TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-10-09 - PKP - kilka miliardów złotych przepadnie?

Zbliża się koniec okresu rozliczeniowego za dotacje unijne. W ramach budżetu 2007-2013 Polskie Koleje Państwowe otrzymały dofinansowanie rzędu 21 mld złotych. Z unijnych pieniędzy trzeba rozliczyć się do końca 2015 roku., w przeciwnym wypadku dotacje przepadną.

reklama


Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podało, że we wspomnianym budżecie PKP zakontraktowało projekty na 47 proc. dostępnej kwoty, z czego PKP wydało zaledwie 4,5%.

Powołując się na DGP przybliżamy kilka trików PKP umożliwiających przyspieszenie, niektórych inwestycji.

W podkrakowskich Krzemionkach powstanie kolejowy łącznik Zabłocie - Krzemionki, estakada, którą pociągi ominą stacje PKP Kraków - Płaszów. Dzięki inwestycji pociągi jadące do Zakopanego zaoszczędzą 20 minut. Niestety realizacja projektu wartego 330 mln złotych opóźnia się. O ile dokumentacja wraz z pozwoleniami mogłaby być gotowa jeszcze w październiku, o tyle jest problem z gruntem. Bowiem do wyburzenia przeznaczone są cztery budynki, w tym jeden mieszkalny. Procedura standardowa w tym wypadku nie wchodzi w grę. W takim tempie przed 2015 nie byłoby szans na wbicie pierwszej łopaty.

Stąd starania inwestorów o wpisanie projektu na listę linii kolejowych o państwowym znaczeniu. Czyli nic innego jak precedens mający na celu przyspieszenie realizacji inwestycji. Na takiej liście obecnie znajduje się około 11 tys. km torów kolejowych. Czy tory w rejonie podkrakowskiego Płaszowa zakwalifikują się do resortowych wytycznych?

W końcowej fazie jest też projekt rewitalizacji dziewięciu linii kolejowych, na które PKP chce wydać ponad 2 mld złotych. Sprawa jest na tyle pilna, że prace realizowane są bez pozwoleń na budowę. - Taka kreatywność jest lepsza od postawy "nie da się" - podsumowuje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com