małe espresso, a w drugim samo spienione mleko. Pomysł wart rozważenia? Stawka VAT na kawę wynosi 23 procent, a na mleko tylko 5 procent.

Eksperci radzą właścicielom kawiarni, by zamiast podnosić drastycznie tylko ceny napojów kawowych, przerzucili części podwyżki na małą czarną. Innym pozornym wyjściem z sytuacji jest rozłożenie podwyżek cen kaw mlecznych w czasie, wówczas klienci odczują je w mniejszym stopniu.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com