TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2012-02-15 - Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych

Co zrobić, kiedy zaginie bagaż? Jakie świadczenia musi zagwarantować przewoźnik, wówczas gdy lot jest opóźniony lub zostanie odwołany? W takich sytuacjach pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. Jego wysokość - w zależności od rodzaju szkody - może wynieść nawet 4800 zł - wynika z analizy Tripsta.pl.

reklama


Prawo gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość złożenia reklamacji, a także ubiegania się o odszkodowanie. Niestety, nie zawsze przewoźnicy rozpatrują zażalenia tak jak powinni, dlatego z roku na rok zwiększa się liczba skarg, które dotyczą linii lotniczych. Najczęściej one dotyczą zagubienia bądź zniszczenia bagażu lub odwołania bądź opóźnienia lotu. - Nie wszystkie są jednak rozpatrywane, ponieważ bywają źle sformułowane lub złożone po czasie, a do reklamacji nie są dołączone wszystkie istotne dokumenty potwierdzające wadliwość usługi - mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. Jakie działania powinien zatem podjąć pasażer, kiedy dozna szkody ze strony linii lotniczych?

Zagubiony bagaż
Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych podaje, że codziennie na świecie ginie ok. 90 tyś bagaży. Reklamację tego typu spraw należy zgłosić w terminie 7 dni. Najpierw jednak powinno się - jeszcze przed opuszczeniem terminalu - zgłosić się do przewoźnika i poinformować o zdarzeniu. Wraz z nim trzeba przygotować tzw. P.I.R., czyli protokół zaginięcia bagażu oraz określić wysokość odszkodowania. - Należy pamiętać, że w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych, dlatego, jeśli takie się w nim znajdą, linie lotnicze nie wezmą za nie odpowiedzialności - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kwota, jaką wypłacają przewoźnicy nie może przekroczyć 4800 zł. - Ponieważ trudno jest określić koszt wszystkich codziennych rzeczy, które potrzebne są w podróży, najlepiej zachować paragony za niezbędne zakupy, jakie trzeba zrobić w związku z utratą swojego pakunku - wyjaśnia adwokat Radosław Szajerski. - Takie działanie może zwiększyć sumę rekompensaty - dodaje. Linie lotnicze mają obowiązek wypłacić odszkodowanie nie tylko gdy zgubią walizy pasażera, ale również wówczas, gdy transport będzie spóźniony lub zostanie odwołany.

Lot odwołany, lot opóźniony
- W sytuacji, gdy linie lotnicze muszą zrezygnować z transportu na określonej trasie, mają obowiązek poinformować o tym pasażera na 14 dni przed odlotem - mówi Marko Brinkmann z Tripsta. pl. - Jeśli natomiast przewoźnik zapewni lot zastępczy, który zaczyna się nie wcześniej niż 1h, a kończy nie później niż 2h od pierwotnego lotu, musi poinformować pasażerów na kilka dni przed podróżą - dodaje.

Kiedy przewoźnik zlekceważy swój obowiÄ…zek i nie powiadomi swoich klientów odpowiednio wczeÅ›nie, przysÅ‚uguje im prawo ubiegania siÄ™ o odszkodowanie. Dla tras poniżej 1 500 km przysÅ‚uguje rekompensata ok. 1000 zÅ‚ i wzrasta wraz ze wzrostem odlegÅ‚oÅ›ci. Gdy natomiast przelot ma opóźnienie powyżej 5h, pasażer może zrezygnować z podróży, otrzymać zwrot pieniÄ™dzy i powrócić do portu poczÄ…tkowego zupeÅ‚nie za darmo.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com