TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Rok 2012 przyniósł dalszą poprawę koniunktury na rynku branży gastronomicznej. Wciąż jednak sytuacja na rynku jest trudna, a wzrost jest spowodowany jednorazowymi wydarzeniami takimi jak Euro 2012, rozwojem dwóch największych graczy na rynku, a także ogólnym trendem częstszej konsumpcji poza domem, jak wynika z raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015".
reklama
Kryzys wywołany na światowych rynkach finansowych odcisnął piętno na rynku HoReCa, ponieważ są to usługi, z których klienci mogą zrezygnować, lub w prosty sposób zastąpić je tańszymi. Pierwsze dwa lata po rozpoczęciu kryzysu przyniosły rynkowi ponad 5% spadek. Dopiero rok 2011 był czasem, kiedy ten rynek delikatnie się odbił. Dalszy wzrost rynku, według naszych szacunków, został także odnotowany w zeszłym roku, na poziomie poniżej 2% do wartości prawie 23 mld zł. Wzrost ten nastąpił dzięki wynikom największych graczy na rynku, a także dzięki mistrzostwom Euro 2012, które stymulowały ruch hotelowy oraz przyczyniły się do zwiększonych obrotów barów alkoholowych i innych placówek transmitujących mecze lub znajdujących się w bliskim sąsiedztwie stref kibica. Co więcej, wydarzenie to miało także pozytywny wpływ na postrzeganie Polski jako kraju wartego odwiedzin, co wraz z negatywnymi wydarzeniami na Bliskim Wschodzie miało bezpośredni wpływ na większą liczbę turystów zagranicznych.
Segment restauracyjny odnotował lepszą dynamikę wzrostu w zeszłym roku niż w roku poprzednim i, według naszych szacunków, osiągnął wartość 18,5 mld zł. Gdyby jednak nie agresywna polityka cenowa największych graczy w powiązaniu z trzytygodniowym odbiciem rynku w związku z Euro 2012, to rynek cały czas pozostawałby w stagnacji. Oprócz barów szybkiej obsługi (głównie największych dwóch graczy McDonald’s i AmRest), kawiarni i wyjątkowo barów alkoholowych, pozostałe dwa podsegmenty rynku Re odnotowały spadek.
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012 były największą imprezą sportową zorganizowaną w najnowszej historii Polski. Cała branża HoReCa mogła więc słusznie spodziewać się pozytywnego wpływu imprezy na poziom obrotów. W opinii badanych przedsiębiorstw jednak tylko jedna trzecia z nich odczuła wpływ Euro 2012 na poziom obrotów, a jedynie w co czwartym lokalu to wydarzenie pozytywnie wpłynęło na poziom sprzedaży.
Co dziesiąty respondent ocenił, że Euro 2012 miało negatywny wpływ na obroty w jego lokalu. Najczęściej wymienianym powodem takiej opinii był fakt, że lokal mieści się w niekorzystnej lokalizacji, z dala od stref kibica organizowanych w miejscowości, gdzie większość kibiców oglądała mecze. W opinii badanych także spora część potencjalnych klientów lokalu wolała oglądnąć mecze piłki nożnej w domu niż spędzić ten czas w lokalu gastronomicznym.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami